torsdag 11. februar 2010

Att sy ett V

Jag har fått väldigt många frågor om hur jag syr mina omlott-v-ringningar på tröjor. Nu äntligen kommer en tut! Klicka gärna på bilderna för att se de i större format.

Jag har inget mönster på tröja med v-ringning per se utan använder ett tröjmönster som jag gillar och ändrar halsringningen fram. Jag använder muddkant i ringningen och syr den omlott i själva v:t.
Obs! Om mönstret är anpassat till kantband måste man ändra ringningen så att den passar muddkant.

Sy först framstycket och bakstycket ihop räta mot räta i axlarna. Man kan sy i ärmar och sy ärm- och sidosömmar också men det kan kännas lättare att jobba med tröjan om man bara sytt axelsömmarna.

1. Klipp till en lagom lång muddremsa. Vik aviga mot aviga på längden. Sy inte ihop kortsidorna (som man gör när man syr på en vanlig halsmudd). Jag lägger remsans kortsidor omlott som på bilden, då bildar den en cirkel. Kontrollera att remsan inte vridit sig i cirkeln!
Här kan man sy ihop omlotten med en liten hjälpstickning (vanlig raksöm) längst ut. Syns inte på bilden då jag inte gör det.

2. Tejpa fast ev storlekslapp mitt bak. Klipp ett litet jack rakt ner mitt fram i v-ringningen. Detta för att lättare kunna börja och avsluta sömmen.

3. Lägg långsidan av remsans början och kortsidan av slutet kant i kant med halsringningens räta an mot jacket. Här ska man börja sy.

4.-5. Börja sy längst ner i v:t. Passa på att få med remsans slutkortsida som visat på bild 3 i sömmen. Sy runt hela halsringningen. När du närmar dig slutet (alltså närmar dig v:t mitt fram), passa på att du får med kortsidan av remsans början i fastsättningssömmen.

6. Färdigt! Pressa till v:t snyggt. Sy klart resten av tröjan!

OBS: Jag syr mudd i halsringning med tröjan rätvänd. Andra syr den kanske på från avigan. Då gör man på samma sätt!

13 kommentarer:

Unknown sa...

Å tack för beskrivningen!

Ahlard sa...

Superbeskrivning. Och snygg tröjja:)

od Andulky sa...

Tusen tack!!!!

Husfrun på landet sa...

Kanon tut! Ska testa så snart jag får tid :)

Simons mamma, Gunilla i Kisa. sa...

Hej, har läst din blogg ett tag utan att lämna spår efter mej, nu känner jag att det är dags.

För sådär en 15 år sedan sydde jag massor av kläder till både mina och andras barn.

Jag sydde ofta ett mellantin av v och rund ringning.

Man utgår från en rund ringning och lägger mudden omlott som du gjort, men innan man syr fast den rundar man av spetsen?!!

Jaha det där fattar inte ens jag, skickar ändå.

Ha en bra dag.

Sandra -Vildkatten sa...

Vilken bra tut. Måste testa nån dag!

jenny sa...

snyggt och bra, tack för tipset!

A m sa...

Åh, det där verkar mycket smidigare än vad jag har försökt mig på... Å blev mycket snyggare. Tack för beskrivningen!

Anki sa...

Oj, det var jag som skrev ovanför var lite för snabb på enterknappen...

Mimmi sa...

Toppentack! Nu skall det bli en sådan variant av V-ringad tröja inom kort.

Anneli sa...

Tack för beskrivningen - ska nog testa en tröja med v-ringning efter detta :)

Ninne sa...

Hej!
En award har oväntat ramlat över mig och jag skickar den vidare till dig!

kia sa...

hur bra tut som helst! Detta måste testas. Tack tack

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no