torsdag 8. oktober 2009

Typ A kantbandsapparat - FAQ


Med alla de frågor jag fått i mailen och som kommentarer känns det enklast att svara i ett kompletterande inlägg till mitt föregående inlägg om kantbandsapparaten som viker tre gånger.

Måste man ha originaltillbehöret för att kunna använda den generiska kantbandsapparaten från Ebay?
Ja, jag använder plattan som tillhör kantbandsapparaten för att kunna skruva fast den nya apparaten. Det är möjligt att man kan ta en hålplatta eller på annat sätt lyckas fästa eller skruva fast den men det är inte så jag har löst det så jag vågar inte uttala mig om det. Jag har läst i amerikanska forum att man kan använda extension tables som är extratillbehör till Janome.

Kan tull tillkomma?
Ja, man riskerar att få betala tull på allt man köper från USA.

Hur mycket får man betala för frakten?
Det står på säljarens sida, det beror lite på om man köper en eller flera saker. Jag tror jag fick betala $8,95.

Vilken storlek ska man köpa?
Det beror förstås på vilken storlek man vill ha. 1" = 2,54 cm, sen är det bara att räkna.
Jag har 1-3/8" i klippbredd, det ger en färdig bredd på det påsydda kantbandet om 1/2".
Om samma storlek inte finns att köpa så kan man ju köpa de som ligger närmast i storlek. 1-1/4" eller 1-1/2" är ju de som matematiskt ligger närmast.

Det står inget på Ebay om att den passar till Janome Coverpro, gör den det?
Nej och ja! Man kan inte bara skruva generikan rakt på CP, men man kan fixa till det. Jag använder platten från originaltillbehöret 12 mm kantbandsapparat (typ B), fäster med en skruv istället för två och kompletterar med häftmassa. Hembygge!

15 kommentarer:

KRUMELEJ sa...

Tusen tack för svaren. Dessvärre har jag ju inte originalet, så det blir till att hoppas på tomten :).

Millamolla sa...

Du är så duktig på att förklara! Tack! Vill bara tillägga eftersom jag handlar en hel del från utlandet via nätet. Handlar man för under 100 dollar (inkl. frakt) brukar man klara sig från tull.Det är inte lönt för tullen att hantera dom ärendena.
Men det är ju ingen garanti -så man skall alltid räkna med tullen.
Men jag har aldrig råkat ut för det - har handlat för 99.99 som närmast ;-)

Y sa...

cool grej! någon som provat med en huskylock 936?

LustigLinda sa...

Hej, ser jättefint ut i det härliga djungeltyget! åh vad jag önskar att jag hade en sån kantbandsdetalj till maskinen... Jag kämpar med att sy kantband på maskin utan sån hjälp och jag har inte kommit på nåt riktigt bra sätt, har du tips?

Tack fö en fin blogg!

Bumblebee sa...

Efter ditt förra inlägg köpte jag en direkt. Precis vad jag har önskat mig! Och 220 spänn inkl frakt är ju rena fyndet. :-)

Gekko sa...

Tack Millamolla för ditt tillägg! Jag funderade på om jag skulle skriva något om just det men har inte själv så mycket erfarenhet utav att beställa från utlandet utanför EU så jag tror nog inte att jag är rätt person att rådgiva om, då är det bra med proffstips! :-)

Lustiglinda: KokaLal har gjort en fin tutorial på just det så jag hänvisar dit! :-)
http://kokalal.blogspot.com/2008/09/sy-kantband-i-trik.html

LustigLinda sa...

Gekko, tack för tipset!

Katarina sa...

Jag köpte också en efter att ha läst ditt inlägg. Valde en dimension som hette 9/16 och den ger jättefin bredd på kantbandet MEN den är för stor att alls fästa på CP:n. För att använda den har jag suttit och hållit den för hand vilket inte är idealiskt med en maskin som gärna gör hoppstygn. Skall testa tipset med extension table och se om det går att göra nåt med det.

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) sa...

Sen kommentar.... :)
Jag har originalkantaren men har även en extra basplatta snajdad av käre sambon eftersom jag slarvade bort min :/ Hans är bättre. Så så kan man också lösa att man inte har originalet.
När det gäller tull så finns det ingen tullfri gräns och det är inte heller tullen som hanterar det egentligen om jag fattat rätt. De har lejt ut det på transportbolagen och det är lite olika hur dessa hanterar det. Så egentligen säger jag samma som Millamolla - räkna alltid med tull.
Nu skall jag lägga det här inlägget på minnet för jag gillar 3-vikningen bättre än 4.
Gott Nytt År på er alla!

Therese sa...

Vill än en gång tacka för tipset om den här kantbandsapparaten, är grymt sugen på att testa den. Problemet är bara att min inte går att använda alls på maskinen, den är för lång - så jag måste nog göra som yrväder och hålla den i handen.. Vad hade du för maskin Gekko eftersom din passar?

Therese sa...

Sorry att jag spammar - såg ju nu att du precis som jag har en Janome CP.. Undrar lite stillsamt varför inte min passar bara. Hmm kan det bero på att jag inte köpte från "din säljare" utan från den andra som fanns..

SigneLiten sa...

Tack för ett toppentips!
Jag beställde en direkt efter att jag läst ditt inlägg! Nu är jag såå sugen på att testa. Tyvärr saknar jag orginalplattan men tänkte se om det går att fixa till något eget.
Är plattan helt platt? Ungefär hur stor är den?
Tack för en toppenblogg!!!

Gekko sa...

Signeliten: plattan är inte helt platt men den kan nog lika gärna vara det. En hålplatta med massor av skruvhål kanske? Eller så köper du originalet först för att ha plattan och träna på den som är helt tillpassad?

Johanna Karlsson sa...

Vi har en lösning med orginal pipan för bandkantningen så man kan sy 3 vikning.

Gekko sa...

Mojja: det låter jättespännande, måste testas när jag får tid någon gång!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no