lørdag 28. februar 2009

Har det börjat nu?



För ett par veckor sen satt jag och Gullklumpen och kikade genom lite bloggar. Då hon såg KokaLals tröja med en häst på blev hon helt eld och lågor - "Mamma, jag vill också ha en rosa genser (norska för tröja) med svart hest på!" Det är allra första gången hon specificerar så tydligt vad hon vill ha, och så är det just rosa som vi undvikit, har det börjat nu?!?

Det är klart jag inte kunde säga nej till en sån här beställning, jag började genast skissa på en häst... Min syster skrattade rått när jag berättade om det på telefon, det har sig nämligen så att vi två och vår kusin I nog målade miljontals hästar tillsammans när vi var små. Hästar i galopp, i språng över hinder, i avancerad dressyr, med och utan ryttare, ja jag tror ni hajar. Fast nu är det länge sen jag ritade en häst och jag kände mig faktiskt lite ringrostig. Jag fick ihop en kontur jag kände mig nöjd med i alla fall. Sen när jag klippte till hästen i det svarta tyget kände jag att det skulle vara så snyggt att ändra benen, nu liknar den faktiskt på en snygg skulptur mamma har hemma.

Till sömnaden då, tröjan fick ju förstås bli rosa, som beställd. Jag hade en skön och mjuk bomullstrikå med elastan i som jag köpte på Jofotex i höstas, nu äntligen fick jag satt saxen i det. Hästen och muddarna fick bli svarta, det var ju också beställt. Hmmm, inte så mycket kvar att bestämma för mig då! Kul just nu för att det är första gången, men tänk om jag inte får sy som jag vill till fröken Gullklump igen?!

Jag sydde klart tröjan först och sen gjorde jag applikationen. Så här:
1. Axelsömmarna sys med förstärkningar (formband eller samma tyg fast på minst stretchiga ledden)
2. Sömmarna i axlarna stickades ner med raksöm på vanliga symaskinen.
3. Ärmarna sys i, sömmarna stickas ner.
4. Sy ärm- och sidosömmarna.
5. Fålla nederkanten, jag använde bred tvillingsöm på coverproen.
6. Sy på svart mudd i halslinningen och långa dito i ärmsluten, det känns lite som att färgen neutraliserar det superrosa lite.
7. Nu är det klart till att göra applikationen, jag gör ungefär på samma sätt som Thea visar i sin bildrika tutorial.

Mönster:
Ottobre Creative Workshop 301
i storlek 98 med rätt mycket egna modifikationer (ändring av halslinningen, längden på ärmarna, utseendet på sidokantarna etc.)

Material:
Rosa bomull/lycra från Jofotex, svart muddväv från Olssons tyger till muddar och applikation.

Mysigt och läskigt:
Att Gullklumpen var så specifik i sina önskemål, när hon fick tröjan så sken hon upp och blev nästan lite blyg, hon frågade om hon verkligen fick ta på sig den direkt! Sen gick det ett par timmar och så spilldes den ner med rätt mycket äggvita... Inte särskilt populärt!

23 kommentarer:

Skaparmani sa...

Skönt när barnet vet vad det vill ha, och man kan komma överens!

Jag har själv haft motsatta problemet med äldsta dottern idag, hon vill har sånna plagg som jag tycker är gräsliga, blommiga med spets och rysch pysch....

Resultatet blev bra, känner igen mig i detdär med hästteckningar.

Thea sa...

Hihi!
Så fin den blev, hennes hesttröja! (Fast den jag sydde hade faktiskt en brun häst - om det nu spelar någon roll!). Känner igen det där med att rita hästar överallt! Men jag måste säga att om du var ringrostig så syns det verkligen inte - det var en jättefin häst du hade tecknat. Syns att det inte var första gången...

Roligt(?) att även Gullklumpen fallit i rosa-träsket. Men det braiga med att sy är ju att man kan göra rosa plagg utan att de för den delen blir alltför puttinuttiga om man inte gillar det. Snyggt med de långa ärmmuddarna också!

od Andulky sa...

Jättefin!! Kul när de är lite bestämda :-)

Heilt spesiell sa...

Akkurat det har jeg litt "småpanikk" for også-dette med rosa...foreløpig går det bra med andre farger og jeg håper jeg slipper unna lyserosa-glitter-perioden-når det er sagt ble denne genseren kjempefin og jeg liker mye bedre sterk rosa enn bare babyrosa.Og så var jo hesten kjempeflott og fasongen super.

Kaja sa...

Som sagt. Vi har också kommit till ROSA, men de går att styra lite hur sockersött det måste bli.

Just nu så har det varit mycket volanger, men då blir det grönt eller turkost i stället. Orkar liksom inte med en fullskalig socker-chock. ;-)

Jättefin tröja blev det i alla fall! Snyggt med de långa muddarna!

Lotta Sultan sa...

hehe! nu börjas det. själv fick jag köpa en barbie efter många om och me idag. begagnad på loppis, men ändå!

LinSar sa...

Snygg!

Äppel Päppel sa...

Va gullig den blev! Jättesöt!

Heimlaga sa...

Det syns att det inte är första hästen du ritar!

Therese sa...

Vilken fin tröja!
Älskar den fina hästen =)
*Kram* Tea

Ninne sa...

Skitsnygg tröja - som alltid!
Appropå rosa så vet jag inte om det går att undvika. Vi har en skitsur 5-åring eftersom alla hennes kompisar har rosa prinsessrum och hon har ett (skitcoolt) multifärgat, unisex BARN-rum. Som alla barn trivs i och hittar leksaker de är intresserade av!

Vi renoverade när hon var 1 år. I nya huset blir det väl rosa tänker jag. Med vit bas kanske och sen en rosa/orangemix kan bli ngt tuffare.

Försökte köpa en helsvart overall häromdagen men det var bara att hänga tillbaka...

LillaBarn sa...

I like it! Törs man fråga en säkert ganska dum fråga, eller två förresten... Hur gör du när du stickar ned sömmarna (vad menas med det) och hur förstärker du axelsömmen? (För dig låter det nog som om jag vore helt knäppp, typ Hur gör man när man går, sätter man ena benet före det andra eller??) Sen blir det inga fler frågor,lovar :)

Hello sa...

Nu har det börjat! Den blev jättefin!!

Och du - man överlever de rosa perioderna också. Vår Mellanloppa var ûberrosa i ja säkert fyra långa ÅR!!!! Men det måste inte vara babyrosa och volanger - det finns faktiskt mycket som är fint som är rosa också!

En favorit var en tröja och kjol i velour från Indiska - två olika rosa, en lite ljusare och en mer cerise och så typ hoodie, fast med dragkedja i halsöppningen, känguruficka på magen och så tuff kjol med besparing och sen lite mer vidd nertill, nästan som en bred volang. Det var jättefint! Hon hade tom en rosa vinteroverall i härligt starkt fuchsiacerise bävernylon. Den var jättefin! Så allt är inte nattsvart, jag lovar! :)

Anonym sa...

Hej hej,
Jättefin, jag älskar ju hästbarnkläder och det finns alldeles för få, så tipsa om du hittar fler så bloggar jag om det.

www.ponny.nu/blog
Anna på www.ponny.nu/blog

Gekko sa...

Tack för era långa härliga kommentarer!

Thea: jag som hela tiden trott den var svart, måste ha läst slarvigt! :-D

Ninne: ert barnrum låter ju jättesnyggt, har du visat det i bloggen? Förstår att det blir stilbyte efter flytten ändå:-)

Hello: det ger ju hopp! Även om det låter som en lång tid...

Lilla Barn: inga frågor är dumma!
När jag stickar ner sömmarna så pressar jag sömsmånen mot något håll och sen syr jag en synlig söm från rätsidan som håller sömsmånen in mot plagget på avigsidan. Det har alltså två funktioner, sömsmånen blir mindre störande på avigsidan och på rätsidan får man en effektsöm. Typ.
När man förstärker en söm syr man in nåt som gör sömmen mindre strethig eller mer hållbar. För att det inte ska dra sig. Man kan stryka på formband, använda bomullsband, plastband eller en bit tyg. Jag ska visa fram det vid tillfälle. Hoppas du förstår hur jag menar!

LillaBarn sa...

Tack för hjälpen!!! Din blogg är en av de man kommer tillbaka till hundra gånger, fast jag lovar att jag inte ska fråga en massa fler saker nu :-)
Jag skickar ett foto av mina alster när jag kan sy lika bra som dig... (Om cirkus 10 år kanske...)
Tack, tack..

Gekko sa...

LillaBarn: det är ju bara kul att du frågar, det gör det ju lättare att lära sig! Och jag är ju på inget sätt fullt utlärd heller! :-)
Tack för dina snälla ord!

Bibbi sa...

Hej Gecko!
Är flitig läsare av din blogg.
Nu blir det premiär att kommatera.
Ett ämne som engagerar, du har fått många kommentarer.
Tröjan är ljuvlig du är otroligt duktig.
Men färger och barn.
Mina flickor är vuxna men jag funderade väldigt mycket innan de kom att det inte fick bli för "puttigt"

Min ambition var att färger runt mina barn skulle vara neutrala.
Vi valde både liggvagn och sittvagn i ljusblått. Ingen tjejfärg här inte.

När de blev så stora att de tyckte
själva .
Valde min Lina (24 år idag) blått blått blått
Frida (21 år idag) rosa rosa rosa.
Emma (19 år idag) gult gult gult tills hon började skola då blev allt svart svart svart.

Tror faktiskt att vi är olika individer färg- och smakmässigt.

Dessa 3 flickor har ju samma
förutsättning via påverkan.
Färger och tyg har ju aldrig
saknats här :)

Vill tillägga att det var praktiskt.
Barnen hade gemensam garderob
tejp med olika färg på framkant så kunde alla hitta tom pappa :)

När de blev större hade vi, jag och mina 3 döttrar samma storlek på strumpor. En liten färgklick i varje strumpa så kunde pappa klara
sortering med glans :)

Din dotter vet vad hon tycker om
uppmuntra det. /Bibbi

Gekko sa...

Hej Bibbi, tack för din långa och trevliga kommentar! Det låter ju grymt smart att alla hade var sin favoritfärg, kan verkligen förstå att det underlättar sorteringen! Jag börjar ju inse att min lillskrutta verkligen håller på att utveckla sin egen smak och det är ju så härligt och lite lite sorgligt. Min lilla bebis har blivit så stor!!

Unknown sa...

Superfin! Svart och cerise blir kanon ihop!!

LilleLeo sa...

Den var veldig fin, hesten var super!

Jes sa...

Men gud vilken härlig tröja!!! Well done ;)

Jes sa...

Men gud vilken härlig tröja!!! Well done ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no