mandag 9. mars 2009

Orange resår


Min lille Mille saknar alltid byxor, och egentligen även tröjor och bodies. Iallafall såna byxor med mera som jag vill använda. Jag gillar bäst hemsydda kläder för tiden och helst ska det vara exakta färgmatchningar, perfekt passform och helt rena. Det där med rena kläder på Mille är väl egentligen bara att glömma för han har blivit ett riktigt matmonster som äter dubbelt så mycket som storasyster och helst ska han äta allt själv... Det innebär mycket spill, haklappen hjälper liksom inte! Resultatet är att vi tvättar jämt jämt jämt (som varje småbarnsfamilj) men det gör också att vi aldrig har tillräckligt med kläder i rätt färg.

Mille har ju redan muddbyxor i orange, så nu fick det bli velourbyxor med resår i midja och benslut, för variationens skull. Samtidigt passade jag på att fylla på hos Lilla W med muddbyxor i orange. Eller var det kanske omvänt? Det var nog så att jag skulle sy till Lilla W och passade på att fylla upp Milles byxförråd...

Mönster:
Muddbyxor till Lilla W, eget muddbyxmönster.
Byxorna till Mille: eget baserat på mönster till leggings från Ottobre 4/04, storlek 80.

Material:
Orange velour från Sundbyberg Textilcentrum. Mudd från Stoff och Stil.

Mysigt:
Mille ser så härlig ut där han springer runt i sina byxor, med tygblöjorna på blir rumpan riktigt bylsig i dessa tighta byxor och hans ben är rätt smala!

14 kommentarer:

Heimlaga sa...

Oj,oj, det lät jobbigt med så höga krav på barnens klädsel! Hur går det då om pappa klär på?
Fast det finns säkert mycket kläder hos er som matchar de höga kraven!

Gekko sa...

Haha, jag ser när jag läser igenom det att det låter lite tufft, riktigt så illa är det inte! Och när pappan klär de så blir det jättefint! Förstås! Det är nog mer att jag har blivit kräsen av att ha möjlighet att sy ett plagg till varje tänkbara möjlighet om du förstår vad jag menar. Sen byter jag förstås inte på de flera gånger om dagen heller. Hoppas du förstår vad jag menar!! :-)

od Andulky sa...

Superfina! Håller med Heimlaga, hos oss är det dottern som bestämmer själv, med blandat resultat vad gäller det mesta...

od Andulky sa...

Då lät det ju lugnt ;-)! Du syr ju så mycket fint, så ni har väl en del att välja på :-).

Gekko sa...

Hos dottern har jag inte så mycket att säga till om heller länger, hon får välja lite som hon vill (inom rimliga praktiska och temperaturmässiga gränser). Jag tänker ju inte bråka för att bråka! :-D
Lustigt nästan att det blir såna här diskussioner, inte helt min avsikt! :-) :-)

Thea sa...

Jag tror man blir lite av ett matchmonster när man syr själv. Man har ju liksom möjligheten...

Underbart med orange. I like!

prickig design sa...

man kan ju tolka det som man vill... Jag förstår vad du menar. :o)
Jag tycker också att det är roligt att klä barnen i fina kläder, gärna hela och rena. Jag har ju sett att din lilla dam gärna väljer själv och jag tycker att det är rättt charmigt måste jag säga. Sist jag såg henne hade hon ju de multirandiga velourbrallorna (hilco)och den svart/vit-randiga traktortröjan. Gissa om hon var nöjd!? Pappa var dock lite orolig att vi skulle tro att det var hans verk. :o)

Karinko sa...

Ojojoj... jag är glad om mina har kläder på sig överhuvudtaget ;) Idag hade Ia extremt urtvättade illrosa tights och en väldigt pastellig t-shirt med Nalle Puh som hennes föräldrar inte har köpt. Skulle hellre ha obegränsat med Gekkokläder i garderoben. Snyggt med orange som vanligt.

Heilt spesiell sa...

Der er vi rimelig like ja..her er det også kjekkest med hjemmesydde klær uten flekker og alt bør matche..til og med strømpene...heldigvis er pappaen flink å matche klær og Annika rimelig flink å ikke søle..hehehe..Skikkelig herlige bukser,spesielt den øverste.

Skaparmani sa...

Jag håller med om att det är kul att klä barnen riktigt färgmatchat.
Det blir inte riktigt så när pappa i familjen klär på.
Eller när dom får välja själv, så jag har fått släppa lite på detdär, och syr dockkläder som matchar istället...

Hello sa...

Åh, jag förstår precis vad du menar! Så tänker jag också.

Och för att hålla matmonsters kläder lite renare lite längre, så har vi Babybjörns hela, mjuka förkläde med ärmar underst och en "vanlig" hård dito med uppsamlingsfack över. Vi har fått många mer eller mindre spydiga kommentarer om det, men jag vill inte gå omkring i skitiga kläder och har svårt att förstå varför barn skulle vilja det. ;) Det funkar i alla fall jättebra, även till vårt första barn, som nu är 10 år och helst fortfarande äter med fingarna om hon finge...

Lilla NovaK sa...

Märklig, eller hur, att man syr så mycket och ändå är det ens egna barn som har minst av det man gör... =)

Byxorna var superfina!!

Gekko sa...

Syster Blå: hon var ju verkligen nöjd den dagen! Nu har den tröjan av olika skäl förpassats till passasat(pyjamas)tröja, problemet är bara att hon kräver att få traktorbyxor till tröjan! Får se vad jag kan göra...

Karinko: jag rodnar ;-)
Fast jag kan tänka mig att Ia var söt precis som vanligt!

Hello: tack för tipset! Vi har ju en sån, jag hade bara glömt bort det!

Jes sa...

som vanligt på denna blogg så är kläderna ursnygga och välsydda :) Oranget är min favorit färg, serfram i mot att se er i helgen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no