søndag 8. mai 2011

Att sy ett pannband

Ok, denne guiden er nok aller mest for min egen skyld. Jeg har ellers aldri problem med å tenke meg til de forskjellige snuoperasjonene/vändsöm, men når det gjelder vending av pannebånd har det skjedd noe. Den aller første gangen jeg skulle sy ett pannebånd tenkte jeg feil når jeg skulle sy sammen og etter det fikk jeg en låsing. Hver gang jeg skal sy pannebånd etter en tids pause husker jeg bare at det finnes to alternativ for meg og må prøve meg fram. Litt kjedelig å bruke tid på det så nå lager jeg en tutorial til meg selv. Neste vår skal jeg bare behøve jeg bare å kikke i bloggen for å huske hvordan jeg skal gjøre det rett fra begynnelsen.

Ferdigklippet

Brett/vik rette mot rette

Sy sammen langsidene rette mot rette
Her er langsidene sydd sammen og du har fått en lang tarm

Vend tarmen, legg langsidesømmen på midten.

Pass sømmene på bildet ovenfor mot hverandre i tarmens kortsider

Begynn å sy sammen uten noe fiksfaks

Nå begynner hokuspokuset!

Fram til nå har det ikke värt noe hokus pokus. Begynn å sy sammen kortendene som vist et par bilder opp. Når du har begynt sømmen begynner du å dra inn stoffet i seg selv, sånn at du har en invaginert historie som den over. Sånn skal den jo ikke se ut til slutt, men siden dette er fra innsiden går det bra.
Sy rundt nesten hele veien, stopp i tide så du får et snuhull/vändningshål! Jeg lager mitt ganske så lite

Her ser dere hullet/hålet lengst oppe til venstre/vänster. Sånn skal altså tarmen se ut når den er sydd rett, før snuing/vändning. 

Etter snuoperasjonen!
Jeg snur pannebåndet, og syr sammen hullet på den vanlige symaskinen. Man kan også sy det for hånd. Om man velger å gjøre som jeg gjør her eller vil sy kortsidene sammen først og snu gjennom langsiden er jo bare en smakssak.

:mönster:
Lett, det lager du selv! Hvor høyt vil du ha pannebåndet? Klipp dobbelt så høyt pluss sømmonn/sömsmån.
Bredden får man nesten prøve seg fram til, pannebånd må väre betydelig mindre i omkrets enn en lue. Husk å legge til sømmonn her også.

7 kommentarer:

Gunnhild sa...

hehe..må nesten le når jeg ser dette, for jeg knota noen voldsomt første gang jeg laga pannebånd..!!
jeg ga opp også..flere ganger :)
men, når det først løstna, så var det jo superlett!
mine tre små fikk velge seg ut hver sitt nye pannebånd til søndagsturen i dag, nå er det vår!

flotte pannebånd :)

Hanna P S sa...

Tack för denna beskrivning, den ska testas ikväll!

byJanne sa...

Så flott beskrivelse, da skal jammen jeg også prøve å sy et pannebånd :-)

Unknown sa...

Tack vad smidig tutorial trots mina bristande kunskaper i norska :-D Sydde ett till träningen för ett tag sedan men det växte när jag svettades, blev dock sugen att pröva att sy igen!

designofluna sa...

Vad bra att du la ut instruktioner. Jag har velat sy ett till mig själv.
Kram Malin

pannband sa...

Vilken bra beskrivning, ska prova på jag med.

Tone sa...

Hei!
Hvor mange cm i bredden bruker dere til voksen og til barn (ca 3-9 år)? Ellers; takk for ei fin forklarring :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no