mandag 21. mars 2011

Cirkligt?

Cirklig necessär
Prickigt foder
Jag har tröstsytt lite idag. Har en usel dag med alldeles för mycket att göra. Till slut gick jag ner i syrummet och sydde precis det som föll mig in...

Framme på klippbordet låg tygrester efter att jag klätt om några stolar. Nu fick det bli ett par necessärer av det!
Tyget är ett möbeltyg från Stoff och Stil som fick en liten uppfräsching i form av en cirkel i mjuk limefärgad babymanchester. Fodret fick bli grön vaxtyg med vita prickar. Sömmen runt cirkeln och dragkedjan bröt jag av med brunt. Jag blev i lite bättre humör sen... Tur det!

Cirkelmojängen omonterad

Cirkeln sydde jag med cirkelmojängen som jag nyss bloggat om. Den fästes på symaskinen genom att jag tar av locket på spolhuset och fäster hela apparaten där istället för locket. Sen ställer jag in radius på cirkeln jag önskar sy och fäster tyget på en nål som sticker upp från apparaten. Nålen döljs av ett svart skydd på bilden ovan.

Här har jag sytt på manchestern som en applikation. Jag klippte till en större bit tyg än jag behövde, sydde en cirkel genom båda tyglager med vanlig raksöm, och sen klippte jag rent kring sömmen.

Raksöm
Renklippning

Efter att ha klippt rent kring sömmen syr jag själva applikationssömmen. Här kan man ju välja sick-sack eller en dekorsöm. Det finns ju maskiner med betydligt mer avancerade sömmar än de har men detta blev väl också fint?




Sömmen jag använde på min Janome Easy Jeans
Jag får se vad jag gör med necessären. Tanken var att skicka de till Sukker men frågan är om jag inte behåller en själv. För att jag förtjänar det!

:material:
Tyger från Stoff och Stil, dragkedja från Swelogent.

:cirkelmojängen:
Hittar du i symaskinsbutiken eller här. Det verkar finnas två olika, en för rektangulärt och en för square bobbin cover. Jag har fått frågan om vilket man ska ha. Jag är ingen expert så det är nog bättre att fråga förhandlaren eller Janome om du köper genom webshoppen.


Label: welanski design. C'est moi!

6 kommentarer:

ealina sa...

Jättesnyggt!
Jag visste inte ens att det fins cirkelmojjänger! Ja, det är en stor värld den där sy-världen *ler*

Vad bra att du hittat en terapiform som fungerar :D Och det är ju en bonus när det kommer fram såna här fina prylar av den med, hihi!

Syserine sa...

Lekker, så lite gjör så mye! Du er så flink til å sette sammen litt uvanlige greier!

MinaMirakel sa...

Jättesnyggt, kul pryl du fått tag på!/Åsa

Pyssellycka sa...

Tjusigt! Ja ibland måste man få unna sig lite ren skär glädjesömnad också, trist när det blir måsten.

Jenny sa...

Vilken retrosnygg necessär! Läcker cirkelmojäng du skaffat dig!

Unknown sa...

Vilken fiffig cirkelmojäng! Å jag behöver verkligen en massa små necessärer insåg jag nu! Gud så fin den blev, väldigt unik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no