lørdag 17. april 2010

Sommardräkt

Det tog lång tid innan jag sydde av detta härliga tyg med tåg från Jofotex. När jag väl satt saxen i det försvann de två-tre meter jag hade snabbt! Tyget har fått bli bl.a mössor, dregglisar och sen då denna sommardräkt med korta ärmar och ben.

Sommardräkten är inte den första jag sytt nu under våren men väl den första som hamnar i bloggen. Den har då korta armar och ben, har knäppning i grenen och ett coolt snett sprund i halsringningen.

:mönster:
Eget, storlek 74/80 men efter att ha testat en annan jag sytt i samma storlek på ett barn har jag fått justera mönstret lite. Så den får nog kallas storlek 68/74 trots märkningen.

:material:
Nytryck av ett Fixmotiv från förr, från Jofotex. Turkos interlock från JNYdesign till kantband.

:var?:
Just denna hade ingen beställare utan kom till i ren skaparglädje. Jag lägger nog in den i Gekkobutiken.

:konstigt:
Att sitta i snövädret och skriva om sommarkläder!

17 kommentarer:

Marit sa...

Nydelig!! God helg!

Wimsan Mari sa...

Underbar ! Säger jag bara ...
Du har verkligen fin snits på bandkantningen. Jag tragglar fortfarande med min cover pro och bandkantningen ...men skam den som ger sig. Har ju i och för sig inte haft så mycket tid till att sitta och bara öva.

Ha en fortsatt bra helg

Ida sa...

Såå fin!

Jennie sa...

Fin! Vd snyggt det blev med den turkosa kanten till tågtyget! Hade inte kommit på den kombon själv.

FridoLi sa...

Jättefin! De turkosa kantbanden passade verkligen bra till!!

Monica sa...

aaaaaahhhh..så hærlig!! GLEDER meg til sommer når jeg ser slikt!! :)

Jonglören sa...

Vad skoj det låter att bara få "skaparglädje" och skapa något som man känner för, utan att det är beställt eller ämnat för ett eget barn. Jag har jättesvårt för det. Jag vill gärna veta vem det ska vara till. Fin var den hursomhelst.

Hello sa...

Jag förstår inte hur du får till hörnen vid benen så snyggt!! Jag har fel handlag där, märker jag... :(

MinaMirakel sa...

Underbar färg kombo!/Åsa

Aggedesign sa...

Oj va fin den var? Hur får du kantbanden så fina? Men maskin? Jag har inga avancerade maskiner så jag får sy med vanlig, blir ganska knöligt.....

Unknown sa...

Så proffsigt och snyggt!

Henrietta sa...

Så fin dress!

Kool Inka sa...

Vilken härlig sommardräkt och underbar färgkombo!

jenny sa...

Jättefin! Så snygg halsringning! Svårt att få till så juste, tycker jag.

Gekko sa...

Tack för er härliga beröm! Det värmer!

Agge: mina kantband gör jag med kantbandsapparat på Janome Coverpro. Ett fantastiskt hjälpmedel! :-)

Jes sa...

ÅÅÅ vilken härlig sommar dräkt!!! verkligen super snyggt med den turkosa kanten. Men hur fick du det supersnygga rundade avkantingen på halsprundet?? förstår du vart jag menar? du har sytt en liten förstärkning där nere i det runda "hörnet"

Gekko sa...

Jes: jag kan visa dig nästa gång vi ses om du vill. Sprundet är inte rundklippt utan går rakt ner, sen stryker jag de omlott och syr över.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no