torsdag 15. februar 2007

Omlottjacka/tröja


Ha, igår var jag smart. Istället för att sitta klistrad framför datorn så sydde jag! Och fort gick det, frånsett ett sovande barn var jag ensam.
Vi har en omlotthoodie från Kikkid som är en riktig favorit. Detta var ett försök på att göra något liknande fast utan huvan.
Mönster från Sy till barnen (Gynther) på omlottblus som jag modifierade lite. Lite förlängd och lite utställd. Sydde i storlek 84 då jag hört att de är små i storlekarna. Då jag klippt ut mönstret tyckte jag dock att det såg gigantiskt ut, så jag sydde utan sömsmån. Resultat: kan användas som en tunika nu (med uppvikta ärmer) och jacka senare.
Tyget var en tokbillig fleecefilt från Ikea, bruna kantband. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag skall lösa att fästa innerflärpen mot sidan. Det är den enda detaljen som återstår.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vad imponerad jag blir! Du är så himla duktig!! Favoriten är omlottjackan (sååå fin!!) & haklappen som var gjord av det överblivna tyget. Lycka till!

Gerbia sa...

Hej,

Först vill jag bara säga att jag blir verkligen imponerad av allt ditt arbete - både med sömnad och med hemsida.

nu ett tips till din fina omlottjacka i vitt med brunt kantband. Tipsen kommer kanske sent men det är först nu jag hittade till din sida. Och kanske kan du ha nytta av tipset till kommande konstverk.

För att fästa innerflärpen kan du göra på två sätt som båda fungerar bra.
1, Fäst ett knytband i sidsömmens sömsmån inne i plagget och ett knytband på innerflärpen. Knyt ihop detta föst innan du knyter ihop ytterflärpen.
2, Sy i en knapp i sidsömmens sömnsmån inne i plagget och sy ett knapphål i innerflärpen. Detta förutsätter att innerflärpen verkligen når fram till sidsmömmen.

Hälsningar,
Sunflower

Gekko sa...

Tack Sunflower! Uppskattas verkligen! Jag löste problemet efter mycket velande genom att göra som ditt förslag nr 1. Det blev ju riktigt bra! Sen har jag funderat på att testa som i ditt förslag nr 2 någon gång också, ev med tryckknapp eller en resårögla istället för knapphål. Fast det får bli för framtida projekt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no