tirsdag 10. november 2009

Att vändsy


Då jag sydde den prickiga overallen fick jag många frågor om att förklara det här med att vändsy närmare. Egentligen är det precis samma princip oavsett om man vändsyr en kjol, en jacka eller ett par byxor. Man måste ha ett vändningshål och sen måste man vända ut på rätt sätt genom vändningshålet innan man syr ihop. Det är faktiskt hemligheten!

Jag tänkte visa principen genom att visa bilder på en ballongkjol jag sytt nyligen. Den har resårkanal i toppen, överkanterna på ytterkjol och foderkjol syddes ihop överst, sen stickades en kanal av detta fast. Innerkjolen är kortare än ytterkjolen vilket gör att ytterkjolen viker sig in och upp och i sömsmånen där de två nederkanterna är sydda ihop har jag sytt fast ett resårband.

1.
Först sydde jag en helt vanlig kjol men lade till lite extra i nederkanten som ska vikas inåt och uppåt med hjälp av innerkjolen. Innerkjolen fick inga motveck som ytterkjolen utan rynkades, sen har den inte tillägg för resårkanal överst och är kortare än ytterkjolen.

2.
Sy ihop ytterkjol och innerkjol överst, räta mot räta. Vik in resårtillägget i ytterkjolen mot avigan. Sy ihop midjeresåren till en rundel, lägg den in under resårtillägget och sticka fast en resårkanal genom att sy en stickning genom ytterkjolen på utsidan och sömmen mellan ytterkjolens resårtillägg och innerkjolen på insidan.

3.
I innerkjolens ena sidosöm lämnas ett vändningshål.

4.
Vik in ytterkjol och innerkjol så som du vill att de ska sys ihop, nåla eller håll fast med fingrarna.



5.
Stick in handen genom vändningshålet, hämta ut nederkantengenom vändningshålet. Här är det viktigt att hålla kvar rätan mot rätan så som du markerat hur de ska sys ihop.


6.
Sy ihop ytterkjol och innerkjol räta mot räta så som du dragit ur de genom hålet. Jag lovar, detta moment känns helt fel. Min tumregel är att om det känns helt och totalt fel, då är det förmodligen helt rätt! Du kommer få dra tyget genom en tunnel och det hela kommer kännas som en riktig tvångströja!

7.
Sy en smal resår fast med trestegssicksack eller annan valfri metod i nederkantens sömsmån. Även denna gången får du dra tyget genom en tunnel och kanske ha en klump i magen av rädsla för att få sprätta allt.

8.
Vänd hela sulamitten tillbaka genom vändningshålet och låt dig imponeras över vad du åstadkommit! Det förväntade fiaskot av en tvångströja blev ju en härlig vändsytt fodrad ballongkjol!
Om det mot förmodan blev fel kan du skylla på en dålig förklaring i denna blogg och glatt susa vidare till nästa projekt ;-)

9.
Slut vändningshålet och länka gärna till denna beskrivning i ditt blogginlägg!


10.
Vågar du inte ge dig på att sy en ballongkjol själv är du förstås välkommen att göra en beställning hos mig!

:mönster:
Grundkjolen med motveck har sin idé från en kjol i Ottobre 4/07,

:material:
Mjuk tunn och skön manchester från Jofotex, bred och smal resår. Rött bomullstyg från gömmorna.

:vem:
Kjolen ingår i en större beställning till en gammal kompis.

OBS!! Att vändsy med mudd!
Jag återkommer nog med en tuorial om att vändsy byxor eller jacka med muddar men i huvudsak är principen den samma. Vändsy efterhand, man behöver inte använda det samma vändningshålet hela vägen men har man vänt ut genom ett hål måste man förstås vända tillbaka genom samma hål.
Sen ett viktigt tips: om man ska vändsy med mudd underlättar det jättemycket att först sy på mudden som vanligt i yttertyget, sen är det bara att vika mudden räta mot räta mot yttertyget och vändsy fast innertyget där som vanligt. Jag återkommer med bilder vid ett senare tillfälle.

19 kommentarer:

Madelene sa...

Aha! :0D

Bravo sa...

Tusen takk, en flott tutorial!

Sier de hele sulamitten på svensk, altså?

Ellers- nydelig skjørt og så råfint stoff!! Er det hilcocordfløyel? Veldig lyst å eie noen meter av dette stoffet en dag. Dessverre har jeg stoffkjøpestopp, så det blir nok bare med tanken.

Gekko sa...

Bravo: nei, vet närmere ettertanke gjör de nok ikke det, sier hele sulamitten altså. Er nok litt språkforvirret...

Så alla svensktalande: om ni inte förstår det automatiskt betyder hela sulamitten ungefär det samma som hela konkarongen. :-)

Älsklingsfrö sa...

Superbra tut!
Vändsy med muddar har ju jag gjort en tutorial på. Den är över ett år gammal säkert vid det här laget. Kanske skall jag damma av den och lägga upp den lite synligare. För den som kikar in här hos dig och är nyfiken redan nu kommer länken här: http://mari78.blogg.se/aelsklingsbarn/2008/august/tutorial-vandsydda-eller-fodrade-muddbyxor.html

jenny sa...

tack för en bra instruktion! Jättefin kjol, by the way.

Kaja sa...

Jag har samma tyg fast på röd botten. Kanske får bli en puffkjol här också, nu när man har fått en så bra tute!

Tanjis sa...

Perfekt!
Det här måste jag testa. Jag har nämligen tre stycken kjolar som ligger och väntar på att bli klara. Nu vet jag hur jag ska göra.
Får meddela om jag lyckas!

Tack! :)

Ahlard sa...

Underbar turtorial, men jag vet inte om jag törs prova. Vill gärna ha en tutorial där du vändsyr med mudd. Tack för att du delar med dig! Din sida är verkligen toppen, och full med snygga bilder, dvs snygga plagg. Grymma du!

fante sa...

Och jag har gjort en "fortsättning" på Marines (Älsklingsfrö) :-) Inte så fin för jag skulle bara förklara snabbt hur man gör och hade inget vettigt material till hands, men kanske det går att förstå i alla fall :-)
http://fantefante.blogspot.com/2008/08/blog-post_21.html

od Andulky sa...

Tack!

MinaMirakel sa...

Bra instruktion!/Åsa

Anonym sa...

Supersupersnygg kjol! Och bra tut som jag ska lusläsa lite senare! Jag har knepat och knåpat många gånger med det där och visst är det en underbar känsla när man kommer på det. Jag minns fortfarande känslan första gången jag kom på hur man gjorde!
//Thea (kokalal)

Caroline sa...

Jag ALSKAR den har kjolen!! Och jattebra beskrivning med. 2 fragor bara...:

1. Har du motveck bade fram och bak?
2. Hur lang ska resaren i nederfallen vara i relation till kjolens vidd?

Kram!

rockefår sa...

Så flott blogg! Og et aldeles skjønt skjørt. (Håper det er greit å skrive norsk - svensken min er ikke så god) Tusen takk for en fin tutorial, kanskje jeg skal prøve meg etterhvert som andre prosjekter er testet ut. Godt med litt tenkehjelp - mye som går an hvis man virkelig tenker etter, men tusen takk for at du deler.

Hanna sa...

Väldigt bra tips om att sy fast mudden i yttertyget först.

Jag har använt mig av älsklingsfrös mycket bra beskrivning av hur man vändsyr ett par byxor men har nålat och sytt mudd-foder-yttertyg = ganska pilligt när man syr i små storlekar.

jag kan ju tipsa om att märka ut fjärddelar på mudd ytterbyxa och foder (med en penna) innan man börjar trixa igenom hålet. Det tycker jag gör det hela mycket enklare.

Tack för en bra och inspirerande blogg!

h/saltaste bönan sa...

vilken bra tut!! och kanonfin kjol!

Jes sa...

Vilken kanonfin kjol!!! och en fantastisk beskrivning, TACK :)

Syserine sa...

For en fantastisk tutorial! Er sugen på att sy et ballongskjört, men så klarte jeg ikke la väre å kjöpe et på P&P.. men jeg holder på med et til meg selv med mönster fra stoff og stil som med öyemål ser ut som en 34...

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no