mandag 26. april 2010

Tema: tv-hjältar!


En av mina allra mest trofasta kunder beställde och fick detta kit för ett tag sedan. En klänning med Dora Utforskaren och en tunika med Iggle Piggle.

Iggle Piggle vågade jag aldrig låta min dotter se, Dora däremot lyckades jag inte gömma vilket har förorsakat betydliga problem hemma hos oss! Gullklumpen är nu ständigt på Dorajakt i mina tyghögar! Först hade jag tänkt sy en en Doraklänning till henne också men sen återkom beställaren och ville ha en till klänning med Dora. Nu finns det bara småbitar kvar av tyget hemma men jag ska se vad jag kan göra, någonting måste jag kunna snickra ihop?!!

Iggle Piggle är för den som inte vet en filur från Drømmehagen / Drömmarnas värld. (Hmmm, bara av att tänka på serien börjar jag sjunga på vignetten!) Tanken var att jag skulle göra en applikation precis som den ni ser på tröjan. Vad hände då? Jo, jag var på syhelg med sygalna kompisar (vi har sy-LAN två helger per år! Syr hela dygnet, skravlar värre och sover bland symaskinerna...) GOBLIgobli var också där med sin kunskap och fantastiska symaskin Janome Memory Craft 350e.

Och här kommer THE BIG NEWS! Man kan göra applikationer med en brodyrmaskin! Kolla in snygga Iggle Piggle, allt är gjort av maskinen, och Goblitjejen förstås. Hon la otaliga timmar bak datorn för att få den precis så snygg som den blev!
Applikationen gjordes på en strawberryrandig långärmad tunikatröja. I ett mjukt multirandigt tyg från Hilco med röd kant i halsen.


Doraklänningen är sydd i ett bomullstyg i ljusblått med Dora, Reven Rappo, Ryggsekk, Boots (ja, ni ser att jag kan vad de heter på norska). Den är sydd med ett ok i ljusgrönt överst, den är utsvängd, har lagom med rynk under oket, och ett sprund i nacken. Sen är den kantad med cerise snedslå. Visst är den söt? Och helt perfekt för en Doraälskare!

:mönster:
Till klänningen, en egen konstruktion, och en omarbetning av mina tidigare A-klänningar.
Tröjmönstret konstruerades under samma helg som plaggen syddes i en rolig session med en ivrig maestra!

:material:
Doratyg från Sumpan, grönt bomullstyg från mamma, Hilcotyget från Tygpyssling.

:självklart:
Passade jag på att göra en applikation till Gullklumpen samtidigt. Den ligger i att-görahögen (OBS! Får inte förväxlas med UFO-högen, den är absolut inte där!! :-o)

:dagens sytips:
Nu är jag ingen expert på brodermaskiner, men att de kan användas till att göra häftiga applikationer, det är året sytips! Tack snällaste Gobli!

21 kommentarer:

Emster sa...

Coolt tryck, jag är också sugen på att göra applikationer, det krävs väl lite träning tänker jag för att det ska bli så här bra!

Riikka sa...

Where did you buy that iggle pickle design for embroidery machine? My doughter would love that!!

Strömming sa...

Oh jag får magklump bara av att se Iggle piggle... här har den tjatats till leda. Så även här finns en dottern som skulle älska den! Supersnygg applikation! Själv är man lite less på hans blåa nuna...

Dora känner jag dock inte till men det var en snygg klänning! Gillar rynket!

Y sa...

jag tänker varenda gång jag vänder maskinen vid varenda applikation att det här gör en brodermaskin av sig självt. Men vad jag har fattat så måste man klippa rent efter maskinen sytt klart. Meeeen jag kanske ska lära mej cpn först.... Jättesöta kläder!! Gillade verkligen modellen på Doraklänningen!

Jenny sa...

Jättefina kläder!

Anne Emilie sa...

åååå, skjønne klær som alltid!
Kanskje det er nok Dorastoff til å sy halstørkle, truse eller hårbånd til jenta di? =)

Du er så flink, en skikkelig inspirasjon!

Jes sa...

Jag har ju sett dessa kläder live på vårat sy-LAN och kan intyga att båda plagen är helt underbara i verkligheten. Iggle piggle blev ju bara så klockren, man drägglar verkligen efter en brodymskin när man ser va en så maskin kan göra :)

förstår att du undvek att visa iggle för Guldklimpen :) hon hade garanterat velat ha :) supersnyggt med applikation på randig velour!!!

Jes sa...

Förlåt mig det är ju inte randig velour, det är bara att jag har velour som ser ut som ditt tyg det var därför jag tänkte velour.

Kristin sa...

Vilka snygga kläder! Speciellt applikationen. Här står maskinbroderiapplikationer högt på att-lära-listan men tiden har inte riktigt infunnit sig med två små hemma...

Nilla sa...

Wow vilken härlig applikation! Skrattade lite igenkännande åt Dora. Har en 2-åring som suttit som klistrad framför Dora idag. :D På de svenska filmerna heter tjuvräven Swiper. Inte så svenskt men ja, så är det. :)

Mimmi sa...

Underbart fin! Inte ett dugg avis ;-) Någon gång i framtiden när jag har tid över :-D då skall lilleman få något liknande (fast han kanske inte tycker Iggle Piggle är rolig när han är vuxen, för det är väl möjligtvis då som jag har tid över :-D )

SiriR sa...

Oj, så fine! Og gøy med maskiner som broderer:)

Amanda sa...

IgglePiggle var så himla fin! En sådan tröja skulle min son älska!

Anneli sa...

Vilken underbar Doraklänning, förtår att din dotter går på jakt i din tyggömma :)

Onomak sa...

Jag har fått erbjudande att låna en brodyrmaskin av en kompis som hon inte använder. Har inte varit så sugen, men när jag ser det här fina så måste jag nog göra det. Jättesnyggt!

Fangoria sa...

Åh läckert...ja signaturmelodin har lätt att fastna i huvudet...nu kommer jag ha den där hela dagen.
Klänningen är såå söt!

Anonym sa...

Vad kul att träffas och sy ihop...och vad himla snyggt det blev!

Beata sa...

Vilken jättefin applikation! Alltihop var fint!

GOBLIgobli sa...

Och jag som är trög på att kommentera i tid. ;-)

Gekko sa...

Anne Emilie: det var jo et bra tips, skal se om det rekker til et hårbånd, smart!

Y: jag tror inte att man renklipper någonting, har iaf inget minne av att jag gjorde det?

Mimmi: om du får tid när han är vuxen så kan det ju kanske bli till barnbarnen? ;-) *asg*

Onomak: låna???? Klart du ska, kör på!!

Gobli: du får kommentera precis hur sent du vill du! :-)

Mimmi sa...

Jag satte lite press på mig själv och visade tröjan för lillemannen här, så nu måste jag nog sy en ;-)

Klockan är 06.00 och lillemannen äter frukost framföra drömmarnas land och jag sitter vid datorn - en helt vanlig helgmorgon :-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no