tirsdag 15. juli 2008

Brunvitrandig t-shirt till Mille

Inför avfärd till Brasilien sydde jag ett par t-shirts till Mille. Denna fick kantband i ärmslut, muddrundel i halsringning och fåll nertill. Tyget är en härlig tunn singeljersey av riktigt bra kvalitet som jag fått i present av Thea! Den har utsatts för hårdhänt tvättbehandling i Brasilien och behållit form och utseende hur bra som helst!

Arbetsordning:
1.Sy axelsömmar.
2. Sy ihop halsmudden till en rundel, vika på längden och sy på halslinningen räta mot räta.
3. Sticka ner sömsmånen.
4. Fålla nederkanten.
5. Kanta ärmsluten.
6. Sy på ärmarna.
7. Sy ärm- och sidosömmar.
8. Sticka ner fåll och kantbandssömsmånar med vanliga maskinen.
9. Sy på namnlapp.

Mönster:
Meedom, form 1, storlek 62. (Stor storlek, används fortfarande och han har precis blivit 6 månader!)

Material:
Brun-naturvitrandig singeljersey från tygängeln Thea, tack så mycket! Brun muddväv från Stoff och Stil.
Jag har förresten med Theas hjälp redan fyllt på lagren med flera meter av detta tyg: bruna ränder, ljusbruna ränder och aubergine ränder (alster redan färdigt men obloggat).

Inställningar på coverpro:
Kantband med kantbandsapparat: Trådspänning: 3-4-3(!), differentialmatning: 2.0, steglängd: 4.0. Fållar med fållguide: Trådspänning: 4-4-6, differentialmatning: 1.25, steglängd: 4.0. Stickning av sömsmånar med center guide: 4-4-3, differentialmatning: 1.25, steglängd 3.0. Pressarfottryck 7 mm till allt.

Tillägg 080718:
Nu har jag tagit reda på att det randiga tyget införskaffats på Dollys Tyger i Stockholm. Jag har aldrig varit där men har för mig att det ligger på Odensplan?

18 kommentarer:

snork sa...

Åh vad jag börjar önska mig en overlockmaskin, det är så svårt att sy i jersey med vanlig! Vilket gör att jag sällan syr i stretchiga material.....det är synd, för det blir ju så fint....när det blir fint!
Som din tshirt tex, så himla gullig!
Linn

Cecilia sa...

Superfin baströja, brunt är ju en favorit här :) Var kommer tyget ifrån?

sygryn sa...

Härlig tröja, som funkar till det mesta. Jag undrar liksom C, var kommer tyget ifrån?

Gekko sa...

Linn: jag vet precis vad du menar, det är ju inte lika kul att sy i jersey etc om det bara bubblar sig. Roligast är ju när det känns helt perfekt! Man behöver ju inte betala en förmögenhet för en basal overlock!

Cecilia och Sygryn: pinsamt nog vet jag inte riktigt var tygerna är köpta, bara att det är i en butik i Stockholm. Jag får återkomma om det!

Solveig Lövendahl sa...

Då ska inte jag också fråga, annars var jag ute efter tyget jag med:) Jättefin tröja!!

prickig design sa...

Hej hej! Som vanligt så va ju även denna super fin! Ja, skulle nog också gärna vilja ha en overlock! Kanske man skulle bli lite bättre först på syendet innan man skämmer bort sig själv med en sådan! =O)Idag kom mina tyger från S&S och jösses vad mycket jag hade beställt!KUL!!!!=o) Hoppas att ni har det gott!

fante sa...

Fint tyg - jag har ett likadant :-D Men mitt är inte av speciellt bra kvalitet ... Perfekt att testa nya mönster i ;-)

Jes sa...

ÅÅÅ vilken fin ,tyget va verligen härligt!!! Gillar brunt & vit!! Snygg modell

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Fin! /Karolina

Gulligan sa...

Vilken fin!! Snyggt tyg!

Gekko sa...

Syster blå: vad roligt att du fått tygerna, hoppas du är nöjd! Det är klart du också ska ha en overlock! :-D

Jag får återkomma om var tyget kommer från senare, har inte tagit reda på det än.

Bumblebee sa...

Ursnygg t-shirt!
Jag har utmanat dig! Kolla i min blogg.

Anonym sa...

Jag brukar vara inne och kika på dina underbara alster. Du ger mig så mycket inspiration ;-).
En råga bara. Vart har du införskaffat dina fina "hänglappar"?
Nilla

Gekko sa...

Bumblebee: tack så mycket!

Nilla: vad kul att jag får inspirera dig! Med hänglappar, menar du då bandet jag syr fast i kläderna eller prislappen? Namnbandet är från www.minanamnband.se och prislappen är från www.vistaprint.se (men gratis betyder inte gratis).

Nu vet jag förresten att tygerna är köpt på Dollys tyger i Stockholm.

GOBLIgobli sa...

Gud vilken fräsch liten tee! Och tyget, vill också ha... :-D

rino sa...

snyggt, fina färger! jo, dollys ligger vid odenplan, på norrtullsgatan. Mkt trikå och billiga knappar.

Anonym sa...

Så utrolig flink du er!!SEr jo kjøpt ut jo.Denne får meg til å sikle enda mer på en overlock maskin ja..

Gekko sa...

Tack Gobli!

Rino: Hehe, jag måste tydligen ta mig en sväng förbi Dollys någon gång alltså! Otur att jag aaaaaldrig har vägarna förbi Stockholm! :-(

Heiltspesiell: tror nok nesten at du må kjöpe en overlock ja! ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no