torsdag 13. desember 2007

En prickig omlott


Mille måste ju också få något i det prickiga tyget. Fast en tröja är kanske inte den bästa lösningen till en liten plutt. I senaste Ottobre hittade jag mönster på denna fina omlottröja och jag har redan fått se en bild på ett färdigt alster hos Tygpärlor. Omlott är ju alltid en hit hos såna småttisar tycker jag. Tror inte att det kommer vara annorlunda med Mille.
Mönstret var väldigt smidigt att rita av faktiskt. Jag har redan sytt omlottbodyen ur samma nummer och de använder samma mönsterdelar till i stort sett allt så jag sparade det momentet, skönt!

Tröjan är enkel att sy ihop, man syr raglanskärningarna, ärm- och sidosömmarna och sen sys kantbandet på. Jag lämnade nedersta delen av ena sidosömmen öppen för att börja och sluta kantbandet där, sen sydde jag ihop sömmen hela vägen ner efteråt. Då behöver man inte fästa CoverProtrådarna. I ärmsluten blev det mudd istället för kantband. Jag gillar det bättre för tiden. Namnbandet syddes som i den Gullklumpens prickiga tröja in i ena raglansömmen fram.

Jag och Cecilia har diskuterat lite hur man skulle göra med kantbandet för att det inte skall bylsa upp sig precis i de skarpaste svängarna. hon löste det genom att inte sträcka i kantbandet alls i svängen. Jag ville ju använda min kantbandspressarfot till kantningen och löste det genom att sänka differentialmatningen och släppa bandet ur sträckaren just i svängarna. Svängen på den nedre omlottdelen blev lite mer korvig än den övre, skillnaden (tror jag) var att jag väntade längre med att höja differentialmatningen efter svängen på den som blev bäst. Det känns väldigt roligt att det funkade så bra! Jag är fortfarande kär i min pryl! Haha, tror ni börjar att bli trötta på mig och mitt kantbandspressarfottjat nu!

Mönster: Ottobre Design nr 6/07, modell 6 i storlek 56.
Material: Brunt sweatshirttyg med stora vita prickar från MGs tyger, inköpt våren -07, brun stretchjersey till muddar från Stoff och Stil.
Glädjesmoment: Min kantbandspressarfot! Så kul att det hjälpte att experimentera lite och att jag verkligen börjar hitta rätt!
Maskinval: Overlock till at sy ihop delarna och sy på ärmmuddarna. Kantbandet är påsytt med kedjesöm och kantbandspressarfot på CoverPro.
Inställningar på CoverPro: Kedjesöm till kantbandet: Trådspänning 4-7, stygnlängd 4, differentialmatning 1,25 först, därefter 0,5 i svängarna.

Ett kantbandspressarfottips: Thea och jag har funderat lite hur man bäst går tillväga för att lyckas med snäva svängar när man kantar med pressarfoten. De brantaste svängarna längst ner på denna tröja är ju inte alls lika snäva som svängarna på hängselbyxor. I vilket fall fungerade det bra här att köra lite lite i taget, ha nålen kvar i tyget, lyfta pressarfoten och vrida ut tyget lite i bakkant, köra lite igen och göra samma sak etc.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fin den blev. Du är duktig på att ge tips. Värdefullt.
//klockarbarn

Cecilia sa...

Åh vilken fin *känner att jag upprepar mig* haha. Det är ju den nedre svängen som är tjorvig att få till för mig också. Roligt att allt går att lösa på olika sätt :)

Dum-fråga kanske, är den där pressarfoten ämnad just för Coverpro?

Cecilia sa...

Glömde, den skulle bli frän med vit mudd också. Tror du inte? :)

Tea-Louice sa...

hej hej! Alltid fina saker du gör! Tyget ser jätte-mysigt ut.

Thea sa...

Å, du är GRYM! Vilken jättejättefin. Önskar man hade köpte det där tyget...jag har ett i blått med ljusblåa prickar, men det är inte i närheten så snyggt som ditt...

Tack för tipsen om svängarna. Har inte testat det där med att minska/öka differentialmatningen, men det måste jag verkligen göra!

Gekko sa...

Tackar!
Cecilia: det var ju faktiskt en himla bra idé med vitt till! Nästa plagg! Skulle önska att jag hade jättemycket mer av tyget bara!

Krumitott sa...

Oj, vilka fina saker du syr! Särskilt dina "hoodies". Syr själv och tycker att det är jättekul att titta på andras grejer för tips och inspiration. Titta gärna in på min sida också, alltid kul!

madame k sa...

hej! tröjan är verkligen snygg! efter inspirationen jag fick av dig häromdagen har jag sytt ett par byxor till min dotter och fyndat många fina tyger på mg. snart ska jag ge mig på dem. ett par frågor bara: tvättar du alltid nya tyger innan du syr? undrar också om du klipper alla kantband på snedden? det slukar ju så mycket tyg!

madame k sa...

hej! tröjan är verkligen snygg! efter inspirationen jag fick av dig häromdagen har jag sytt ett par byxor till min dotter och fyndat många fina tyger på mg. snart ska jag ge mig på dem. ett par frågor bara: tvättar du alltid nya tyger innan du syr? undrar också om du klipper alla kantband på snedden? det slukar ju så mycket tyg!

Anki på sytt/vurm sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anki på sytt/vurm sa...

Åh den blev jättesöt, gillar verkligen det prickiga tyget jag har oxå sytt av det, två tunikor/klänningar och mössa o babylegs.
Håller med Cecilia, vit mudd till vore fint eller färg, jag använde rosa till en tunika och grå till den andra.
Men svart är ursnyggt och klassiskt!

Gekko sa...

Tack för alla trevliga kommentarer och förslag!
EM: Jag är faktiskt rätt så nitisk på att tvätta alla tyger innan jag syr. Fast jag tvättar alla köpta kläder innan de används också. Fleece t.ex behöver man väl strängt taget inte tvätta av krympskäl men jag gör det ändå pga kemikalier.
Jag har aldrig klippt snedslå själv, men det skulle jag klippa på diagonalen. Kantband i trikåmaterial däremot klipper jag inte på diagonalen utan så att det stretchar i bandets längdriktning. Som i denna omlotten då t.ex. Var det svar på din fråga?
Anki: Kul att du också sytt av samma tyg, måste gå in och kika lite för jag har nog missat det... Eller glömt det?

JNYdesign sa...

Hejsan Vännen!
Superfin tröja. Är på jobbet på väg hem, men hade inte din mail här, därför frågar jag dig här. När tyget hämtas hur skall det vara packat? för jag har nämligen en rulle med 19 M på om ni kan dela det sinsemellan, sedan kan jag fixa det andra i en låda eller på en rulle oxå, men jag tänkte om de har skidbox. Annars tar nog lådorna rätt stor plats i bilen. Det är ju ganska mycket.
Svara mig på mailen.

ja just det jag tyget har kommit. yippie skall lägga in en bild på bloggen. Ha en trevlig lördag.

Gekko sa...

Jenny: jag svarar på mailen, jättekul att tyget kommit!

Cecilia: glömde ju svara på din pressarfotfråga. Vad jag vet är den enbart ämnad för CoverPro, den fästes med skruvar i hål som är anpassade på maskinen och jag kan tänka mig att det är svårt att köra med den utan diff.matningen. Men nu gissar jag bara!

Anonym sa...

tack för svar! jag blev klokare!

Jes sa...

Vilken jättefin omlotttröja, gillar verkligen tyget. Ska spara erat kantbandspressarfot tips till jag har en, för jag bara måste ha en :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no