lørdag 21. mars 2009

Läsvärt!

En liten teaser: jag har köpt en lärobok i mönsterkonstruktion och modellering på norska för gymnasiet. Den är bra! Massor av härlig teori för en synörd. Jag sitter och läser och njuter av att öka min förståelse. Precis en sån bok som jag letat efter! Om jag jämför med Inger Öbergs bok så har den norska mycket mer teori. Sen tar den även upp både herr och barnkläder och har utförliga måttabeller. Sen tar den upp både mönsterkonstruktion och modellering. Den beskriver dock inte helt ut hur man gör en grundform till överdelar till exempel och grundmönster som följer med finns enbart i storlek C38 i skala 1:4.

Jag har redan gjort en enkel konstruktion av ett kjolmönster, jag tänkte visa hur man gör, ska bara skriva ihop inlägget först.

Jag vet inte riktigt hur svårt det är för svensker att läsa och använda boken, klarar du Meedom på danska så borde du kunna klara denna boken också.

Rekommenderas om du som mig vill läsa dig till mer kunskap! Gillar du att kasta dig över saker utan att behöva läsa på för mycket är den kanske inte lika bra.

8 kommentarer:

Retro Elephant sa...

Det där låter ju mycket intressant!

//Lina

rino sa...

låter helt klart intressant.
är det många o tydliga bilder också?

jag går en kurs i mönsterkonstruktion nu, roligt men inte helt lätt alla gånger!

Kobra sa...

Den boken har jeg hatt i noen år...8 år snart... Den er veldig bra! Anbefalles herfra og :)

Reena sa...

Låter spännande, se fram emot ditt nästa inlägg om denna bok och hur man gör ett kjolmönster.

od Andulky sa...

Spännande! Jag älskar ju att läsa och lära mig nytt :-). Väntar spänt på nästa inlägg!

SiriR sa...

Takk for tips! Skal se om jeg får tak i boka også, alltid greit med litt mer teori.

Gekko sa...

Rino: det är en del bilder, tyvärr är boken från 1996 så modebilderna är inte på topp i stil men det går ju att se förbi.

Kobra: morsomt at du har hatt den lenge og liker den!

Anki på sytt/vurm sa...

Åh vad roligt, jag måste leta rätt på mina mönsterkonstruktions böcker från gymnasiet... fråga är bara var jag ska börja leta :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no