onsdag 24. september 2008

Sexårspresent




Tänk att min underbara brorsdotter fyller sex år idag! Hon har redan börjat i skolan och är verkligen stor tjej nu! I present får hon en Polkadotblus med Hello Kittymärke och ett förkläde i vaxtyg.

Blusen är i raglanmodell med sprund i ena raglansömmen fram. Halslinning och ärmar är rynkade och kantade med kontrasttyg. Sprundet knäpps med knapp. Nu hoppas jag bara att blusen inte är för stor, min Anna är rätt späd.

Arbetsordning för blusen:
1. Sy tre raglansömmar med overlock, pressa.
2. Sy den fjärde raglansömmen där sprundet skall vara (fram till vänster för bäraren, fast det är kanske en smaksak). Först kastar jag sömsmånerna, därefter syr jag med raksöm med längsta möjliga stygnlängd den del av sömmen som ska bli sprund (denna söm sprättas senare upp). När jag kommer till sprundets slut ställer jag in på vanlig stygnlängd, fäster och syr resten av raglansömmen.
3. Pressa isär sömsmånerna från moment 2.
4. Sy en stickning genom sömsmånerna i sprundet. Sprätta därefter upp hjälpstickningen från moment 2.
5. Sy ärm och sidosömmar.
6. Pressa och sy nederkantens fåll. Jag sydde fållen med dekorsöm med ljust turkos kontrastfärg.
7. Sy rynktrådar i ärmslut och halslinning, rynka.
8. Pressa kantband, dessa är inte diagonalklippta.
9. Nåla kantbanden och sy fast.
10. Sy fast knappen.
11. Sy i ögla för knappen i kantbandet överst i sprundet. Jag använde ett smalt brunt satängband.
12. Stryk på Hello Kittymärke.

Mönster:
Ottobre Design nr 1/08, Polkadotblus. Storlek 110 på bredden, 116 på längden.

Material:
Brunprickigt bomullstyg från lanthandel i Norge, turkost bomullstyg från Panduro till kantband, Hello Kittymärke från HM.


Förklädet är sytt i rosa vaxtyg med blommor och bruna kantband.

Mönster:
Eget.

Tack:
För hjälpen med vaxtyget Jes!


Nu hoppas jag bara att blusen passar och att både den och förklädet faller i smak, och att födelsedagsbarnet får ett fint kalas, jag hade så gärna velat vara där!

8 kommentarer:

Deleine sa...

VÄLDIGT fin blues...

Vindling sa...

Mycket snyggt. :)

LinSar sa...

Hon kommer helt klart bli ur snygg i sin nya blus

ellan sa...

ÅÅH vad snyggt!

Anonym sa...

Underbar blus, en sån man vill ha själv egentligen.

mustafa sa...

kommer passa tjejen perfekt. och jag är avis på ditt lanthandelstyg, väldigt fint!

Gekko sa...

Tack! Hon verkar ha uppskattat sin present och jag har fått en bild som jag än så länge inte lyckats få in till datorn.

Strömming sa...

Åh vilken fin blus!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no