torsdag 18. juni 2009

Sambosömnad!

Det är sant! Dessa formsydda blöjor ha jag och min älskling skapat tillsammans! Det kallar jag kvalitetstid! Det blir ju så lätt att jag går och syr medan han pysslar med sitt på kvällstid och just den tiden är ju egentligen den enda vi har tillsammans utan barn. Vi har länge haft som rutin att ta en kvällsfika tillsammans varje kväll utan andra projekt samtidigt. Sen kom vi på att just blöjorna till Mille, de kunde vi ju sy gemensamt! Så vi ritade av och klippte till mönstret tillsammans, klippte tyg, och sen syddes allt av oss gemensamt. Till och med overlocken med branta svängar och att sy på resår grejade han galant! Häftigt eller hur?

Nu sydde vi de inte på en kväll utan vi har tagit oss genom projektet under flera utspridda kvällar. Och resultatet då? De bästa blöjorna vi någonsin haft!

Vi sydde tre blöjor med microfleece på utsidan, till insidan tog vi ekologisk flanell till två av blöjorna och ekologisk interlock till den tredje. För att de ska torka snabbare gjorde vi inte förstärkning i frotté insydd i blöjan utan vi gjorde istället en booster med en ficka i. Boostern är formad som blöjan och är sydde i fuskmocka på ena sidan och flanell eller interlock på andra sidan. Inläggen till dessa är sydda i dubbel flanell.

Mönster:
Ottobre Design nummer 3/05.

Material:
Ekologisk flanell och interlock från Swelogent, fuskmocka bytte jag till mig eller köpte från Stratus och mikrofleece kommer från fyndhörnan på Stoff och Stil.


De två nedersta blöjorna sydde jag innan vi fick idén om ett joint venture. Jag använde samma mönster, men förstärkte med två lager frotté som det står beskrivet i mönstret. Det blev väldigt tjockt! De fungerar förstås hur bra som helst men efter torktumling får vi hänga de på eftertorkning ett tag. Inte lika bra som de snabbtorkande blöjorna ovan men Mille gillar båda sorterna.

Mönsterhjälp?
Jag vill gärna sy spärrskikt att ha utanpå. Några bra mönstertips någon? De ska passa till en snart ett och ett halvt-åring. Jag har PUL själv, behöver man köpa någon specialresår eller liknande? Andra bra tips?

12 kommentarer:

SiriR sa...

Wow, er mektig imponert!
Så gøy å ha laget bleiene sammen, god ide:)

Mysebo sa...

Roligt när man kan sammarbeta med sin käreste. Här hemma har vi så skilda intressen :-) Trevlig midsommar

Hello sa...

Det var många önskningar som blev uppfyllda på samma gång, det. Kul! Min man går och kastar långa lystna ögonkast på overlocken mellan varven. Han är bra sugen tror jag. Och han är egentligen duktig också, men jag är ju där oftast, så då gör han oftare något annat.

Anonym sa...

Jag har sytt ytterblöjor av PUL-tyg och kantat med stretchigt, lite glansigt kantband, sådant som har en "rand" på mitten för att det ska vikas rätt. Kantbandet måste vara av syntetmaterial för att inte "dra ut" fukten. Mönstret jag använt påminner mycket om mönstret för innerblöjan. Kan skicka om du vill, eller göra ett byte. Hör av dig i min blogg om du är intresserad.

Anonym sa...

Jag har sytt ytterblöjor av PUL-tyg och kantat med stretchigt kantband (hoppas du förstår hurudant jag menar, lite glansigt med en "rand" på mitten så att de viks rätt). Inget extra tyg inuti, det läcker bara mera då är min erfarenhet. Mitt mönster är i stort sett samma som det jag sytt innerblöjor av, men om du vill ha det kan jag skicka. Kan också skicka med en provbit kantband då ifall du inte förstod hurudant jag menar. :)

Anonym sa...

Hoppsan och ursäkta, det blev visst en kommentar extra. :)

Hawk and Weasel sa...

De är supersnygga! Och ser sköna ut. Vad skönt att göra något ihop. Vi har många planer på gemensamma projekt, men det blir mest jag som gör i slutänden och boyfriendo kommer och "lägger sig i" när det är nästan klart. Schysst med egna blöjor också och inte köp och släng varianten!

IRMa sa...

Snygga de blev! Bra resår att ha i blöjor är den som kallas lastin på engelska sidor, ibland baddräktsresår etc. Finns i olika kvaliteer och bredder. Fördelen med den från vanlig resår är ju att den inte blir blöt och är gjord för att tåla en del. Det är den resår som brukar finnas i de flesta köpeblöjorna. Om du har organisk material på insidan (bambu, bomull eller hampa) och pul på utsidan behöver du sy en söm längs med resåren för att inte riskera att vätan leds ut, har du istället mikrofleece eller fuskmocka inåt behövs det inte eftersom de inte absorberar fukt. Hmm jag kan skriva en roman om blöjtillverkning, är det något du funderar på, hör gärna av dig!

fante sa...

Vad kul att sy tillsammans :-)

Några länkar (som jag inte har kollat in själv - än ;-)):
http://doityourselfec.blogspot.com
www.thenappynetwork.org.nz/diy.php
www.diaperjungle.com/sewing-cloth-diapers.html

Hoppas du hittar något som faller dig i smaken där :-)

stora lilla j sa...

Så fina, och vad mysigt att sy tillsammans! :)

Jag har en tute på blöjor på min blogg, de har jag just provat som pocketblöjor, och det funkar huuur bra som helst! Pul på utsidan, velour från pinkgreen.se på insidan (samma som ekovelouren från jny)och en öppning mitt bak ca 15cm. Jag gör med vanlig resår, men annars finns det speciell plastresår för pockets, maila om du vill ha namn o inköpsställe etc.

Glad midsommar!

Gekko sa...

Haha, ja det är ju inte precis så att han har ett brännande intresse för att sy men det funkade ändå:-)

Tack för tipsen!!!

SusoBus sa...

Åh vad kul att se fler som syr tygblöjor! =) Jag har sytt våra pocketsar och köpt tyg mm från babyheaven.se där finns sånt elastin-band att köpa som jag hade som resår, det är som ett gummiband. Hon har (eller hadde iaf) beskrivning på hur man syr också.

kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no