lørdag 21. april 2007

Stolsdyna till Tripp Trapp version 2.0



Denna stolsdynan är sydd som mitt bidrag i en byteshandel med Klockarbarn. Jag får en underbar stickad tunika till dottern.

Jag sydde en stolsdyna till vår Tripp Trapp för ett tag sedan. Dock har den inte helt varit till belåtenhet på så sätt att den lätt halkar ner när skall sätta ner dottern i stolen. (Hon spretar ofta med benen, vi kallar henne Plankan.) Å andra sidan har vi inte haft så stort behov utav dynan så jag har inte åtgärdat problemet. När jag nu skulle göra en ny ville jag göra en som funkar lite bättre. Jag tog en ordentlig titt på originalet och sen var det ju bara att sy.

Själva modellen är enkel, bara raksömmar överallt. Mitt problem är dock att det enda vaxtyget jag hade är gruvligt tjockt och styvt och fastnar när man syr från rätan. Jag trodde att jag skulle blir tokig! Man kan ju använda en pressarfot med små hjul som rullar på tyget, det hade jag inte. Istället har jag använt mönsterpapper.

Man syr en separat sittdyna. Framtill har jag ett brett resårband undertill för att hålla den på plats. Bak är det som en ficka som man trär på stolsitsen. (På originalet är det ficka både fram och bak men det kändes bättre så här.) För att få igenom remmen från bygeln skar jag upp ett hål, vaxtyget repar ju inte upp sig. Egentligen är det nog bättre med ett knapphål men när jag provade på en testbit med detta otympliga tyg så bidde det inget bra (läs katastrof).

Ryggstödet sys också som en separat enhet. Den fästes kring ryggstödet med kardborreband och sen fäster man två flärpar kring bygeln. Det var mest pill med denna del. Särkilt med att vända rätan ut, jag kapade alla sömsmånshörn som gick men tyget är ju så stelt!

Slutresultatet blev bra tror jag. Är dock lite nervös inför att en duktig medbloggare skall bedöma mitt alster på nära håll!

Tyget är från Åhléns.

7 kommentarer:

Kajsa Bergman Fällén sa...

Ahh... just det där tyget tänkte jag sy i imorgon, hittade en stuvbit fast röd häromdagen för en billig peng. Får leta bland mina pressarfötter först kanske :-). Fint blev det i alla fall!

Klockarbarn sa...

Ja, du ser. Fler som tycker att den blev bra (sassamamma). Det tycker jag också.

Anonym sa...

Jätte snygg den gröna färgen är min favorit färg

Gekko sa...

Tack! Ser i din blogg att vi köpt samma gröna flodhästtyg från Ikea, visst är det en härlig färg?

Anonym sa...

Hej! Fantastiskt fin stolsdyna!! Va duktig du är! Syr du upp och säljer?

MVH Lisa

Gekko sa...

Tack Lisa! Ja, visst gör jag det, du får gärna maila mig om du vill veta mer!

attsyengecko @ gmail.com (ta bort mellanslagen;-)

Anonym sa...

Hej! Är det så att du har mönstret kvar till dynan? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no