onsdag 24. november 2010

Bröderna E fyller år

Två goa bröder som vi lärt känna fyllde nyligen 3 och 5 år samma vecka, något som firades med stort kalas. Jag imponerades stort av att de vuxna (och de barn som ville) fick smarrig bacalhau som kalasmat! Det är lite annan klass än korv med bröd, namnam!
Bröderna skulle ju förstås ha presenter. Hela familjen är flitiga friluftsmänniskor så tillsammans valde jag och sambon fleecefodrade mössor. Han fick välja tyger och färger, jag sydde och sen slogs de in av barnen. Bra teamwork!

Mössorna är i min vanliga baggymodell, fast med fleecefoder. Enligt norsk standard skulle de kanske ha varit i ull? Nu finns ju inte molntyget i ull just så då fick det bli min variant istället.

:mönster:
Eget

:material:
Grön och röd interlock med vita moln från JNYdesign, marinblå fleece från Stoff och Stil

:dagens sytips:
När jag syr mössor tycker jag det är absolut bäst att använda jersey med lycra. Interlocken tappar lättare formen. När jag fodrar med fleece däremot håller fleece ihop formen och då går det fint med interlock.
Min Millekille har använt en fleecefodrad mössa i molninterlock jättemycket och den sitter fortfarande perfekt.

:bloggtips dagen i ära:
Jag råkade på en annan sybloggare i detta kalaset, kolla in bloggen grønn med härliga och inspirerande bilder och snygg sömnad!

6 kommentarer:

Aleisa Ribalta sa...

Jättecoola! Vad står det på etiketter "på topp"?

Hanna Engkvist sa...

Aha, jag tyckte väl att sonens interlockmössa töjt sig... :P Får se om den återställer sig efter tvätten.

Det var jättesöta mössor, mottagarna blir säkert alldeles utomordentligt nöjda! :)

Mimmi sa...

Håller med dig om materialvalet på mössor ;-)

Snart, snart skall tiden räcka till för en fleecefodrad mössa till lilleman. Det börjar behövas. ;-) Tycker dock att det är svårt att få till storlekarna bra när man syr till andra, de måste ju passa perfekt eftersom de inte är så töjbara.

grønn sa...

Det var et hyggelig bursdagsselskap! Luene er jo så fine!
Jeg satser på å komme innom deg og de andre trondhjæmsdesignerne en tur i helga :-)

Gekko sa...

Aleisa: på lapparna står det [på topp!] :-)

Mimmi :-)

grönn: åh, håper du kommer innom i morgen! Jeg gleder meg skikkelig, jeg! :-)

ealina sa...

Jovisst är det så att interlocken tappar formen som mössa. Tur att man kan fodra med andra tyger då så att man kan använda sina favoriter ändå, hihi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no