onsdag 15. september 2010

Det gick åtminstone fort...


Läge:
Sonen får någon sorts ryck och bestämmer sig för att han är stor kille och inte ska använda blöja. Han ärver snabbt urväxta underkläder av storasyster.

Lösning:
Ja, antingen köper vi ju egna underkläder till honom, eller så fortsätter han att låna storasysters, eller så syr jag. Länge löser vi det tillfälligt genom alternativ 2, problemet är bara att storasyster inte växt ur så värst mycket i underklädsväg... Jag kikar på kalsonger i butikerna men baxnar lite inför de mörka och murriga färgerna och att allt har Spiderman eller någon bil som motiv.

Tillfälle:
Jag får ett ryck. Tanken att sy kalsonger till min lille store kille har förstås funnits där länge. Inspirationen som får mig att komma till skott kommer härifrån. När jag ser den bilden inser jag att Mille också måste få en sån lyxgardrob!
Rycket kommer precis när barnen sätter sig med sin mormor för att se Barnetv. Jag kutar ner i kaosrummet (=framtida syrummet), river fram Ottobre 4/04, läser inte beskrivningen utan syr ihop ett par kalsonger utan att ändra någonting i mönstret.

Grönt stjärntyg, lila tråd i overlocken, turkos tråd i Coverproen. Syr overlocksömmarna på utsidan (lägger tygerna aviga mot aviga istället för räta mot räta, samma sätt som jag gjorde här), för att inte få sömsmåner mot huden. Tänker att jag ska sticka ner sömsmånerna men glömmer det.
Syr på en färdig resårrundel med overlocken, stickar ner den och fållar bensluten med turkos täcksöm. Inser sen att resårrundeln kanske inte var i Milles storlek?

Slutet gott?
Sömnaden går rekordfort, inget strular på vägen. Kalsongerna ser läskigt stora ut, speciellt resåren i midjan. Mille har en tendens att tappa alla byxor, att inte ha blöja hjälper inte på detta.
Glad går jag upp med kalsongerna, jag är klar precis när Barnetv är färdigt. Mille tittar på de och vänder sig bort. Helt ointresserad!

Det gick åtminstone fort...

:material:
Resår från Bibbis Textil, stjärntyg JNYdesign.

:mönster:
Ottobre Design 4/04, storlek 98. Inga ändringar i mönstret men jag har inte läst beskrivningen så jag kan mycket väl ha gjort fel någonstans! :-D

15 kommentarer:

Karinko sa...

Stora killen!!

Emsters Alster sa...

Haha, underbart inlägg! Hoppas han kommer på andra tankar när barnprogrammet slutar :-D

Madelene sa...

Hehe! Ett barns reaktioner på det man sytt är alltid lika spännande! :0D Snygga fillingar!

Fangoria sa...

Haha ja kul när det går undan ibland! Jag hoppas att de passade. =)

Unknown sa...

Å vad fina, precis vad min yngsta behöver, kalsonger!

od Andulky sa...

Superfina! Har också sytt några till min pojke, tycker modellen är superbra!!

SöstraMi sa...

Haha, typiskt! I know the feeling...
Men fina blev dom i alla fall!

Jes sa...

:)

hönapöna sa...

jag tycker att det är imponerande att lägga tid även på att sy underkläder...! Men visst är det så mycket finare än att ha affärernas tråkiga utbud. Hoppas han kommer att älska dem!

Jennie sa...

Jättesöta! Smart att sätta sömmarna på rätsidan för att undvika att det skaver. Han kommer säkert att älska dem! Tänk bara så bra att han slipper spindelmannen, jag fattar inte hur klädutbudet kan vara så enahanda och tråkigt i affärerna!?

Kajsa sa...

Haha, härligt inlägg! Man kanske skulle börja tänka på det där med underkläder i tid... Min kille är bara 3 månader, men tjejen är snart två och hon kanske också bestämmer sig för att lägga blöjan när som! Perfekt att sy små trosor av stuvbitar ju!

Syserine sa...

Er det ikke göy å sy undertöy! veldig raskt levert må jeg si, og mönsteret også, de tkom i går, tusen takk!

Thea sa...

:-D
Snygga!! Mycket roligare än Spindelmannen! Jag var själv och köpte strumpor idag till tjejerna och det är rätt trist också... Synd att det är så svårt att sy strumpor!

Ladylox sa...

Ha ha ha. Kul skrivet! Han kommer säkert att fråga efter dessa kalsoner snart. //Marie

Gekko sa...

Yuhuu! :-) Kalsongerna blev en hit dagen efter och har blivit storfavoriter. Konstigt hur snabbt det kan svänga!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no