tirsdag 28. april 2015

Å sy en toalettmappe - necessär

Om ikke sånn kjempelenge skal vi inn på føden, og jeg holder som best på å pakke fødebagen nå. Problemet er bare at jeg ikke finner toalettmappa mi! Den er kjempefin, en venninne kjøpte den til meg som Spaniagave for over ti år siden, og den har fulgt meg gjennom tykt og tynt. Nå dukker den forhåpentligvis opp på et uventet sted helt plutselig, men i mellomtiden har jeg sydd meg en ny.

Denne har jeg sydd uten mønster, toalettmapper kan jo være ganske enkle sånn. Man tilpasser bredde til glidelås og høyde til ønsket høyde (pluss litt tillegg hvis man syr av hjørnene i bunnen som jeg har gjort her).

Den er større enn det ser ut på bildet :)

:mine mål:
Følgende mål er klippemål inkl sømmonn.
Bredde 31 cm
Høyde 26 cm (ferdig toalettmappe blir da litt mindre høy siden bunnen tar litt av høyden på stoffet)
Lapp til glidelås 3,5 x 4 cm

:klipp/skjær:
Ytterstoff x 2
Fôrstoff x 2
Egnet mellomlegg x2
Lapp til glidelås x 2

1.
Stryk på mellomlegg på de to ytterstoffene.

2.
Begynn med å feste de to lappene på hver side av glidelåsen. Dette er for å gjøre det enklere å sy fast glidelåsen pent i sidesømmen etterpå.
Jeg bretter inn 1 cm av den siden som er 4 cm og presser ned.


3.
Deretter syr jeg fast de to lappene på hver side av glidelåsen med en kantstikking.
Ytterkanten er kant i kant med ytterkanten av glidelåsen.


4.
Nå syr jeg fast glidelåsen med den ene sidens ytterstoff og fôrstoff.
Legg fôret med rettsiden opp
Glidelåsen med rettsiden opp kant i kant med fôrets overkant
Ytterstoffet med vrangsiden opp kant i kant med fôrets og glidelåsens overkant.
Sy nå fast glidelåsen (som ligger i midten av sandwichen) med glidelåsefot. 
Her har jeg sydde med ca 0,5 cm sømmonn, da blir glidelåsen pent synlig.

Her er glidelåsen sydd fast og ytterstoffet er brettet bakover.

5.
Brett ytterstoff og fôrstoff vrang mot vrang slik at glidelåsen kommer fram.
Press sømmene og sy en kantstikking.
Siden jeg har forskjellig farge på ytterstoff og fôr har jeg valgt å bruke forskjellig farge på overtråd og undertråd.


6.
Nå skal den andre siden av glidelåsen sys fast mot den andre ytterdelen og fôret.
Det gjøres på samme måte, den eneste forskjellen er at nå er henger det på mer på glidelåsen.
Legg fôret med rettsiden opp
Glidelåsen med rettsiden opp kant i kant med fôrets overkant
Ytterstoffet med vrangsiden opp kant i kant med fôrets og glidelåsens overkant.
Sy nå fast glidelåsen (som ligger i midten av sandwichen) med glidelåsefot. 
Kantstikk som i punkt 5.

 7.
(Ikke på bilde)
Legg fôret rett mot rett og ytterstoff rett mot rett, pass glidelås mot hverandre.
Sy sammen.
La det være igjen hull til vending i fôret.
Ps: glidelåsen må være åpen!

8.
Slik syr jeg av hjørnene:
Klipp ut like store kvadrater i hjørnene nede i fôr og ytterdel.


9.
Forts. sy av hjørnene:
Brett som på bildet nedenfor og sy en rettsøm. Pass sømmene så det blir et fint kryss.
Nå har toalettmappa fått bunn.


10.
Vreng toalettmappa gjennom vendehullet i fôret. Hvis du har glemt å ha glidelåsen åpen forstår du nå hvorfor dette var lurt... (Been there, done that).
Jobb med hjørnene dersom det er nødvending
Sy igjen vendehullet.


:material:
Vintagestoff i turkis og lilla som ytterstoff
Gult lakenvev til fôr
Brun glidelås
Påstrykbart volummellomlegg fra Stoff og Stil.

:mønster:
Behøves ikke. De målene jeg brukte er skrevet lenger opp, men det er jo bare eksempel. Prøv deg fram, og mål gjerne på en toalettmappe du liker godt. Samme fremgangsmåte funker fint til sminkeveske hvis du tar kortere glidelås og mindre stoffbiter.

:maskinvalg:
Alt er sydd på vanlig symaskin (Janome Easy Jeans)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no