tirsdag 24. mars 2009

Speciellt för Mille!



Mina stackars barn får visst oftast kläder för att jag ändå syr en beställning i just det tyget eller så är det för att maskinerna är trädd i rätt trådfärg. Alltid är det någon ursäkt som gör att de får det ena eller andra plagget. Och det är nog helt ok för småtrollen. Men nu blev det ett plagg bara till Mille, inga ursäkter eller särskilda skäl mer än att jag ville sy just dessa byxor till just min Mille! De blev klar för ett par veckor sen men har inte fotograferats förrän nu.

Det är alltså ett par byxor med mudd uppe och nere. De är i en smal modell utan pös och rätt bred mudd i bensluten. De är riktigt långa och kan förhoppningsvis användas länge!

Här har jag använt lime flodhästtyg från Jofotex i kombination med vit muddväv från Stoff och Stil. Till dekorsömmar har jag använt avigan av coverproens trippelsöm i brunt. Denna återfinns i grenen, samt stickningar i midjans och benslutens muddsömsmånar.

Så här gjorde jag:
1. Sy grensömmens framsöm och baksöm var för sig. (För bild och närmare förklaring, se Tilde Textils tut här)
2. Pressa sömsmånerna och sticka ner. För att använda coverproens avigsida syr man från byxans avigsida, jag använde min center guide för att säkerställa att jag syr rakt!
3. Sy ihop innerbenssömmen från det ena benslutet till det andra. Se länken i 1. för närmare bilder.
4. Sy ihop muddarna till rundlar och sy på i midjan och bensluten (bilder finns i min tut om att sy muddbyxor).
5. Pressa och sticka ner sömsmånerna mellan muddar och byxa, också denna gång från avigsidan. I bensluten är det lite pilligt men det går!
6. Stickningarna i 5. måste fästas för hand.

Mönster:
Eget, str 80. Långsmalt mönster utan sidosöm, rätt breda muddar i bensluten.

Material:
Limegrönt flodhästtyg från Jofotex, vit muddväv från Stoff och Stil.

Mysigt:
Att jag tog mig tid att sy lite pilligare byxor till min Mille, särskilt som jag blev så nöjd med resultatet!


32 kommentarer:

Heilt spesiell sa...

De var flotte!Forstår godt du er fornøyd.Lekkert med hvit ribb til!

Bravo sa...

Grisefine bukser!! Og skikkelig fine farger sammen, ja:)

Retro Elephant sa...

Snyggt utan pös! Jag gillar ditt översta fotografi! :)

//Lina

sygryn sa...

Störtsköna!!Gillar modellen, och de snygga sömmarna!

Doris_Assar sa...

Sömmarna blir verkligen pricken över i:t! :-)

ellan sa...

Jättefina! Håller med dig om att barnbyxor inte behöver vara så vida!
/Ellan

LillaBarn sa...

Det är alltid lika kul att kolla in vad du syr, hittills har det inte varit en enda sak som jag inte har tyckt varit jättefin... Jätteduktig!

Lallis/Helene sa...

Jättefina! Va snyggt det blev med dekorsömmarna!

OttoPippi sa...

Jag känner så igen allt det där med "skräddarens barn". Mina får inga alls just nu :-) :-)

SKITSNYGGA bralls!

Astrid sa...

Hejsa - jeg kom lige forbi, og du laver da bare de lækreste ting! Skønne bukser! Jeg vender tilbage! :)

InaIda sa...

Har läst din blogg ett tag nu, måste bara säga att du syr riktigt snygga kläder. Alltid lika kul att gå in på bloggen och se om du lagt upp nåt nytt plagg. Ha det bra, kram Sara Joelsson (Stinas mamma)

Nilla sa...

Jättefina! Jag har alltid tänkt att det är för tunt att sy byxor i interlock och har föredragit velour eller jogging. Men nu har du inspirerat mig! Våren tittar ju fram också och det kanske inte vore så dumt med ett par lite tunnar byxor ändå. :)

prickig design sa...

Superfina! Tack för en trevlig morgon! kram

SNUX sa...

supre farger!

Vet du forresten hva som har skjedd med e-slöjd? Var innom siden deres for å bestille, men der var det stengt, gitt!

stora lilla j sa...

jättefina byxor! åh, jag blir sugnare o sugnare på flodhästarna när jag ser allt fint ni syr i dem!! :) och visst är det lätt att missa de egna ungarna bland alla beställningar, händer här med ;-)

od Andulky sa...

Snygga!!

fante sa...

Lika snyggt som vanligt :-) Sömmarna är verligen pricken över i:et :-)

Karinko sa...

Det där tyget är verkligen fantastiskt! Jag har förresten två beställningar till dig, tar det på mailen eller telefonen. Vi borde ses!!

Åsa Tidqvist sa...

jättefina! jag brukar också sy tights i "ett enda stycke", utan sidosömmar, det går ju räsersnabbt att klippa till om inte annat! väldigt fint med cover-sömmarna!

Retro Elephant sa...

Hej! Jag har utmanat dig på min blogg. Hoppas du tar dig tid och svarar på de två frågorna. Det är en enkel och nyttig utmaning!

//Lina

Gekko sa...

Sara: vad roligt med en kommentar från dig! Det finns en tjej här hemma som pratar om din Stina jättemycket! :-)

Snux: Så rart, jeg kom ikke inn jeg heller, får se om de er på Syfestivalen om en uke!

Karinko och Syster Blå: tack för en härlig dag igår, vilken tur jag har som först får frukost och sen middag! :-)

Retro Elephant: klart jag antar den utmaningen! :-) Återkommer!

Lotta sa...

Ger mig tillkänna här nu då jag smygläst ett tag :-)
Jättefina byxor i det underbara tyget, verkligen, och tack för all inspiration och hjälp din blogg ger en nybörjare som mig!

Mirrezz sa...

snygga,gillar sömmarna!

Anna-Snoddas sa...

Superfina! :)

Kobra sa...

Lekker!!

Thea sa...

Jättesnyggt!! Verkligen jättebra kombo. Stilrent på något sätt. Snyggt med stickningen också. Och klart Mille skulle ha något eget. Fotot blev också helt underbart!

Strömming sa...

Så enkelt och rent och så så snyggt!!!

Lykke sa...

Kjempe fin bukse! Har brukt dette stoffet jeg også, det lekreste av flodhestene synd jeg :D

Unknown sa...

Hur fina som helst!

Gekko sa...

Tack hörni! Thea: jag är rätt nöjd med bilden:-)

LilleLeo sa...

Åh, den var lekker-smekker!

Lina sa...

skitsygga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no