lørdag 24. januar 2009

Muddkjolar med ett hjärta


Varför ska rött vara så svårt att få bra på bild? Det är kanske bara min kamera men jag har inte lyckats så bra med bilderna på de röda muddkjolar jag sydde i höstas och därför har det dröjt innan jag velat blogga om de.

Jag började med att sy en röd muddkjol med fyra vådar till kompisarnas dotter i höstas . Bilden (den nedersta) är tagen med deras mobil och är den enda bilden jag har på just den kjolen. Jag blev så nöjd med den så jag sydde en kjol till Gullklumpen och några stycken till Lilla W lagom till advent. Nu verkar de nästan ha sålt slut hos Lilla W så det är kanske i senaste laget att blogga om just det?! I vilket fall är det ju jätteroligt att de såldes så snabbt!

Mönstret är mitt eget. Det är fyra lika vådar, två fram och två bak. Nederst är kjolen fållad med vanliga symaskinens fuskoverlocksöm, i midjan finns en lagom bred mudd. Varje kjol fick en applikation i form av ett orange hjärta. Jag roade mig med att placera ut hjärtena olika på alla kjolarna och klippte varje hjärta på frihand. Tyvärr hade jag inte kommit på det där med hjärtapplikationen så första kjolen fick inget hjärta.

Mönster:
Eget. Storlek, 6 mån - 4 år.

Material:
Röd och orange velour från Jofotex, röd muddväv från Stoff och Stil.

Bäst:
Att söta L genast ville ta på sin kjol när hon fick den i höstas. Det är väl ett gott betyg om något! Och så att kjolarna till Lilla W såldes rätt snabbt! Jag undrar om det inte var så att en kollega köpte en till sitt barnbarn utan att veta att det var jag som sytt de...
Om jag har förstått det rätt så finns det kvar en kjol så än är det inte alldeles för sent ;-)

19 kommentarer:

Vindling sa...

Jättesöta! Kjolar tycker jag är jättekul, jag skulle kunna sy hur många som helst.

Dr. Gill sa...

Så nydelig skjørt! Ser ut som det er deilig å bruke :)

Doris_Assar sa...

Snygg!!

á Yeliqa sa...

Söt kjol:) Kul att de blev sålda så snabbt. Det är ett gott betyg :)

Lilla NovaK sa...

Så fin den är! Hjärtat passar jättebra till den röda färgen!

od Andulky sa...

Supersöt!

prickig design sa...

klämmde på en, den sista, på lillaw sist jag va där... de är så fina!!

Anna-Snoddas sa...

Jättefin! Blev väldigt fint med hjärtat!

Thea sa...

Jösses, den är grym!! Jag älskar modellen! Och roligt att du sydde hjärtana på olika ställen på alla. Snyggt jobbat! Klart de sålde slut fort, sånt älskar folk. Tror du kommer få många beställningar på såna.

Skojigt med kollegan som handlade av dig utan att veta. :-)

Känner igen det där med att rött är svårt att få på bild. Lite bättre blir det om man skärper upp den innan man publicerar den.

mammaM sa...

Jättesöt! Smart att fålla med fuskoverlocksömmen.

Henrietta sa...

Vilken söt kjol! Gillar verkligen hjärtat!

stora lilla j sa...

Jättesött med hjärtat på! ;-)

Heilt spesiell sa...

Kjempesøte skjørt.Det har jeg ikke prøvd meg på enda...kanskje jeg burde det!

Pyssellycka sa...

Jättefin och enkel modell på den kjolen. Snygg!

HegeS -LykkeTROLL- sa...

Kjempefine! Jeg har gitt deg en award. Se på bloggen min ;o)

Gulligan sa...

Så söta!!

Syserine sa...

Toppen, jeg går også i litt kjoletanker for tiden! Skal pröve meg på ottobremönsteret med legg i störrelse 80.

Gekko sa...

Tack!

Anonym sa...

Jättefin kjol. Jag har massa 70-tals manchesterbitar i alla dem tidstypiska retrofärgerna, och i olika randbredd på manchester. Tänkte sy en kjol till dottern.

Tack för en härlig inspirerande sida.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no