torsdag 20. november 2008

Hur blev det så här?


Det är helt sant, jag skulle bara klippa och fixa med ett antal dreggelscarfs och helt plötsligt så hade jag klippt till en elefanttunika till Gullklumpen! Maskinen hade nästan rätt tråd och utan att jag visste det hade jag börjat sy ihop den istället för dregglisarna. Och så såg det ju så snyggt ut med det röda tyget som råkade ligga bredvid. Så då blev det röda kantband. Och helt plötsligt hade Gullklumpen sin helt egna elefanttunika. Ser man på!

Arbetsordning:
1. Syr ihop ena axelsömmen, jag förstärkte sömmen med samma tyg i den ostretchiga riktningen. Man kan också använda formband som stryks på.
2. Syr på kantband i halsöppningen.
3. Syr i ärmarna.
4. Syr på kantband i ärmsluten.
5. Syr ena sidans ärm- och sidosöm.
6. Syr på kantband i nederkanten.
7. Syr andra sidans ärm- och sidosöm.

Mönster:
Ett hopkok av några olika favvotröjor och mönster, liknande finns t.ex i Ottobre 4/07 som jag använt till denna tunika. Storlek 92.

Material:
Brun interlock med vita elefanter, röd interlock till kantband. Allt från Jofotex.

Maskinval:
Overlock till att sy ihop, coverpro med kantbandsapparat till att sy på kantbanden.

Kul:
Att jag inte alls hade planerat att sy något sånt. Jag var mitt uppe i något annat och så stod jag plötsligt där med en elefanttunika. Hoppas bara Gullklumpen gillar den, den lilla damen har börjat få mycket starka åsikter om kläder.

16 kommentarer:

Heilt spesiell sa...

Knallflott!Ja sånn kan det gå;) Her er sytørke om dagen men idag fikk jeg masse stoffer fra Jofotex så da håper jeg at lysten kommer snikende igjen:)

AMDAdesign sa...

hihi elefanterna har blivit kaniner =) I din materialbeskrivning =) Fin var den iaf =D

Erica sa...

oavsett om det skulle bli dregglisar eller inte så blev denna tunika superfin!
Har by the way köpt en huskylock 910 efter att du rekommenderat den! Är supernöjd.

Anonym sa...

Supersnygg!

Anonym sa...

Wow Tjusigt!

Gekko sa...

Heilt spesiell: ja med Jofoleveranse kommer jo ofte litt inspirasjon også! :-) Så fint at de leverer til Norge også!

Amandha: tack! Det är nog inte första gången jag skrivit fel, jag åtgärdade på studs!

Erica: Lyllo dig som har en sån, visst är den bra? Nu har ju inte jag en sån men måste säga att jag saknar den lite då och då. Visst är min nya bra också men man måste jobba lite mer med den än med Huskylocken!

Heimlaga sa...

Som det kan gå! Elefanterna tar över!

lilla hjärtat sa...

Jättefin, blev snyggt med röd kantning. Håller med om att det är lätt hänt att man blir sugen på att sy något helt annat när man håller på med något. Kanske det ligger lite tyger framme samtidigt som man inte tidigare tänkt att använda tillsamans.

OttoPippi sa...

Ser man på! Vilken bra slump!!

prickig design sa...

Så tokigt det kan bli!;o)Den blev superfin! Ett par röda velourtights till kanske i samma stuk som de superfina lila?! Skulle vara så fint!

Kalunji040 sa...

hahaha, det händer mig också. Häromdagen skulle jag klippa ut ngr haklappar till kalunji för henne sgamla börjar bli äckliga och innan jag visste ordet av så hade jag istället klippt till tyg för 4 st väskor. Jag håller på med den fjärde nu:-)

♥Ida♥ sa...

Den blev jätte fin.. Du är så duktig i allt du gör.. Alltid lika roligt o besöka din blogg o bli inspirerad. =)

Anki på sytt/vurm sa...

ibland blir det inte som man tänkt,
men väldigt bra iallafall!
riktigt snyggt och klassiskt med röda muddar

Gekko sa...

Syster Blå: precis! Såna har hon ju redan! :-D
Tack alla andra!

Thea sa...

Ja, grymt snygg. Visst är det kul när "det bara blir". Oftast är man som mest nöjd med de plaggen.

Äppel Päppel sa...

Jättefin! Det blev otroligt fint med röda kanter!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no