onsdag 9. april 2008

Sprund och kantband i A-klänning

I min mailbox har jag fått frågor om hur jag gör sprunden i mina klänningar och om hur jag avslutar kantbanden när jag inte gör knytband utan istället använder knapp med träns. Det har känts lite svårt att förklara så jag tänkte att jag kunde komplettera med bilder här. Om du som läser gör det på ett annat sätt vore det kul att höra, så kanske jag kan lära mig något på kuppen!

Jag syr alltid kantband med bara en söm, det vill säga att jag sträcker till bandet i önskat form och viker i mittfåran, lägger bandet dubbelvikt över tyget och syr fast det med en raksöm. Det är alltså inte den metoden som jag fick lära mig i syslöjden där man syr fast det i två moment. Jag tycker det blir snyggare på mitt sätt och så går det mycket fortare. Jag sätter inte en enda nål när jag syr på ett kantband. (Nu pratar jag bara om snedslåskantband och inte elastiska kantband.)

Jag börjar med att klippa ett rakt jack mitt bak (om sprundet skall vara mitt bak förstås), oftast tar jag 8-10 cm men det beror förstås på storleken på halsöppningen och vilken storlek plagget har. När jag syr på kantband i sprundet kan det vara bekvämt att inte ha sytt axelsömmarna först, då har man bara ett tygstycke att jobba med.


För att sy på kantbandet vikar jag sprundkanterna från varandra så att de ligger 180° från varandra. Jag börjar överst i ena kanten och syr på kantbandet i ett stycke så att sömmen avslutas högst upp i andra sprundkanten. Precis nederst i spundet gäller det att manövrera tyget så att det inte blir veck i klänningen under kantbandet.

När jag sytt på kantbandet ser det ut som nedan, det ligger lite rundat längst ner. Det kan vara snyggt om man skall ha sprund fram men då brukar jag klippa ut ett lite rundare sprund.

När man ser sprundet från insidan nu ser det ut som på bilden under:

För att sprundets botten skall bli snyggt syr jag av det längst ner:

Så här ser det ut från rätsidan efter att jag sytt av sprundets botten:


När jag skall sy på en knapp överst i sprundet måste ju kantbandet i halsöppningen börjas och avlsutas snyggt över sprundets översta del.

Jag lägger då kantbandet så att en liten bit sticker utanför där sömmen skall starta (som på bilden ovan), sen viker jag in denna biten och viker över bandet på avigsidan.


Sen är det bara att sy på bandet i halsöppningen. Innan jag syr på kantbandet här syr jag axelsömmarna på båda sidor, jag avsluter kantbandet i andra sprundsidans topp på samma sätt som jag började.

24 kommentarer:

Linda/Inna sa...

Jag syr (i alla fall oftast) på kantband på samma sätt som du - alltså i ett enda moment. Och jag nålar i princip aldrig. Skit samma att syfröken lärde ut att det ska vara två moment(vilket jag också mycket riktigt fick lära mig). Det viktigaste är ju ändå att slutresultatet blir bra. Just därför tycker jag att det är bra att blogginnehavare gör inlägg om "sina egna" lösningar på sömnad av olika detaljer. Det är ju uppenbarligen inte alltid som "korrekt sätt" är det samma som "mest smidigt". :-)

Jes sa...

Gör oxå precis som du.

Thea sa...

Oj vilken bra guide!! Jag syr kantband på samma vis som du. Sprunden brukar jag inte klippa helt jämna, utan aningen kilfromade.

OttoPippi sa...

Fantastiskt!!! Vilken superguide! Jag som just håller på och krånglar med snedslå! Du och Thea är verkligen fantastiska som lär ut era knep. Fick ett liknande tips av henne som är beprövat och bra! Ibland är dock ett bredare urklippet sprund att föredra. Gissar att det beror på aktuell modell. Men tuden tack Gecko!!!

Anki på sytt/vurm sa...

Här är en till som gör på exakt samma sätt, skönt att vara vuxen och göra som man vill :)
Det fick man ju inte i skolan...

Vindling sa...

Det här tackar vi för. Ska absolut lägga det här på minnet tills det blir aktuellt att testa.

lisa sa...

åh vilken bra beskrivning.

kilje sa...

Ååå, tack, tack, tack. Du har räddat mina framtida sprund. Har sytt precis som du ända tills den lilla sömmen längs ner så det liksom inte står ut. Har länge undrat hur alla andra gör. TACK

Anonym sa...

Tack för en bra beskrivning!

Mimmi sa...

Håller med - vilka fantastiska beskrivningar du gör.Tack för att du tar dig tid till det. Jag gör spund på likadant sätt förutom att ja inte gjort stickningen längst ned. Skall börja med det för det blir mycket snyggare.

Dr. Gill sa...

Så flott beskrivelse! Her var det mange tips å hente. Jeg syr skråbånd i to trinn, men synes at det tar lang tid og ikke alltid så vellykket resultat. Så nå skal jeg prøve på nytt med denne metoden.

Shamu sa...

Takk for flott beskrivelse!

Jeg syr på samme vis som du, men jeg har ikke sydd den lille sømmen nederst til slutt. Det skal jeg teste ut.
Fikk også god hjelp av forklaringen din på sluttkantene. Det var kjempelurt!

Anonym sa...

Mycket tydlig och bra beskrivning!
Jag gör precis likadant.

Hello sa...

Så gör jag också! Smidigt och bra, tycker jag.

Men det händer att jag syr i två steg också, det beror lite på plagg bla. Men mest beror det på ork och om jag har sytråd i samma färg som kantbandet ;)

Gekko sa...

Vad skönt att även Syfröken gör så! Då kan det ju inte vara så tokigt ;-)

elin sa...

forklaringen din er nettopp hva jeg har lett etter!!!!du er super od som orker å dele tips og gode ideer med oss ferskinger!!!!!kikker ofte innom din blogg !du lager utrolig mye flott og det lyser lang veiat du er dyktig!!!!

Gekko sa...

Takk for dine fine ord dillogdalla!! :-)

Annette sa...

Tack och åter tusen tack!!!! Vilken fin sida med både inspiration och pedagogiska foton med förklaringar!
Jag har nyss börjat sy barnkläder åt min 4-åring och bara älskar att sy =)
En ny symaskin, Husqvarna emerald203 och massa tyger är inhandlat. Nu syr jag all ledig tid och din sida är min favorit. Mvh/ Annette

Gekko sa...

Kul att höra Annette, tack för dina snälla ord! Lycka till med dina projekt!

Jennie sa...

Tusen tack! Har gått och funderat ett tag på hur man får sprundet snyggt i svängen. Fattar inte varför jag inte började med att titta här? :)

Hanna P S sa...

Tack! Superbra beskrivning! Vad brukar du ha för band/snöre att trä runt knappen?

Gekko sa...

Hanna P S:
Jag brukar ta en liten rundsnodd eller ett smalt glansigt band, satängband kanske det heter?

Turid sa...

Takk for kjempefin beskrivelse, den skal jeg prova ut på mitt neste kjoleprosjekt

Elisabeth sa...

Tusen takk for tipset. Akuratt det jeg var på jakt etter

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no