søndag 10. juli 2011

Første par ut!


Mye tid har gått med til mønsterkonstruksjon i det siste og jeg er helt hekta... Det er så utrolig gøy å skape egne mønster helt fra grunnen, sy prøver og forandre detaljer og skjærninger. 

Buksemønsteret jeg laget for noen dager siden ble til disse herlige buksene. Etterpå har jeg forandret mønsteret noe, gjennom å lage litt mindre pøs og senke midjen ytterligere. 
Et nytt prøvepar har blitt sydd og sendt sammen med mønster i alle størrelser til fabrikken for prøvesøm. Det er alltid veldig spennende å få prøveplaggene tilbake. Har de forstått alle mine spesifikasjoner og ønskemål? På denne modellen vil jeg ha justerbar strikk/resår i midjen, blir den som jeg vil? 
Nå har jeg jo vært gjennom denne prosessen noen ganger, så jeg tenkte at det kunne være gøy å dele litt av den med dere!

Litt for mye pøs?

:dagens sytips: mønsterkonstruksjon:
Jeg får veldig mye spørsmål om mønsterkonstruksjon. Generelt kan jeg si at det er lurt å gå kurs i det. I Sverige kan man blant annet gå kurs för att lära sig grunderna. I Sverige kan man gå kurs på Tillskärarakademier i Stockholm, Göteborg og Malmö. I Norge vet jeg ikke helt hvor det kan finnes kurs? Noen som har tips kanskje?

Jeg har bøker for mønsterkonstruksjon til dame, både Inger Öberg og Rigmor Haugsand.
I tillegg har jeg to permer for konstruksjon av barneklær. En fra Tillskärarakademin i Stockholm som jeg bruker mye og en som jeg har kjøpt via CM Garment som jeg ikke har brukt så mye, men det er mest fordi jeg er mer vant til den andre.

Lommene ble veldig populære hos prøvegutt!
:mønster:
Eget str 104

:material:
Brun velour og brun interlock fra JNYdesign.
Strikk/resår fra Bibbis Textil.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Å så fina! jag tycker att pösen ser lagom ut! Bara de inte blir för tunga för resåren, men det har väl du om någon koll på!

ekåå sa...

Tyvärr är det så att det inte brukar finnas kurser i barnkonstruktion, i allafall inte på Stockholms Tillskärarakademi (som är en helt fristående skola från de andra Tillskärarakademierna) Men, de brukar inte vara helt omöjliga att starta en kurs i ett ett ämne som de får tillräckligt många förfrågningar om... :)
Kan iallafall starkt rekommendera att gå en kurs i damkonstruktion hos dem! Det är väldigt lärorikt!
( Bör väl tilläggas att jag själv har gått heltidutbildning på den skolan :) )

Anonym sa...

Är det här ett mönster som kan hamna i shoppen? Har vippkjolen & skulle gärna ha ett byxmönster oxå! :)
Trevlig dag önskar Maggan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no