torsdag 29. november 2007

Gå-hem-från-BB-kit till Mille


Äntligen är jag färdig med kläder som Mille kan ha på sig när vi skall hem från BB. Det kan ju faktiskt inte vänta till efter att Mille är född om jag skall sy de själv!

Mille skall få ha på sig en omlottbody i röd-orangerandigt E-slöjdstyg i storlek 50 och ett par röda velourbyxor med mudd i midjan och fötter på. Sparkbyxor kanske det heter? Även den i storlek 50. Så vi får hoppas att Mille är i ungefär samma storlek som Gullklumpen när h*n kommer ut och inte är en bebis av stor storlek som kräver 56 från början! Sen lär det ju vara kallt så det krävs mer kläder, men då har vi ju overallen som redan är sytt och sköna stickade yllefiltar som Gullklumpen fick som kan värma i bilen på väg hem.


Omlottbodyen är sydd från ett mönster i Ottobre nr 6/07. Mönstret fanns som minst i storlek 56 men jag ritade av 56 och 62 på samma mönsterpapper och förminskade motsvarande ner till storlek 50. Sen jämförde jag med en köpt body storlek 50 och smalnade av bodyen ytterligare. Jag ändrade även bakstyckets blöjflärp så att den ser mer ut som på en Katvigbody. De har en längre blöjflärp bak som fästs lite högre upp på framstycket. Det är både snyggare och mer praktiskt.

Att sy bodyen gick faktiskt väldigt fort! Jag har nämligen fallit till föga för mitt ha-begär och köpt en kantbandspressarfot till min CoverPro! Det är magiskt! Man klippper en lång remsa, 42 mm bred, i det trikåtyg man vill kanta med. Sen träder man in det i en särskilt pressarfotsförlängare till CoverProen som viker bandet och syr med antingen kedjesöm eller smal tvillingsöm genom fyra lager kantband samt det tyg man vill kanta samtidigt. Man behöver alltså inte sy fast kantbandet först eller nåla någonting! Tack Thea för att du gjorde mig uppmärksam på att denna fantastiska pryl finns!

Jag skall inte påstå att kantningen blev perfekt på första försök men det blev absolut godkänt utan att jag behövde sprätta det allra minsta och det gick fort! Det jag inte blev helt 100% nöjd med var att bandet blev lite väl sträckt, så att särskilt kurvorna böjer upp sig lite. Det syns på bilden men jag tror inte att det kommer synas så mycket när bodyen kommer på bebisen. Om det gör det får jag ju ändra då. Roligt var det iallafall!

Namnbandet var lätt att sy fast snyggt under kantbandet när jag använde bandkantaren. Det är kanske inte det mest praktiska stället att ha namnbandet på på en liten plutt med tanke på kräkrisken men det är ju så snyggt att ha det där!

Till skillnad från den förra omlottbodyen jag sydde använde jag inte band att fästa tryckknapparna i utan jag fäste de direkt i tyget men med rött bomullsband som förstärkning på avigan.

Mönster: Ottobre 6/07, förminskat och ändrat enligt ovan.
Material: Röd-orangerandig trikå från E-slöjd, röd stretchjersey från Stoff och Stil som kantband. Tryckknappar från Prym.
Glädjesmoment: E-slöjds trikå är så skön! Sen är det något magiskt över att få sy de kläder som Mille skall ha på sig sen när vi skall hem!
Och så är kantbandspressarfoten just nu min favoritpryl på jord!!
Tråkigt: Hoppas att jag lyckas strama banden lite mindre nästa gång.
Maskinval: Overlock till att sy raglansömmarna samt ärm- och sidosömmarna. Kedjesöm på CoverPro för att sticka kantbanden med hjälp av kantbandspressarfoten.
Inställningar på CoverPro: Kedjesöm: Trådspänning 4-7, stygnlängd 4, differentialmatning 1,25.


Byxorna är av en helt annan modell än de vanliga muddbyxor som jag sytt tidigare. Det är alltså sparkbyxor med fötter på. Med Gullklumpen var det ingen hit med byxor med fötter på. Hon var så kort och hennes fötter försvann bara. Å andra sidan kunde vi inte få några strumpor att sitta kvar. Gullklumpen föddes mitt under varmaste sommaren 2006 så det var ju inte så farligt egentligen. Nu är vi lite mer oroliga för kylan så därför bestämde vi oss för denna modell med fötter på. Det roliga med modellen är att framstycket respektive bakstycket är helt, det finns alltså ingen söm i grenen utan bara sidosömmar. För att få plats till blöjan finns det en grenkil. Det ser lite annorlunda ut och jag är allt lite nyfiken på hur den kommer bli på! Enligt ursprungsmönstret skulle det vara en linning överst med resår men jag tycker nog att det känns bättre med en bred mudd så jag kortade mönstret lite i midjan och lade till en mudd.

Mönster: Ottobre 5/06, modell nr 6 i storlek 50 med midjemudd iställetför linning med resår.
Material: Röd velour från Ohlssons Tyger, röd stretchjersey från Stoff och Stil som midjemudd. Namnbandet sydde fast med maskin i midjemudden innan mudden syddes på. Då får jag till en dold söm på framsidan.
Glädjesmoment: Så underbart små! Nästan så jag är rädd att de är för små! Som jag skrev ovan är det något magiskt över att få sy ett kit som Mille skall ha på sig sen när vi skall hem!
Maskinval: Overlock till allt frånsett att sy fast namnbandet där jag använde vanliga maskinen.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen jättesnyggt! Jag undrar vilken pressarfot det är du köpt, är det den för en enda bredd (jättedyr!) eller "universal"? Tycker du att den var värd pengarna?

Anonym sa...

Förlåt, jag tänkte coverstyle (PFAFF) och inte Coverpro... Skulle i alla fall vara kul att få se ett foto på pressarfoten!

Gekko sa...

Oj, svår fråga! Om den är värd pengarna alltså! Den kostar skjortan kan jag säga, jag prutade ner den till 1000 kr inkl porto och det är ju grymt mycket penger för en pryl som gör nåt man faktiskt kan göra själv. Men det blir snyggare! Och jag kantar en del på mina hoodies. Särskilt sånt jag säljer vill jag ju att skall vara så perfekt som möjligt. Hmmm, svaret är nog att den var värd pengarna, för att jag hade möjligheten att lägga de pengarna och för att den förenklar och försnyggar så mycket! Den pressarfoten jag köpt är ju just till denna maskinen dock. Vet inte om den funkar till andra maskiner.

Gekko sa...

Foto kan fixas! Jag köpte förresten min på symaskin.nu, de borde ju veta om det finns en motsvarande till Pfaff. Jag pratade med de på telefon och de var väldigt hjälpsamma!

Anonym sa...

Tack för svaren!

Ellilo sa...

Å, nu blev jag verkligen sugen på en sån pressarfot! Undviker kantband för det är så svårt att få snyggt, men den där verkar ju super! Vill ha... :)

Anonym sa...

Men ett sån fint set! Mille blir nog snyggast på BB:) Vill åxå testa sy en body...men hur nhinner man med sånt mitt bland alla beställningar???

/Lenita- p.lu.to

Botilda sa...

Ååå, så fint att man smälter! (samt blir ännu mer sugen på bra maskiner och riktiga grejer ;-) )

Thea sa...

Det blev jättesnyggt, Gekko! Och den färgkombinationen är helt underbar. Jag sydde en sån omlottbody förut också. Bra beskrivningar du gör också!

malin sa...

Jag förstår din känsla över "åka hem" kittet! Tänk att dom är så små när dom föds!!!

Mimmi sa...

Supersnyggt! Jag är fortfarande för snål med mina E-slöjd, så den högen bara växer. Det är ju inte direkt meningen, utan man skall ju egentligen använda tygerna man köper ;-)

Med din nya "pryl" blir man ju än mer sugen på en coverlock. Kanske en orsak till att handla en till maskin (jag har ju försökt övertala mig själv att det fungerar med det man har). Ställer man in likt difrentialmatning för att få mudden "rätt" spänd?

Bravo sa...

blir helt babysyk, jeg :)

Cecilia sa...

En av de bästa färgkombosarna i mitt tycke :) Nu måste du göra vantar också ju!

Älskar prylar gör jag också :D Klart att det måste vara värt pengarna!

Gekko sa...

Tack för alla snälla kommentarer! Kan bara säga att jag om möjligt är mer kär i mojängen nu efter ytterligare två alster. Den är så bra! Köp-köp säger jag till ni som undrar!

Jes sa...

Superfina kläder, gillar rött och orange tillsammans. Jag vile ha en kantbandsmojäng förut, nu vill ja ha en ännumer, ska önska mig en i julklapp eller ialle fall ett bidrag till en vi brukar inte ge varan så dyra julklappar. Fick en Prymtång av min "svärmor" i fördelsedagspresent :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no