tirsdag 22. juli 2008

Rödvitrandiga leggings och en snabb resårkanal



Jag sydde dessa somriga leggings i juni för att matcha Gullklumpens uggleklänning. Bara några dagar senare kom kompisen M på besök med en skön tunika från HM i present, vilken match! (Det är den Gullklumpen har på sig på bilden)

Tightsen är sydda med resårkanal överst och nederst har jag sytt på vikresår med resultatet att det blev lite bootcutkänsla med utsvängda ben. Vikresår är en sorts snygg resår med lyster som har en viklinje på mitten så att den är lätt att vika runt och kanta med.

Min nya grej med dessa leggings är att jag sydde resårkanalen överst på overlocken, jag har också fållat bensluten på dockbyxor på samma sätt (kommer i bloggen vid tillfälle). För att göra detta på overlocken gjorde jag så här:

1. Vik in resårkanalen som på bilden, den måste vara tillräckligt bred för resåren.


2. Vik sedan in resårkanalens rätsida mot byxornas rätsida med dragspelsvikning.


3. Nu har du tre lager tyg och ser resårkanalen från avigsidan.
4. Lägg in det i overlocken (eller vanliga maskinen för den sakens skull men det vinner man nog inte lika mycket på) och kör!


5. Man kan välja att sy ihop resåren till en rundel först och sy kanalen med den i eller lämna en liten öppning för att trä i och sy ihop efteråt. Jag gör olika från gång till gång.
6. Sticka ner sömsmånen om man vill (jag tycker det är snyggare utan stickning som på bilden).


Resultatet blir en resårkanal på kort tid, det funkar inte att använda detta sätt i midjan utan resår tycker jag, resårkanalen sträcker sig lite så att den blir lite bredare än byxorna men det försvinner när man sätter i resåren.

Jag skriver ingen arbetsordning denna gång, det är ungefär samma sätt som på mina vanliga byxor och Tilde Textil har skrivit en tut om att sy tights (vi gör inte riktigt på samma sätt men båda sätten funkar lika bra!)

Mönster:

Meedom: "Børnetøj 0-3 år"

Material:
Randig vit och röd interlockjersey från Jofotex, 25 mm bred resår, finns att köpa hos t.ex Bibbis Textil, vit vikresår.

Kul:
Att det funkade att göra resårkanalen på detta snabba sätt! Resultatet blir bra och det går verkligen fort!

Tack: (Tillägg 080723)
Syserine gav mig ju indirekt idén! Jag fick se en underbar bomullskjol som hon fållat på samma sätt som jag gjorde resårkanalen, och sen stickat ner sömsmånen. Det var verkligen hur snyggt som helst och det måste ha varit det som gav mig idén. All ära till dig Syserine!

29 kommentarer:

GOBLIgobli sa...

Toppen! Tydligare än så blir det inte. :-)

Bravo sa...

Takk! Kjapt og greit, og ble pent også.

Anki på sytt/vurm sa...

Mycket smart!
Kommer garanterat att prövas, tack för iden.

LinSar sa...

Tack för tipset.Det ska jag testa nästa gång jag syr tights till tösen

Syserine sa...

Jag har sydd upp en kjol i bomullstyg på det sättet, funkade faktisk ok även om en bit av tyget blir borta så är det mönstret syns det, men det behöver jo inte göra något. Jag har blivit hur förtjust som helst i dom elastiska banden, mycket enkelt att kanta tröjor och liknande med. Det enda stället på nätet jag har hittat det er på Stof 2000, der går dom under namnet "folde elastikk".

Mannagryn sa...

Jätte smart! Detta ska jag prova. Jag har utmanad dig på min sida, hoppas att du inte redan har blivit utmanad, ta det när du hinner:)

Gekko sa...

Kul att inte alla tänkt på det innan då! ;-)

Syserine: den kjolen har ju jag sett, och glömt bort! Nu har du fått tillbörlig cred i inlägget! Det måste ju ha varit den som gjorde att jag kom på att jag kunde göra på detta sättet!

Mannagryn: jag har blivit utmanad tidigare men det är ju inte så lätt att hålla koll på iom att jag inte tagit utmaningarna! Tack ändå! :-)

prickig design sa...

Fin fina byxor och en väldigt bra beskrivning!Synd bara att man inte har en overlock... Hoppas att ni har det bra!

Heilt spesiell sa...

Så genialt!Tusen takk for at du deler:)

Karin sa...

Tack för en toppenbra beskrivning! Nu återstår det att önska sig en overlock i födelsedagspresent!

Dina saker bli alltid sååå fina!
/Karinottilia

Anonym sa...

HEj. Mycket bra tips! Tack för det.

Jag tänkte sy en hoodie till en kompis barn och jag undrar om du gör inuti dina omlott-hooodies. För att "inuti-fliken" ska hållas på plats alltså? Gör du även där en knytkonstruktion liksom på utsidan eller gör du annat där?

Superfin hemsida med underbara alster! /Åsa

Gekko sa...

Hehe, overlock till alla! :-)

Åsa: man kan ju göra olika med innerfliken, antingen göra på samma sätt med knyt eller så kan man ju ha tryckknapp. Det är ju lite efter tycke och smak egentligen.

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Jo, den metoden är snabb och enkel. /Karolina

Strömming sa...

Vilken smart lösning på resårkanal och snyggt ser det verkligen ut. Det ska provas!

Lallis/Helene sa...

Vilket jättebra tips! Har provat det på ett par blöjbyxor idag och det blev jättebra!

Kånkarong sa...

Toppen-tips, måste användas nästa gång!

Jes sa...

Vilket super tips!!! Tusen tack, hedan efter är det detta sätt jag ska använda!!!

Jes sa...

Glömde ju skriva att byxorna blev jättesöta!!!

annesand sa...

Tusen takk for et supert tips!

Og tusen takk for en flott blogg med herlige farger, godt humør og ikke minst: Full av gode råd!

Annelie sa...

Måste tacka för tipset o de informativa bilderna! :)
Jag syr alla byxor med resårmidja på det här sättet nu, funkar t.o.m på joggningtyg ju! Tacktak!
/Morv

Gekko sa...

Kul att det funkat bra för dig Morvern! Och tack ni andra för trevliga kommentarer!

Caroline sa...

Tack for ett jattebra tips!! Jag har lankat till din sida fran min. Hoppas det ar ok?

Anonym sa...

Men oj vad bra, tack!

Hanna Engkvist sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Hanna Engkvist sa...

Vad smart! Men hur gör man sen när delarna sys ihop för att inte sy igen kanalen? Känner mig lite trög...

Anna sa...

Jag måste ställa samma fråga som föregående kommentar... Hur gör du när du syr ihop delarna?
Sätter du resår i ena delen, drar åt och fäster med en söm, och sedan samma sak med nästa del, innan du syr ihop dem?

Edwina sa...

Hej. Hur mycket mer sömsmån går åt räknar du med? Gjorde på detta vis å tappade en hel del i häng på haremsbrallorna nämligen....

Edwina sa...

Hej. Hur mycket mer sömsmån går åt räknar du med? Gjorde på detta vis å tappade en hel del i häng på haremsbrallorna nämligen....

Edwina sa...

Hej. Hur mycket mer sömsmån går åt räknar du med? Gjorde på detta vis å tappade en hel del i häng på haremsbrallorna nämligen....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no