fredag 3. oktober 2008

T-velour att sova i


Jag är nog lite stolt!
Det kom en förfrågning från mamman till en aktiv liten kille som sover på magen och som snurrar av sig alla täcken. De har helt enkelt ett problem med att hålla sin parvel varm på natten. Grobag har testats men godtogs inte av bäraren och nu undrade de om jag kunde tänka mig att sy en velourpyjamas med knäppning i ryggen och långa åtsittande muddar. För att vara helt ärlig kände jag mig lite skeptisk. Inte till lösningen utan mer till hur jag skulle sy det snyggt. Det är ju inte precis något jag sett mönster på! Till slut bestämde jag mig för att testa och se hur bra det blev! Det är nästan så jag funderar på att min Mille ska få en liknande, nu tar det kanske fem minuter för mig att få på honom pyjamas då han snurrar så.

Pyjamasen har alltså bara öppning bak i form av ett uppochnervänd T med tryckknappar. Det är ingen öppning i grenen eller på framsidan. Muddarna i ärm-och benslut är långa och åtsittande och matchar den turkosa mudden i halslinningen. Och resultatet då? En härligt snygg velourdräkt med lite pös som jag nog lätt skulle kunna använda även på dagtid (inte jag alltså, utan på barn). Jag har redan fått bilder av pyjamasen i användning, tack!

Jag fick även tillfälle att testa ut ett nytt mössmönster med pös (Mille har redan en liknande i orange velour som jag inte hunnit blogga om än.) Samma beställare behövde en höstmössa med öronlappar och knytband och tygvalet föll på benvitt med bruna kaninen och brun mudd med öronlappar. Härligt!

Mönster:
Eget till både velourdräkten och pösmössan, storlek 80.

Material:
Pyjamasen: Mörkbrun velour från Jofotex, turkos mudd från Stoff och Stil.
Mössan: Benvitt/brunt kanintyg från Jnydesign, brun mudd från Stoff och Stil.

Bra:
Att jag vågade och att det blev så bra! Det kan nog bli flera såna!

Baksidan:


Framsidan: (Ärmmuddarna är lika långa, den ena är uppvikt)


Mössan:

13 kommentarer:

fante sa...

Vilken smart idé! En pyjamas i velour (och med knäppning bak) :-) Vi har nämligen samma problem med M - han brukar vara rätt kall på morgonen :-(

Och vilken fin mössa :-)

prickig design sa...

Supersnygg!Har en minitorped som aldrig har täcke på sig och som ibland är lite sval. Sen har jag en större variant som heller aldrig har täcke men som ytterst sällan är kall.Ska nog ge mig på en "sovpåse" till M, men jag har en svag känsla av att det inte kommer bli populärt... =0)

Anonym sa...

Jättesmart idé. Snygg blev den också. Mössan är jättefin. En sån skulle man kunna göra till större barn också fast utan band eftersom de inte brukar dra av sig mössorna.
/klockarbarn

mustafa sa...

visst får man värsta kicken när man lyckats konstruera något bra? friskt vågat är mycket vunnet.

pyjamasen verkar ha blivit grym och mössan likaså. congrats!

Syserine sa...

Urfint! Mössan täcker öronen och det är bra! pyjamasen är underbar, men jag håller på mina yllepyjamaser : )

6-barns mamma sa...

Tycker pyamasen ser så fin ut, använde själv denna typ av pyamasar till mina äldsta då dom var små. Tyckte mycket om dom, enkelt att byta blöja var det med utan att man behövde ta av hela pyamasen. Mössan tycker jag med ser fin ut, är den sydd i bak och framstycke?

Thea sa...

Jag är imponerad! Det är verkligen inte det lättaste att komponera ihop ett eget mönster utifrån något man har i huvudet. Och ännu svårare att få det bra. Det här var en jättefin overall (pyjamas) och otroligt praktisk för små magliggare. Snyggt jobbat!

Anonym sa...

Shit vad bra! Kanske kommer beställa en till A, då han är "omöjlig" när det gäller pyjamasar. Jag skulle behöva något som han inte kan få av sig nämligen!

Deleine sa...

Åh så snygg pyjamas... Mössan var det inte heller något fel på. Du gör så fina färgglada kläder, man blir glad i hela kroppen av att titta in här.

Lykke sa...

Herlig pyjamas!! Så myk og deilig ut :) Jeg har linket til deg i bloggen min, håper det er ok?

Jes sa...

Vilken supersmart lösning!!! Och snygg blev den. Bra jobbar!!!!! Supercool mössa jag har ju set den oranga varianten som "Mille" har och den är superfin.

Anonym sa...

Du är så fantastiskt duktig. Från ett problem via en idé till ett helsnyggt färdigt plagg!

Du har fått en award av mig:
http://blogg.zettervall.se/#post799

Säg till om du inte vill att jag länkar till dig i inlägget.

Solveig Lövendahl sa...

Du är så duktig!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no