onsdag 6. august 2008

Att sy i resår - triss i dockbyxor




Jag skulle bara sy ett par dockbyxor och kom plötsligt på ett nytt sätt att fålla byxbenen på overlocken. (Exakt samma sätt som jag gjorde resårkanalen på Gullklumpens leggings.) Sen skulle jag sy i resår i midjan, av den smala sorten. Jag tänkte att jag skulle testa att sy i den på overlocken och insåg att det finns ett hål i pressarfoten, i exakt rätt storlek för resåren. Det var bara att trä in resåren och sen sträcka lagom mycket, nästan magiskt! Ingen resårkanal , snyggt resultat och hålet gör att resåren hålls borta från kniven. Jag vet inte om det är det hålet är tänkt för men det funkar ju och det är det viktigaste!

Det blir givetvis även snyggare om man sen viker ner resåren och stickar fast den så den inte syns men det tänkte jag inte på då. Nu pryder byxorna E och A:s dockor som tack för att deras mamma ropade in tyget för mig på Tradera, tack K!!!! (Tänk att jag har turen att ha såna tygängelkompisar som ser ett snyggt tyg och sen köper det till mig i present!) Det sista byxparet har flyttat hem till Theas ena dotter.

14 kommentarer:

Erica sa...

Hej! Är ny på det här med barnkläder. Är sugen på en overlock. Skulle du rekomendera den du har fått låna om jag skulle köpa någon, eller vet du någon som är bättre?! Tackar för en kul blogg, har läst den ett tag nu men aldrig lämnat någon kommentar! Du är inspirerande!

Jes sa...

Vilket smart trick!!! tror dock inte min pressarfot har ett sådant hål men jag ska skicka när jag kommer hem. Va söta dockbyxorna blev.

Mimmi sa...

Vilka finesser du hittar :-)

Jag har tre gamla specialfötter till min OL som jag aldrig använder. Kanske skall rota fram dem och se om de kan förenkla även mitt arbete.

Kånkarong sa...

Vad mycket fiffigt du hittar på! :)

fante sa...

Smart tips det där med hålet :-) Min maskin har dock inget sånt, men då jag kollade om den har kom jag på att de i affären visade ett sätt som man kan använda sig av på min maskin. Borde leta fram det sättet ur minnet, för det vore ju onekligen mycket lättare, för att inte tala om snyggare :-)

Lina sa...

Hur smart som helst! JAg tycker det ser ut som om du har en Huskylock, kan det stämma?

Gekko sa...

Erica: jag rekommenderar absolut min OL, den är hur bra som helst! Nu på semestern har jag dock sytt på en Pfaff Hobbylock 4764. Den är också jättebra och mycket mer prisvärd. Man måste dock jobba lite mer med inställningarna för att få riktigt snygga sömmar på den, Huskylocken säger till hur man ska ställa in.

Liksom: visst är det en Huskylock, 910. :-)

OttoPippi sa...

Hej!! Jag är äntligen tillbakla efter min semester, vad mycket fint du gjort sen jag var här sist och vilka många bra tips - tack! Måste också kolla min pressarfot! Vore ju toppen om de också hade ett magiskt hål! :-)

Anonym sa...

Mycket bra dokbyxor intygas. Passar till nästan alla loppisdockor som trängs hemma hos oss. Kanske inte till Alva. Men till Loke (!)och t om stora Totte ("det är en pojkdocka mamma men den har ingen snopp"- snacka om pride-mässigt!)Flickadockan kan också klämma sig i dom.

prickig design sa...

Du är så smart & påhittig!!

Måste bara be om ursäkt för kaoset igår! Hoppas att du/ni törs komma hit fler gånger. Det är inte alltid sådär "stökigt".... I´m sorry.=0)
Kram

Hello sa...

Oh, så fiffigt och enkelt det där såg ut! Undrar om min gamla 435:a också har ett sånt...? Tror inte det, men jag måste kolla!

Anonym sa...

MIn pfaff har ett sånt hål i pressarfoten och i affären sa de att man använder det till såna där förstärkningsband när man t ex syr en axelsöm. Men titta. Mna kan tydligen använda den som du också. Skitbra tips. Tack för det.
/klockarbarn

Gekko sa...

Karin: :-D Hon är ju för god! Gullklumpen berättade om att du ätit middag hos oss: "Karin sitta där, åtå fiskmos!"

Syster Blå: jag hade så trevligt så! Och så var det så himla kul att få se lite nya snygga alster och kläder:-)

Hoppas nu alla hittar små hål i sina pressarfötter! :-)

LinSar sa...

Alltid kul att läsa dina finurliga tips.Suger åt mej alla.Ha det gott.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no