tirsdag 8. april 2008

Brödkorgar

Jag ligger efter med mitt bloggande märker jag! Dessa brödkorgarna sydde jag i februari men jag tycker att de förtjänar en plats i bloggen. Den ena var till min mamma, den andra beställde hon för att ge bort som present. Jag har sytt liknande korgar tidigare men då använde jag snedslå i botten, på dessa sydde jag istället ihop innertyg och yttertyg genom att vika in i toppen och sy ihop med en stickning.

Arbetsordning:
1. Klipper ut en cirkel och en rektangel i ett yttertyg och innertyg.
2. Stryker fast mellanlägg på det ena tygets rektangel och cirkel.
3. Kortändarna på vardera rektangel sys ihop till två rundlar.
4. Rundeln sys på cirkeln i ytter- respektive innertyg.
5. Sätter ihop ytter- och innertyg aviga mot aviga.
6. Viker in sömsmåner i toppen och syr ihop ytter- och innertyg med en stickning.

Mönster: Kreativa Kvinnors julnummer 2007 med egna variationer.
Material: Diverse tyger från Stoff och Stil.
Glädjesmoment: Att mamma ville beställa från mig, hon är så otroligt duktig själv!
Maskinval: Overlock, vanliga maskinen till att sticka ihop inner- och yttertyg.

15 kommentarer:

Dr. Gill sa...

Så fine! Kan jo brukes til mange ting :)

Mimmi sa...

De är så fina, det kan jag intyga ;-)

Har inte gjort några själv men kanske skall göra någon som matchar de nya gardinerna jag skall sy.

P.S Till sommaren skall köket få rosaprickiga gardiner och då åker min rosa Gecko fram.

Gulligan sa...

Fina! Måste göra några själv!!!

BONGI sa...

Jättefina!!

Jes sa...

Snygga! vilken bra ge bort pressent!
Har flera gånger tänkt att göra såna men det har inte blivigt av ännu men kanske snart.

Thea sa...

Jättemysiga. En otroligt bra gåbortpresent.

Gekko sa...

Mimmi: vad roligt att du är nöjd med din! Låter snyggt med gardinmatchning!

Frida sa...

JAg tänkte göra sådana som brödkorgar, hade du använt något mellan tygen isåfall? Ursäkta en dum fråga, men om jag ska använda tyg till typ brödkorgar, näsduksfodral och liknande behöver jag tvätta innan då? har en del små stuvbitar som känns jobbiga att sitta och sick-sacka kanterna på. Är lite bekväm (eller lat om du hellre vill använda den benämningen) :-)

Gekko sa...

Jag skulle använda mellanlägg eller ev. fleece emellan, annars är risken att de säckar ihop rejält. Jag förtvättar alltid, och skulle nog absolut göra det med en brödkorg, det finns ofta mycket kemikalier i textilier och jag gillar inte att mat kommer i kontakt med det. Näsduksfoddralen däremot är det kanske inte lika farligt med? De lär ju inte behöva tvättas sen heller, det är ju alltid en risk att tyger drar sig eller krymper olika.

Anonym sa...

snygga. inte alls avis. lovar. själv har jag funderat på att köpa några sådana så snygga.

Anonym sa...

Åh, de är så snygga! Har blivit lite inspirerad av dig och försökt få ihop en egen, så jag tänkte att det va på sin plats att tacka för tipset!

Susihus sa...

Superfina! Måste jag testa, har virkat en brödkorg men det här såg ju smidigt ut. Go helg

Gekko sa...

:-D

Kul att få kommentarer så här länge efter att jag sydde brödkorgarna:-) Och roligt att jag får inspirera!

Titti sa...

Hej, Vilka fina brödkorgar. Ska testa att sy en nu till helgen...Kan du tipsa mig om var jag kan beställa "designetiketter"/"namnlappar" det ser så snyggt ut när man sätter dit en sådana.

Gekko sa...

Hej Titti, jag köper mina namnband från www.minanamnband.se Rekommenderas varmt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no