fredag 25. januar 2008

En bra bok

Jag har tidigare använt mönster från Hanne och Sofie Meedoms bok "Barnkläder. Sy och sticka till barn 0-3 år" som finns översatt till svenska men som varit slutsålt från förlaget en tid. Jag har lånat den på biblioteket flera gånger om.
Via Fröken Snux fick jag reda på att en ny version kommit ut! Än så länge finns den bara på danska men det funkar för mig. Visst är det en del sömnadsuttryck som jag inte är van vid men det finns bra ordforklaringar i registret längst bak.

Jag tycker att den nya versionen av boken är bättre och mer inspirerande än den gamla. Grundmönstren verkar vara i stort sett oförändrade men boken i sig är mycket mer utbildande och informativ. Jag är ju lite nördig på så sätt att jag gillar att läsa mig till kunskap och där är boken bra! Boken är indelad i kapitel med överdelar, byxor, klänningar och heldräkter. Till varje kapitel finns en introduktion till respektive sorts plagg. I tillägg finns småkapitel med syteknik insprängt i huvudkapitlerna. Jag är mycket nöjd med mitt köp! Jag är också nöjd över att jag inte köpte den från Danmark utan i stället köpte den billigare från Adlibris.

Samma författare har nyligen givit ut en liknande bok för större barn som jag tycker ser spännande ut. Jag har inte denna men är mycket nyfiken! Båda böckerna har kommit ut på förlaget Vingefang.

12 kommentarer:

Anki på sytt/vurm sa...

Ser spännande ut, det gör inte mej heller nåt att den är på danska, jag har oxå en dansk bok och det funkar fint.

Liza sa...

Jag har beställt boken med de större storlekarna i veckan och fick mail om att den var skickad, så den borde komma på måndag. Jag kan recensera den lite då=)

Thea sa...

Å så kul med en ny bok! *vill genast beställa* Jag är bra sugen på den lite större, för det blir snabbt torka.

Danska funkar bra för mig också, nu när man har skaffat sig lite baskunskaper.

Thea sa...

Haha, det är livsfarligt med internet! Nu har jag beställt boken för 4-7 år..

SNUX sa...

hihi morsomt at vi skriver om det samme på samme dag:)

Mimmi sa...

Usch, det blir en dyr hobby det här med att sy. Alla tips här på internet triggar igång ha-begäret. ;-)

Gekko sa...

Kul att ni beställt "stora" boken Liza och Thea! Ser fram emot recensioner!

Habegäret är ju farligt verkligen, bara att trycka på knappar och vips har man spenderat lite för mycket penger! :-)

Anonym sa...

Tack för tips! Jag har lånat boken "Barnkläder 0-3 år" flera gånger på biblioteket redan. Men mina barn fyller snart 3 och har största storleken i den boken nu. Bra att det finns en fortsättningsbok. Danska är för mig ganska obegripligt men mönstren borde ju gå att följa ändå tycker man. Undrar om den nya boken snart översätts till svenska?

Kaja sa...

Jag är nog lite nördig, men efter att ha fått hem boken med de större storlekarna, så blev jag så lycklig att jag faktiskt sålde min gamla svenska bok. Pengarna tänkte jag använda att köpa 0-3-årsboken för i stället. Mönstren är ju förstås de samma, men inspirationen är VIKTIG!

//Kaja

Gekko sa...

Maria: mönstren är ju lätta och överskådliga så det borde ju funka. Har tyvärr ingen aning om den kommer översättas. Den ges ju ut på eget förlag i Danmark vad jag förstått. Alltså ett Meedomägt förlag. Det gör ju mig bara mer benägen att villa köpa den!

Kaja: vad roligt att du gillar "stora" boken så mycket! Jag har faktiskt beställt den också men som en present till min mamma. Hoppas hon inte läser här bara. Har jag tur kommer den innan jag åker till Norge imorgon. Känner jag mig själv rätt så kommer jag nog beställa en till mig själv också så småningom!

Anonym sa...

Nu är båda böckerna beställda så jag hoppas jag klurar ut danskan. :-)

Gekko sa...

Maria: Du kan ju fråga mig annars, norskan ligger ju lite närmare danska än svenskan gör! Hoppas du gillar de!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no