torsdag 5. mars 2009

BB-kit igen




I högstadiet valde jag syslöjd som valbart ämne. Egentligen var det nog lite uteslutning som gjorde att jag tog just det. Vi nördar som valde språk hade nämligen inte möjlighet att välja de hippa(?!) ämnerna som skrivmaskinskrivning, foto eller moppekörkort. Så jag hade syslöjd. Jag och C sydde samma saker hela året tror jag, varsin kudde i avancerad lappteknik (tyckte jag då iallafall, att det var avancerat alltså), varsin tröja i storlek XXL som modet ville, i burgunder trikå (jag tror aldrig jag använde den utan mamma ärvde den direkt och hon använde den faktiskt!). Vår kompis R däremot sydde avancerade grejer. Bäst minns jag att hon sydde en kavaj till sig själv, svart kavaj med rött foder. Också den i storlek stor. Men snygg var den, C och jag var jätteimponerade!

Nu verkar inte R sy så mycket för tiden. Däremot väntar hon barn och hon har frågat om det går för sig att beställa ett BB-kit, jag känner mig faktiskt lite stolt! Det visade sig också att hon redan köpt ett par Gekkobyxor med turkosa kaniner i butik, inte illa bara det!

Önskan fanns att BB-kitet skulle vara i naturvit interlock med de bruna kaninerna på. Tack snällaste Jes för att jag fick köpa av dig lite tyg så jag fick ihop till kitet. Den bit jag har kvar räcker nog till ett BB-kit till tror jag men sen är det slut! Byxorna och baksidan av filten är i skön Hilcovelour.

Bodyn är av omlottmodell och blev riktigt bra! Det kan lätt bli så att kantbandet drar ihop sig i svängarna med kantbandsapparaten men det blev faktiskt perfekt! På bilden hade jag inte satt i tryckknapparna än, men de kom förstås på plats innan bodyn lämnade mig.

Jag kunde förstås inte hålla mig utan sydde även en liten present till kommande bebisen, ett par byxor i storlek 56 i grönt elefanttyg med vita muddar uppe och nere. Hoppas de faller i smak!

Mönster:
Omlottbody från Ottobre 6/07. Den minsta storleken är 56 men jag har själv minskat ner den till storlek 50.
De bruna velourbyxorna i storlek 50 och de gröna elefantbyxorna i storlek 56 är i eget mönster. Tips på mönster och hur man syr muddbyxor har jag här.
Filten har jag inget mönster på.

Material:
Naturvit interlock med bruna kaniner från JNYdesign. Just denna färgställningen är slut men om ni läser i Jennys blogg verkar det komma andra färger snart!
Brun velour och brun interlock till kantband från Hilco, Nea Nobelle.
Vit och brun muddväv från Stoff och Stil.
Gröna elefanter från Jofotex.

Mysigt:
Just BB-kitet är en utmaning men en väldigt mysig sådan! Jag blir så glad för att få sy såna pyttekläder! Hoppas bara att R med familj gillar kläderna, de har nog inte kommit fram än utan skall levereras via omvägar.

24 kommentarer:

SiriR sa...

Utrolig fint sett, blir nok en glad liten baby som får så fine klær!

Solveig Lövendahl sa...

Mysigt med så små, gulliga kläder.
Jag såg inte din egen klänning förrän nu, hur fin som helst!!

mustafa sa...

haha, jag har också syslöjdstema i mitt senaste inlägg. fint bb-kit, förresten.

Äppel Päppel sa...

Väldigt fint set. Hade blivit överlycklig om jag hade fått ett sådant!!!

od Andulky sa...

Allt är supergulligt!!

Doris_Assar sa...

Hihi, vilken sömnads-revansch ;-)
Jättefint set! :-)

Skaparmani sa...

Vilken ära, kul att få sy till en nykomling.

(Jag var sällan på syslöjden, vår fröken var så sur och sträng, men jag fick en 4:a endå)

Ph sa...

Ååååh jag vill beställa ett sådant BB-kit!! :D

Lilla NovaK sa...

Så pyttigt det ser ut!! Kan knappt komma ihåg att de är sååå små när de kommer! Gud vad tiden går snabbt...

Jättefint set, tyget var verkligen underbart, perfekt unisex!

Livet i träsket sa...

Oj, så himla fint och välsytt!

LillaBarn sa...

Jag fick en tvåa i syslöjd,mest för att jag inte tyckte det var ett "riktigt" ämne och mest satt och sköt synålar med mätstickan )Man drog ut den lilla lådan under bänken, den med nålar och sånt i. Sen satt man ned mätstickan halvvägs och stängde lådan och vips så hade man en katapult som sköt nålar jättelångt.) Nu sparkar jag mig själv för att jag aldrig lyssnade... I allafall så har jag ännu en liten fråga, kantbandaren, är det något du sätter på symaskinen eller overlockern?? Jag har bara symaskin, så jag får ju sy två gånger,och så blir det fult på baksidan. För att inte tala omalla tvillingnålar som jag bryter av...

Heilt spesiell sa...

Kanonsøtt,man blir jo babysyk av sånne søte klær.Missunner deg de herlige kaninene foresten-de blir jeg aldri lei av:)

malin sa...

oj så sött! Det är speciellt att få sy så småa kläder tyckler jag!

6-barns mamma sa...

Vilket jättefint set!

lilla hjärtat sa...

Så fint set, gillar kaninerna i brunt och vitt.

LilleLeo sa...

Det var et utrolig fint og skjønt sett!

Thea sa...

Å vilket härligt litet set! Kommer bli världens mysigaste lilla bebbe som kommer hem i det.

Thea sa...

Förresten, vilka fina bilder du tar (med nya kameran?)

Vecka - Vecka sa...

Man vill ju ha en liten till då man ser det där!

mamma i nord sa...

Det settet var jo bare nydelig. De brune kaninene er så flotte, og jeg angrer på att jeg ikke bestilte mer.

Det ligger en utfordring å venter på deg i bloggen min.

Gekko sa...

Tack alla! :-)
Jättekul med era syslöjdsminnen!

LillaBarn: kantbandaren sätter jag på coverproen, den gör allt i ett moment, kika här för lite tips och info: http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/search/label/Tips%20CoverPro

Tack Thea! Jepp, det är nya kameran, det är så roligt men jag har glömt alldeles för mycket!

Mamma i Nord: skal inn og se!

Ph: du får gärna skicka ett mail: gekkogekko.se@gmail.com

Monica sa...

Kjempefint sett!


Og kjempefin blogg! :D
Mye fint

Anonym sa...

Oj vad härligt! man blir ju helt bebistokig av att se på det!

Jes sa...

Oj Oj va många inlägg jag har missat här, suerfint kit :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no