lørdag 23. august 2008

Att sy kantband med Coverpro

Min Janome Coverpro (täcksömsmaskin) är en underbar maskin som samtidigt ger mig lite huvudbry till och från. Jag har fortfarande mycket att lära mig! Jag tänkte ändå dela med mig av mina samlade erfarenheter av maskinen och då framför allt i användningen av kantbandsapparaten. Thea har tidigare gjort en sammanställning av tips så detta är väl tänkt lite som ett komplement till den.

För den som inte vet vad en kantbandsapparat är så är det en kantbandsvikare som skruvas fast till maskinen, man lägger en muddremsa eller diagonalskuret vävt tyg i vikaren som sen viker och matar in under pressarfoten. Precis framför pressarfoten matar man in tyget mellan de fyra lagren kantbandstyg. Man behöver alltså inte först sy fast remsan, sen vika och nåla och sen sy fast den snyggt utan allt detta görs i ett moment utan att använda en enda nål. Man kan välja att använda kedjesöm eller tvillingsöm när man syr fast.

Visst låter det fantastiskt? Det är det verkligen också! Kantbandet sys snabbt och snyggt på och det ser grymt proffsigt ut. Det kan dock bli lite tjocka kantband då det måste vikas fyra gånger och sen tillkommer ju tyget som ska kantas. Aberet är bara att det vissa gånger kan strula så in i natten! Antingen så matar det inte som det ska eller så får man hoppstygn. Att bara kanta en kant utan sömsmånar brukar inte ge några problem, oftast är det över skarvarna det kärvar.

Hur ska man då göra? Jag brukar tänka på följande:
1. Hitta bra inställningar vad gäller trådspänning, diff och stygnlängd för just de tyger jag jobbar med innan jag matar i apparaten. Alltså fyra lager av kantbandstyget vikt med tyget som skall kantas emellan.
2. Jag änvänder bara muddremsor klippt av Stoff och Stils muddväv/stretchjersey, det blir helt enkelt bäst!
3. Jag är jättenoggrann när jag klipper till remsorna. De ska vara 42 mm breda och det är verkligen värt mödan att få till raka remsor i precis rätt bredd.
4. Till att få muddremsorna bra använder jag rullkniv på skärplatta med en skärlinjal.
5. Problemen kommer ju som sagt mest vid skarvar. Jag plattar till skarvar först genom att sicksacka ner sömsmånerna precis i skarvarna.
6. Jag försöker att mata in starten så gott det går mellan lagren så att även tyget som ska kantas kommer under pressarfoten innan jag börjar sy. (På bild)


7. Samtidigt kör jag ner pressarfotstryckratten i botten om det är tjockt och...
8. ...lyfter upp bakändan av pressarfoten genom att sticka under ett färdigt kantband i bakkant. (På bild)

9. Om det ändå kärvar kollar jag så att nålen är bra, byter nål med andra ord.

Vissa gånger funkar det bra och de gångarna det inte gör det kan jag bli tokig om jag inte kommer på varför. Då kan det vissa gånger hjälpa att bara glömma hela projektet till dagen efter och testa igen.

Om du har några tips får du gärna berätta!

15 kommentarer:

malin sa...

Tänk om man skulle ha en sådan *drämmer*

prickig design sa...

Vill ha!! det är ju det svåraste av allt jag gjort hittills, att få snygga kantband.

v e r a . sa...

oi, tack att du berättar så noggrann om dina erfarenheter med kantbandpressarfoten! jag som (efter mycket fram och tillbaka...) precis blev ägare av en sån grej... har inte vågat prova ännu... blev verkligen jätteglad över ditt inlägg! tack!

Anne-Lie sa...

Vilken underbar uppfinning måste kolla om det finns till min Husqvarna maskin. Saknar den uppfinningen för att få en snygg avslutning på plaggen som du får!

KlaramedK sa...

Precis vad jag behövde, lite tips och pepping att våga testa!! skall bandkanta en klänning och förhoppningsvis fler!

visst är det konstigt med overlockmaskiner, de verkar som om de ibland är lite tjuriga och nästa gång på solskenshummör och hur sammarbetsvilliga som helst! ..eller är det föraren?!

Thea sa...

Å, bra tips!! Och förklarande bilder.
Jag kan tipsa om Hilcos interlock om man vill ha tunnare kantband till tiex tryckknappar. Det funkar väldigt bra!

Anonym sa...

Jättebra tips för mig som precis ska beställa en coverpro med kantbandspressarfot. Jag är dock lite osäker på vilken storlek man ska ta. Har du den för breda eller smala kantband? Där jag ska beställa ifrån finns en för 8 mm och en för 12 mm.

Gillar din blogg jättemycket, väldigt inspirerande med alla fina saker du syr.

Gekko sa...

Klara: Jag tror nog tyvärr att i mitt fall beror det ofta på föraren fast jag gärna vill tro att det inte är så:-D!

Thea: då ska jag prova med interlocken också, tack för tipset!

Elin: Tack! Jag har den för breda band, 12 mm.

jenny sa...

Grymt bra tips. Har precis köpt en till min pfaff. Ska bli spännande att testa den i kväll ;-)

Anonym sa...

Men gud vad bra! Har precis köpt en Coverpro med bandkantare till - nu kanske jag vågar prova den :-) Tack för beskrivningen!

Anonym sa...

Hej hej - jag är nybörjare på syfronten, tack för en fin blogg och en bra beskrivning! Jag har en "vanlig" symaskin men även en "bandkantarpressarfot". Jag må vara korkad men jag har inte fattat hur man kan använda den för annat än att sy en alldeles rak söm?! Exempel: om man syr ett kantband (ej trikå) i en halsringning så måste man ju normalt sträcka och pressa kantbandet för att få till ringningen. Hur fixar bandkantaren det? Jag tycker inte alls det funkar när jag försöker... /Julia

Gekko sa...

Hej Julia!
Du har helt rätt, jag förstår din fråga! Skillnaden är att jag syr med en kantbandsapparat på en täcksömsmaskin, den syr helt elastiska sömmar och man använder trikåremsor för att kanta med. På en vanlig symaskin med kantbandspressarfot syr man väl bara snedslå misstänker jag? (Jag har inte själv använt det) Om jag skulle sy med en sån pressarfot på en vanlig maskin skulle jag nog forma bandet innan jag kör in det i pressarfoten men jag har som sagt begränsat med erfarenhet. Var det svar på din fråga?
Jag brukar förresten oftast forma snedslå själv med händerna, om det är köpt och stärkt snedslå går det fort och ger ett bra resultat.

Anonym sa...

Tack för svaret, då förstår jag bättre. Fortsätter nog att kanta utan bandkantaren, det tar för mycket tid :)

Kitchen Garden Blessings sa...

Ser at dette er et gammelt innlegg, men sender deg en kommentar likevel. Jeg har akkurat kjøpt en janome coverpro og kantbåndsapparat som jeg gleder meg til å bruke. Takk for mange gode tips!

Jeg fikk opplæring på sysenteret hvor jeg kjøpte maskinen og der viste de meg hvordan bruk av "billig" tråd (type stoff og stil-tråd) faktisk lager hoppesting og stygg søm. Han sydde først med en god broderitråd. Sømmen ble perfekt. Skiftet tråd til en "billigtråd" og sydde med nøyaktig samme innstillinger og nåler på samme stoff, men sømmen ble løs og stygg med hoppesting... Ante ikke at tråden kunne ha SÅ mye å si... Han viste meg også at det å sy med jevn hastighet og være "bestemt", uten å nøle (stoppe opp eller slakke av på farten) ga en fin søm uten hoppesting. Så her skjønner jeg at jeg må øve meg for å få det til fint :)

Supergran sa...

Hej! Undrar eftersom du verkar veta mycket bra om bandkantare, hur man kan skarva bandet i trikå/ stretch? Hittar ingen svar någonstans. Jätte fin blog du har tycker jag. Tack

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no