onsdag 17. oktober 2012

Det krevdes en syfestival...

Er ikke det litt rart, jeg elsker å sy, og spesielt å sy til meg selv. Og likevel tar jeg meg sjelden tid til det. Men nå skulle jeg jo helt plutselig stå på Syfestivalen i Stockholm og da måtte jeg jo faktisk sy noe til å ha på meg i monteren!

Inspirasjonen kommer helt og totalt fra Mimmi alias Nyfiqen. Hun beskrev en kjole hun hadde sydd til seg selv i zigzagstoffet mitt og jeg syntes den hørtes helt fantastisk ut. Før jeg hadde sett bildet av hennes kjole hadde jeg et bilde av den kjolen jeg ville ha i hodet mitt.

Jeg tok utgangspunkt i mønsteret til tunikaen Bohemian fra Ottobre Design nr 5/09, jeg forlenget mønsteret noe og tegnet om armene. Det vil si at jeg har konstruert nye armer til mønsteret.
Armene går til albuen og har litt vidde der, denne blir samlet i en kort ribbeavslutning i samme stoff, det gir en diskret puff.

Modellen er ikke akkurat tettsittende og om man har brede hofter og en smal overkropp er ikke det alltid det mest flatterende. Så jeg har lagt til et enkelt belte som gjerne kan varieres. Her har jeg klippet en tubestrikket rosa ribb og snurret dobbelt, på den måten har jeg samlet kjolen straks under bysten, det blir litt som et bredt empireliv.




:problem:
Jeg må ha lagt mønstet skjevt eller gjort noe rart, for kjolen ble veldig løs i halsringningen bak. Jeg har brukt det samme mønsteret i utallige varianter og dette er første gangen jeg får dette problemet. Så jeg kan nok ikke skylde på mønsteret...
Først ble jeg sur, så tenkte jeg at jeg ikke kan bruke den på Syfestivalen. Etter en liten stund testet jeg å rynke den inn litt bak gjennom å sy på elastinbånd bak i halsringningen. Da ble det straks bedre, selv om kjolen liksom ikke helt tåler å synes i sømmene for å vinne priser i perfekthet.

:mønster:
Utgangspunkt i mønsteret til tunikaen Bohemian fra Ottobre Design nr 5/09
Her er en annen variant jeg har laget av samme mønster.

:material:
Mitt helt egne zigzag i svart og hvitt. Jeg elsker dette stoffet, det er perfekt til både voksne og barn og tåler å kombineres med alle mulige farger.

:spennende:
I morgen (tidligere enn jeg vil tenke på akkurat nå), vender Gekkomobilen nesen mot Stockholm og Syfestivalen, wish me luck!

3 kommentarer:

TinaF sa...

Kuleste kjolen!!
Lykke til på festival :)

Susanna sa...

Jättefin! Jag har precis fått hem det där tyget och sitter och funderar på vad jag ska göra av det. Det lutar helt klart åt en klänning :)

Susanna sa...

Ännu snyggare i verkligheten än på bild! Mitt tyg ska bli en till Renfrew top!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no