søndag 5. juli 2009

Snabbaste t-shirten


Jag lovade nyligen att göra en tutorial om hur jag syr snabbaste t-shirten. Alla sömmar sys med overlcok frånsett Gekkolappen (som i och för sig kan sys in i sidosömmen. Fållar i nederkant och i ärmslut sys med overlock, halslinningen har muddkant.

T-shirten syddes till min Mille och är i storlek 86.

1. Lägg framstycket och bakstycket räta mot räta. Sy axelsömmen på båda sidorna.

2. Sy i ärmar genom att lägga ärmet räta mot räta mot fram- och bakstycket. Passa markering fram (om den finns, finns oftast på Ottobremönster men inte i Meedom), passa även markeringen mitt uppe på ärmet som ska ligga mot axelsömmen.

3. Sy ärm- och sidosöm på båda sidorna.

4. Nu är det dags att fålla nederkant och ärmslut.
Vik in fålltillägget.

Vik sedan in fållens rätsida mot tröjans rätsida med dragspelsvikning. Pressa.

Nu har du tre lager tyg och ser fållen från avigsidan, lägg in det i overlocken och kör!


Färdig fåll! Sys på precis samma sätt i ärmslut som nederkant.


5. Sy på mudden i halslinningen. Sy ihop den som en rundel, markera fjärdedelar på mudd och halsöppning och sy fast muddrundeln mot halsöppningens räta.

Snabbt eller hur? Bilderna av dragspelsvikningen har jag lånat från mitt tidigare inlägg om snabbaste resårkanalen som sys på samma sätt.

22 kommentarer:

Sandra sa...

Tack för bra tips! Jag använde din dragspelsfållning till ett par leggings här om dagen, blev superbra resultat.

Husfrun på landet sa...

Åh vad smart, det ska jag testa nästa gång :) Mången tack!

Doris_Assar sa...

Supersmart!!

Tanjis sa...

Åh,det där var ju ett jättebra tips! Det ska jag absolut testa!
Tack för din expert hjälp förresten, det gjorde så att jag lyckades ta mig vidare i alla fall.

Sandra sa...

Det var verkligen ett enkelt sätt att fålla, slipper man arbeta med flera maskiner. Ska nog testas i framtiden.

Cecilia sa...

Snacka om bra töj med den modellen :D Det ska jag pröva för att slippa mudd överallt. Bra tips!

Skaparmani sa...

Supersmart, då behöver jag inte bygga om min overlock till coverlock.

Jes sa...

Oj , vilket bra tips, hade glömt bort ditt förra tips på snabb resår kanal. Snygg tröja, vilken härlig blå färg.

od Andulky sa...

Smart!
Har sytt byxor med sån fållning och tycker att de viker sig, men det kanske beror på att jag gjort för smal vikning??

kia sa...

vilket bra tips...får man ta o använda sig av. Tack för att du delar med dig av din kunskap!

Strömming sa...

Vilket smart sätt att fålla på! Tackar och bockar för tipset!

SiriR sa...

Kjapt og enkelt det liker vi!! Takk for enda flere gode tips:)

Vecka - Vecka sa...

Vilken bra beskrivning!

Gekko sa...

Tack för alla trevliga kommentarer! Anna: jag har inte upplevt att det viker sig men det låter ju rimligt som du säger med smalare fåll, då lär det ju lättare vika sig. Sen brukar jag pressa riktigt noggrant med massor av ånga och alltså ha en rätt bred fåll. :-)

Dickfish sa...

Hej! Surfade som vanligt runt på din sida för lite inspiration. Detta lät så fint så jag var tvungen att pröva. Jag har ju ingen overlock maskin men det gick så bra med att bara köra fuskversionen på min alldeles vanliga dödliga maskin. Jag sydde in resåren i midjan direkt. Känns himla bra. Hoppas det är ok att jag länkar till dig i min blogg? Trevlig sommar!

Gekko sa...

Så kul att det funkade bra även med vanliga maskinen! Klart du får länka till mig, bara kul!

noreik sa...

Underbart med människor som delar med sig av sin kunskap =). Jag lusläser din blogg just nu och snappar upp många bra tips inför framtida syprojekt. TACK för det arbetet du lägger ner! xoxo noreik

puppan sa...

Tack för ett supertips. :-)

Anna sa...

ska testa ikväll!!

Anonym sa...

Fiffiga fållar! Tack för tipset!

Krissie sa...

Å så smart, ska testa att fålla med overlocken, skönt att slippa den vanliga maskinen, är det ok om jag länkar till dig från min blogg? Tack för tipset

Krissie sa...

Å så smart, ska testa att fålla med overlocken, skönt att slippa den vanliga maskinen, är det ok om jag länkar till dig från min blogg? Tack för tipset

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no