mandag 2. mars 2009

Bara till mig!


Titta här vad jag gjort, sytt åt mig, mig och bara mig! Det är inte varje dag!
Denna klänning/tunika syddes för några veckor sedan, inspirerad av en tunika jag köpt i Norge, jag var nöjd med den men såg utrymme för förbättringar. Det är ju rätt kul att kunda ta ett plagg jag gillar, förbättra det och göra det mer i min stil.

Jag hade inget mönster utan ritade av grunderna från ett köpt plagg. Ärmarna var lite kluriga då de var rynkade och jag inte helt har beredskap för att veta hur mycket man tar in på just vuxenärmar och inte heller tålamod att leta fram någon Burdatidning eller Ottobre Woman med rätt sorts mönster. Kanske dumt. Nästa gång vill jag nog göra lite mer rynk i ärmarna.

Kragen är rätt rolig, den är som en polokrage fast mycket vidare, i ena sidan har den en stor brun knapp som knäpps med en träns sydd i samma tyg. Just såna roliga detaljer gillar jag på vuxenkläder, extra jobb under sömnaden men ingen funktion i verkligheten! Kragen är så vid att den absolut inte behöver någon knapp egentligen.

Framstycket är indelat i ett ok och en underdel som rynkats på oket, bak är det ett helt bakstycke, ingen dragkedja behlövs. För att få fasong bak sydde jag dit ett smalt resårband i midjehöjd på baksidan.

Nederkanten är fållad smalt. Klänningen går ungefär till mitten av låren och kan användas till leggings eller jeans.


Ser ni förresten vår nye familjemedlem? Gullklumpen kallar henne Gomo, ni som känner oss kan nog gissa vem hon syftar på. Fast vi inte riktigt ser likheten! Det är alltså min nya provdocka jag stolt pratar om, hon har sin fasta plats bredvid tvn...

30 kommentarer:

Heilt spesiell sa...

Oi så flink du er.Imponert over dere som fikser å sy voksenklær altså!

Äppel Päppel sa...

Men vad snygg den var! Helt fantastiskt fin! Gillar verkligen den tuffa kragen! Och tyget!!! Ursnygg!

plyschmyran sa...

Snygg! Vilket gulligt tyg, jag bara älskar prickigt.

rino sa...

oj vad snygg!
jag köpte en typ likadan på semestern på teneriffa i december och har planer på att kopiera den! Jag älskade också kragen med knappen.
Stradivarius hette affären, kanhända finns den i norge också?

Man får händelsevis inte byta till sig mönstret om du sparat det...?

Thea sa...

Å wow, där är den ju! Galet snyggt. Du är så duktig som syr vuxenkläder. Och en provdocka ger SÅ många proffspoäng. Skulle vilja ha en sån för banr, men det finns väl inte...

Doris_Assar sa...

Wow, vad fin! Man borde ju sy till sig själv lite mer, helt rätt tänkt!! :-)

Anki på sytt/vurm sa...

Wow, ver´kligen ursnygg!
Jag ska på bröllop i sommar och funderar redan nu på vad jag ska sy, denna kommer definitivt att finnas i tanken.
Och grattis till nya familjemedlemmen, jag har faktiskt nyligen hittat min oxå, den har inte varit använd på mycket länge, men nu är det verkligen dax, tack för inspirationen.

kaoz sa...

Så utrolig fin! Rålekker!! Tøft med kragen:)

Heimlaga sa...

Snyggt! Vad är det för en provdocka du skaffat? Kan du utvärdera den? Jag funderar på att skaffa en,så det är roligt att höra synpunkter!

Nobelle sa...

Ser jättefin ut! Snyggt med polokragen. Håller med om att såna extra detaljer gör så mycket.

prickig design sa...

superfin!
grattis till er nya familjemedlem!:o)
Imorgon är det min första arbetsdag... Känns inte allt för lockande, men det gör sängen nu. Kram!

Anonym sa...

Fantastisk flott! Likte både stoffet og fasongen. Kult med knappen på kragen. Eg er imponert, nok ein gong:)Særlig over at du klarar å sy noko så fint utan å ha ferdig mønster.

Ha ei fin veke!

Mimmi sa...

Superfin!

Och grattis till den efterlängtade och nye familjemedlemmen ;-)

Henrietta sa...

Kanonfin blus! Roligt att sy till sig själv!

SiriR sa...

Oj, den var utrolig fin! Riktig lekker, og veldig fin finish i krage og ermer.

Nilla sa...

Wow jättesnygg! Så proffsigt med provdocka å allt!

Gulligan sa...

Supersnyggt!!! Älskar kragen!!!

Botilda sa...

Grattis till Gomo! Och till en mycket lyckad tunikaklänning. Den ser verkligen jättefin ut!

Y sa...

Snygg!!

Madelene sa...

Hur gjorde du? Jag menar, hur tog du dig i kragen till att sy något åt dig själv? Finns en till här som skulle behöva göra det, men det kommer alltid andra saker emellan på något konstigt vis! :0)
Visst blir man lite extra petig med när man ska sy till sig själv? Eller är jag ensam om det? Hittar aldrig något tyg jag tycker skulle passa till mig! Fast iof så skulle jag kunna springa runt i ett par flodisbyxor med! :0)

mustafa sa...

snygg tunika! och det där prickiga tyget är inte på upphällningen ännu förstår jag...

Hello sa...

Den var jättefin! Jag skulle också vilja ha en provdocka!

fante sa...

Wow, jag är imponerad :-o Supersnygg :-)

Gekko sa...

Tack för era värmande kommentarer!
Rino: jag föredrar att diskutera sånt på mail ;-) Du kan ju maila mig om du vill!

Heimlaga: den är från Stoff och Stil, minsta storleken. Låt mig testa den på riktigt först så återkommer jag med recension. Jag hade sytt klart klänningen när jag fick hem provdockan.

Madelene: håller helt med, man blir ju jättepetig! Det är ju så underbart med att sy till sig själv att möjligheten att få det exakt som man vill!

Mustafa: helt rätt observerat! :-) Jag har fyllt på lagret ytterligare sen vi pratades vid om det senast.

Bravo sa...

Nydelig, rett og slett grisefin!
Og stoffet er også innmari fint, sikler på det hver gang du legger inn noe av det, altså.

LilleLeo sa...

Så fin! Vi må jo få se den på jo!

The British Fangirl sa...

Oj vilket härligt tyg, och kragen var ursnygg!

Lykke sa...

Kjempe flott kjole!!

Gekko sa...

Bravo: takk! Jeg er alltid litt redd for at alle skal väre lei av det stoffet, jeg liker det så utrolig godt!

Jes sa...

Superfin, jag har ju fördelen att fått sett den på live så jag kan intyga att den sitter jättebra på :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no