fredag 4. januar 2008

Jag hänger på näsduksfodralvågen!


Jag var inne på Sjalbarn häromdagen för att förkovra mig lite och få nya impulser. Där såg jag en tråd som Florin startat om hur man kan göra snygga näsduksfodral. Tråden har blivit jättelång och det finns hur många bilder som helst på snygga alster. Inte kan väl jag vara sämre? Jag behövde ju en idé till lämpliga presenter till personalen på Gullklumpens underbara förskola. De är så sköna och vi vill verkligen uppmärksamma de lite. Hoppas att denna försenade julklapp som de får idag(!) uppskattas!

Tanken är väldigt enkel:
1. Till ett fodral klipper man två tygbitar i storleken 15x17 cm (funkade bäst för mig med overlocken, jag tror Florin använder lite, lite större), jag tog en bit vit lakansväv som foder och sen valfritt mönstrat tyg till yttertyg.
2. Lägg tygerna räta mot räta och sy ihop kortsidarna.
3. Vänd rätan ut och pressa.
4. Vik de ihopsydda kanterna med rätan mot varandra så att de möts på mitten, nu har du två nya kortändar som inte är ihopsydda.
5. Sy ihop de nya kortändarna
6. Vräng fodralet och vips är du klar!

Allt sys på overlocken, man vändsyr bara de sömmar som syns på utsidan, det finns två synliga sömsmånar om man tittar in i fodralet men det syns inte när man har näsdukar i. Kika gärna in på Sjalbarn för att få fler tips och se flera bilder på alla de snygga fodralen som andra gjort!'

Mönster: Florin
Material: Vitt lakansväv till foder, sen vore det smart att använda spillbitar till yttertyg men jag kunde inte låta bli att klippa i lite stora fina tyger...
Läskigt: Jag har ingen aning om detta blir en hit eller om de tycker att det är en fånig present!
Maskinval: Overlock till allt.

14 kommentarer:

Jes sa...

Vilka fina fodral och så många :) Fröknarna på dagis kommer att bli jättenöjda.

Ellilo sa...

Så fina! Att du orkar sy fortfarande, jag är imponerad. Jag tror att fodralen blir uppskattade.

Botilda sa...

Jag hoppas att de kommer att uppskatta dem. Vår dagispersonal kommer att få precis samma försenade julklapp... Jag strök vlieseline på de första jag gjorde, men det behövs ju strängt taget inte. Och nu ska jag hoppa vidare till Florins tråd och få mer inspiration.

Sprallin hälsar att trettondagen är hennes dag men att Mille väl kan få trettondagsafton. ;-)

DORIS DAISY sa...

Men herrgeud, kvinna -är inte du höggravid?? Produktivare pysslare har jag sälan skådat. Kanintunikan är urvacker och Gullklumpen också. Näsduksfodralen är en bra present tycker jag!

Anki på sytt/vurm sa...

Fina, och dagisfröknarna blir nog glada, de brukar ju alltid ha näsdukar i fickan.
Kanske nåt att pyssla ihop av minibitar som är över och som jag inte klarar att slänga :)

Anonym sa...

Nå er jeg spent her... skjer det noe snart?

Thea sa...

Jättefina! Och inte kan man väl tycka att det är en fånig present? Hur knögliga och trista blir inte såna där nästduksfodral av plast när de legat ett tag i fickan.

Gekko sa...

Tack!
Botilda: Mille har fått Sprallinens hälsning så återstår bara att se om h*n är en unge som gör som folk säger eller inte!

Höggravid är jag verkligen! Men att småpyssla i min egen takt verkar vara det enda som håller mig vid gott mod...

Anonym sa...

Vill bara meddela att mina svägerskor med tillhörande svågrar alldeles faller i farstun för mina gekko-hoodies-matchande barn. Och att vi kommer hem på söndag, så du vet att back-up-barnvakten snart finns på plats. Men nog kommer Mille innan söndag???

Anki på sytt/vurm sa...

Måste bara tala om att min kväll gick i näsduksfodralens tecken efter att jag såg alla dina näsduksfodral, så roliga att sy, snabbt och snyggt. Var bara tvungen att prova i det tyget och det och det :D
Tänkte pröva göra ett stort till våtservetterna, kanske nåt du kan pilla med innan du åker till bb, om du inte redan åkt!

Anonym sa...

Åh, nu är det inte långt kvar tills ni får rå om er lilla bebis. Det är alltid en speciell känsla på BB. Man är i sin egna lilla värld och när man kommer därifrån blir man alltid lika förvånad att livet utanför har gått vidare utan att man själv fått vara med....oj, vad flummigt det låter...men tror nog att ni förstår vad jag menar....

Blev så inspirerad av fodralen att jag ställde mig och skar ut ett gäng som jag skall ner till skolan och sy idag. Hoppas jag kan visa er resultatet på min sida ikväll.
Ha en skön helg!

Gekko sa...

Karin: nehejdå! Just nu tror jag att Mille är sur för att jag så intensivt önskade att h*n skulle dröja med att komma till januari. Inte ens en Ikeatur(!) idag verkar hjälpa...

Anki och Syfröken: vad kul att jag kunde inspirera er! Ska gå in i bloggarna efter att vi ätit och se om ni hunnit lägga in nåt!

Här längtar vi otåligt efter Mille och BB!

hummmlan sa...

Tack så mycket för tipset! Det uppskattas säkert av dagispersonalen! Jag gjorde en hel hög med näsduksfodral som jag sålde på en julmarknad förra julen.(http://hummmlan.blogspot.com/2006/10/lots-of.html)

Beas sa...

Superfint! Jag lägger beskrivningen i favoriter - det är stor möjlighet att något av dem blir underlag till min "använd vad du har"utmaning...det är ju perfekt att använda små tygbitar till!

Kram Bea

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no