søndag 22. mars 2009

Att sy en snurrkjol - rita mönstret från grunden!



Jag blev så sugen på att testa att rita mönster på en snurrkjol själv, det finns en beskrivning i Rigmor Haugsand, "Mönsterkonstruksjon og modellering" som jag har bloggat om här.

Det är lätt, testa själv!
Jag bestämde mig för en kjol i storlek 134. Den är tänkt till min brorsdotter som snart fyller 8 år. Det bäste vore att ta mått direkt på henne men det fick jag inte gjort. Enligt måttabell skall livvidden i denna storlek vara 58 medan stussvidden ska vara 70 cm. Om man gör en kjol med linning och dragkedja utgår man från livvidden (midjemåttet) men här har jag ingen öppning och syr kjolen i vävt tyg så därför tog jag stussvidden som ju är det bredaste måttet.

Modellen jag sytt här är halvvolangskjol eller halvcirkelkjol. Det innebär att det är ett framstycke och ett bakstycke. Det är alltså en sidosöm på vardera sidan men ingen söm mitt fram eller mitt bak.
Jag använde mudd i midjan, med en bred resår i. Man kan förstås även använda resår i kanal, eller rita till och sy på en linning som är med formsydd men då måste man ha dragkedja i sidan, det sista är nog kanske det bästa alternativet om man syr till sig själv.

Mönsterkonstruktionsdelen:
Jag började med att ta rita cirkeln (eller 1/4 cirkel) i midjan. Då gjorde jag så att jag på ett stort papper ritade upp två linjer som står 90 grader på varandra. För att hitta cirkelbågen i midjan ska man ta livvidden men jag tog alltså stussvidden istället.

Mitt mått här blev 70 cm (stussvidd), som man delar på 3, jag lade till lite så det 72:3=24 cm. Då går man ut 24 cm från där de två linjerna möts och mäter ut det flera ställen, sen drar man en snygg rundad linje. Se bilden nedan.
(Om linjerna ser sneda ut beror det på att jag vikt pappret och sen inte snyggade till det så bra innan jag fotograferade, slarvigt!)


Den övra linjen är alltså cirkellinjen i midjan på fram- respektive bakstycket. Sen följer man de två raka linjerna så långt som man vill ha kjolen. I mitt fall står det 25 cm men jag lade till lite när jag klippte ut.
De två raka linjerna blir sidosömmerna och den ena av de är trådrak, den andra sidosömmen står normalt på trådraken.

För att få en jämn och snygg underlinje på kjolen lägger man linjalen normalt på tangenten till den övre linjen och mäter ut 25 cm. (Äntligen får jag användning för grundskolans matematiklektioner!) Jag mätte ut rätt tät med såna punkter och sen drog jag en snygg rundad linje.

Mönstret är klart nu. Det är bara att klippa ut de två rundade kanterna och sidosömmarna. Den översta tårtbiten är bara ett hjälpmedel och tillhör inte mönstret.
Linjen jag dragit på diagonalen är bara en hjälplinje för att hitta mitt bak och mitt fram. Linjen hittar jag genom att göra de två ursprungslinjerna till ett kvadrat och sen dra en diagonell linje mellan hörnen.

Tillklippning:
Nu kan du klippa ett bakstycke och ett framstycke. Jag gjorde två lika stycken men man kan också lägga livlinjen fram 1 cm längre ner än bak. Ett färdigt framstycke finns på bilden nedan. Tyvärr är färgåtergivningen dålig, den är mer syrénlik, som bilden på den färdiga kjolen överst.


Sömnad:
Sy ihop fram- och bakstycke i de två sidosömmarna, räta mot räta.
Vänd kjolen så att du har rätan ut, pressa sidosömmarna och markera mitt fram och mitt bak.

Mudd:
Nu syr du mudden. För en beskrivning med bilder av hur du gör det kan du se här. Man tar dubbelt så högt och dubbelt så brett som man vill ha den färdiga mudden, vänder räta mot räta på bredden och syr ihop till en rundel, sen viker du den dubbel aviga mot aviga på höjden. Jag tog en mudd med färdig omkrets på 58 cm och en höjd anpassad till en bred mjuk resår som är 5 cm hög.

Mudden sys fast utanpå kjolen räta mot räta. Jag brukar göra så att jag vänder mudden över den rätvända kjolen, mittbakmarkeringen passar jag mot muddrundelns mittbaksöm. Andra har den kanske i sidan om ni inte har mittbaksöm på kjolen? Jag gillar att det finns ett definierat fram och bak på kläder men det är väl bara vad man tycker.
Jag markerar alltid mitt fram och sidorna med ett jack i mudden och nålar ingenting alls.

Jag börjar sy på mudden så att jag passar sidosömmen mot sidomarkeringen på mudden, sen syr jag runt i en cirkel och passar mitt bak, mitt fram samt de två sidorna. I och med att jag börjar i sidan får jag inte overlockssömsskarven så synligt när man klär av och på. Jag tycker inte att det är så så snyggt där man kör över startsömmen även om man fäster trådarna prydligt.

Fålla:
Nu är det bara kvar att pressa och fålla nederkanten. Jag kastade över nederkanten med en tretrådig overlock (det blir smalare då), vek och pressade in smalt och sen fållade jag med raksöm med Gullklumpen i knät. Om jag syr långsamt kan hon hjälpa till att mata in tyget. Hela tiden som vi fållade pratade hon om glass, hon tänkte nog på om hon skulle få gå i födelsesdagskalas!
Det kan nog också vara snyggt att avsluta nederkanten med kantband eller rullfåll.

Tips:
Samma princip kan användas om man vill ha en snurrkjol med ännu mer vidd. Då tar man fyra vådar i stället för två och använder samma princip. För att hitta livvidden kan man då ta 72:6 istället för 72:3 som i mitt exempel. Då får man en söm mitt bak och mitt fram.

14 kommentarer:

Mimmi sa...

Vad spännande med mönsterkonstruktion. Insåg efter att ha försökt få till mönster på på senaste byxor att jag önskade jag hade lite mer kunskap. De första byxorna fungerade ju toppenbra, men när jag sedan skulle förstora och förminska i ytterligare storlekar så kom osäkerheten fram. det är inget roligt att få till mönster och modeller när man inte känner sig säker på att de funkar.

Gymnasiet här hemma skulle lägga ned textil- och sömnadslinjen läste jag i tidningen. kanske kan man komma över någon/några böcker i grundläggande teknik där.

Doris_Assar sa...

Verkligen avancerad sömnad! Bra jobbat!! :-)

od Andulky sa...

Bra jobbat! Kul att läsa om!!

Thea sa...

Nu blir jag ju toksugen på att prova på att göra en sån. Den såg så himla fin ut. Snyggt fotot blir på en provdocka också. För det är väl "Gomo" som fått stå till tjänst? ;-)

Syserine sa...

Toppen beskrivning! og så fin kjole! jeg har akkurat klippet til bukse med kjole/tunika til fra forrige årets sommernummer ottobre i det stoffet og et matchende!

h/saltaste bönan sa...

Hejsan, vilken bra beskrivning! Såg den här häromdagen (http://indietutes.blogspot.com/2009/03/pt-1-button-down-shirts-to-circle-skirt.html). Kul att testa olika tycker jag! Mvh h

SiriR sa...

Utrolig fint skjørt, og bra arbeids beskrivelse.

rino sa...

fin, & tack för beskrivningen!

men enklast av allt är nog en helcirkelkjol! Helt rund, inga sidsömmar, drygt rumpstort hål i mitten och så mudd på det.
Det går åt en del tyg men sen vippar man som en prinsessa;-)

Nilla sa...

Wow det verkar avancerat. Jag tappade bort mig nånstans där i mitten av texten bland mått och vinklar. :P

Snyggt blev det iaf!

Lattjo liten pryl sa...

Åh, tack å tack å tack för detta inlägg!!! Älskar att få ta del av andras kunnande. Jag ska definitivt testa!

Anonym sa...

Tack för en superbra beskrivning. Nu fick dottern en till kjol i garderoben :)

Unknown sa...

jättefin kjol! Jag gör mina kjolar på nästan samma sätt!

Gekko sa...

Mimmi: håller helt med! Jag skulle vilja kunna mer även om gradering. Det finns nog inte i denna boken dock.

Thea: visst är det Gomo:-) Det satt hårt att pressa på kjolen men det gick!

Tack för länken H!

Venke sa...

Det her måste testas!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no