torsdag 13. mai 2010

Voffetröja



En liten voff till en fin Otelia! Jag sydde denna tröjan före jul men har helt missat att blogga om den. Det är alltså en mjuk tröja i Hilcocampan med ljusare och mörkare ränder och enfärgad röd Hilcojersey till ärmarna. På baksidan fick den en liten Voffeapplikation. Känner ni igen den? En hund snott från JNYdesigns husvagnstyg!

:dagens sytips:
Visst ser applikationen nästan handsydd ut? Så här gjorde jag:
1. Klippte till tygbiten jag ville applikera på.
2. Strök vliesofix på baksidan av applikationen. (Dubbelhäftande mellanlägg)
3. Tog av skyddspappret från Vliesofixen och strök fast applikationen där jag ville ha den på tröjan.
4. Strök fast Totally Stable (mellanlägg som man sen river bort) på avigsidan av tröjan där applikationen skall sitta. Jag brukar ta en rätt stor bit här.
5. Sydde fast applikationen från rätsidan. Här använde jag en dekorsöm som finns på min Janome Easy Jeans, det är söm nr 4 från vänster på den nedersta raden.



6. Jag fäster tråderna för hand när jag syr applikationer, då är jag säker på att de inte repar upp sig och det blir snyggare.

:mönster:
Ottobre nr? Jag får nästan kolla upp det om någon vill veta. Det är en tröjmodell med sprund bak eller fram som fanns i ett nummer för ett par-tre år sedan.

:mer om applikationer:
Thea har gjort en jättefin tutorial på applikationer med bilder, kolla här.

9 kommentarer:

od Andulky sa...

Jättefin!

Miiaoo sa...

Fin applikation! Gillar verkligen tröjan!

MinaMirakel sa...

Bara älskar campan, underbar kvalite´.
Tröjan ser supermysig ut!/Åsa

MinaMirakel sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
jenny sa...

wow. Jättefin!! Håller med om att tyget är super. Snyggt med randigt.

Heimlaga sa...

Bra idé att klippa ut applikation från husvagnstyget. Jag skulle inte ha känt igen hunden...

Jennie sa...

Superfin tröja, smart applikation! Och tack för tipset om hur man gör! :)

Syserine sa...

Ser ut som håndsydd langettsting! Stilig. Jag stryker aldri fast totally stable, jag bare nåler det fast. Skal pröve jernet neste gang!

Anneli sa...

Jättefin! och tack för tipset om applikationen, blev verkligen bra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no