onsdag 13. januar 2010

De första tuggarna


Jag har sytt alldeles för lite sen före jul. Inspirationen tryter lite och jag har prioriterat gästerna (som det inte varit någon brist på).

För att komma igång bestämde jag mig för att leka med färger och sköna tyger. Jag har precis fått hem plastad frotté och har en del tygrestar liggande. Resultatet blev två haklappar för små barn under den första ättiden. Då är det ju mest puré och vattenspill. Det gör ju att det är praktiskt med plastad frotté på baksidan och uppsamlingsfickan fram är inte lika viktig. Samtidigt är det skönt om haklappen inte är för stor då babyen är rätt liten fortfarande.
Jag sydde ett par såna till Gullklumpen när hon var liten och de återanvändes av Mille.

:mönster:
Eget, det finns mönster i lite olika böcker, som Wehlitz och kanske Baby Cool? Det var så länge sen jag kikade efter mönster. En bra idé är annars att rita av en favorithaklapp.

:material:
Tunn bomull fram, plastad frotté på baksidan. Allt från Stoff och Stil.
Matchande snedslå. Bibbis Textil har ett stort utval färger.

:mysigt:
Att stå och leka med färger, jag tog fram hela lådan med kantband och till min förvåning blev det samma färg till båda haklapparna! Det var helt enkelt total match med en skön grön som accentuerade de två tygerna på helt olika sätt!

:tråkigt:
Både kameran och jag var trött när bilderna togs så färgerna kunde varit bättre.

:var?:
Nu behöver inte vi några haklappar i denna storleken så dessa går till Gekkobutiken.

12 kommentarer:

Lime by me - Lime design sa...

Ja det är verkligen bra med lappar med plastad frotté på baksidan när barnen är små och så är det ju så mycket roligare att ha några annorlunda färger än de man kan köpa i affären, som är så trista. Fina kombinationer på de du gjort!

Strömming sa...

söta haklappar! helt klart en oslagbar modell, tycker jag fortfarande fast dottern äter själv. tycker fickan är i vägen!23q

Strömming sa...

söta haklappar! helt klart en oslagbar modell, tycker jag fortfarande fast dottern äter själv. tycker fickan är i vägen!23q

Junebacken! sa...

Jag gillar också färgkombinationerna och modellen. Blev lite inspirerad att sy likadana, jag ska ju bli moster i april! *wiii* =)
Får nog helt enkelt kolla på nätet efter plastad frotté då jag misstänker att det är det bästa men finns det andra alternativ som fungerar?

SiriR sa...

Søte smekker i fin størrelse. Og smart med plast på baksiden så ikke babyene blir så våte:)

Anonym sa...

Visst är det galet kul att leka med färger! Väldig behändig liten modell på haklapp du fått till!
//Thea (Kokalal)

od Andulky sa...

Snygga!

MinaMirakel sa...

Jättefina haklappar!/Åsa

Nilla sa...

Åh nu inser jag vad jag behöver sy! Lille sonen har ganska nyligen börjat äta smakportioner och såna där haklappar är ju klart praktiska för så små bebisar.

Härliga färger och tyger!

Gekko sa...

Det går att köpa plastad frotté på Stoff och Stil så det är inte så svårt att få tag på. Annars kan man ju använda vaxtyg fast då behöver man ju inget på framsidan. :-)

Mimmi sa...

Den första "lappen" var ju helt underbar!

OttoPippi sa...

Tänk vad man kan göra av lite tygstumpar! Läckra!! Gillar också denna model. Bäst för de minsta....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no