mandag 12. november 2007

Ny omgång av hemlis hemlis

Nu kör vi en ny omgång med hemligt presentbyte för sybloggare. Här är mina uppgraderade svar på frågorna. Jag tycker att detta är så himla kul, ser fram emot en ny omgång!





Vilka
färger gillar du?
Nästan allt. Brunt är en storfavorit, liksom turkos, orange. Gillar klara färger men är inte lika förtjust i pastellfärger. Rosa används sällan (men förekommer)

Har du barn? Hur gammalt/gamla? Kön?
En underbar flicka född juni 2006, storlek 80/86. Hon skall bli storasyster på nyårsafton. Vi vet inte om det blir en pojk eller flicka...

Pojk och flickfärger eller unisex?
Unisex, absolut. Vi klär gärna dottern i klänning etc men det blir inte så mycket volanger och rysch och princesstuk

Retro eller inte?
Retro är en storfavorit!

Vilka tyger syr du helst i?

Naturmaterial, bomull, velour, trikå. Men är inte oäven för fleece med mera. Är tyvärr inte särskilt förtjust i jultyger. Älskar julpyssel och -pynt men kommer nog aldrig använda julgardiner.

Är det några tyger du absolut inte gillar?

Krossad sammet, andra tyger som känns väldigt syntetiska.

Syr du helst till barn eller vuxna?
Barn!

Syr du helst kläder/inredning/lapptäcke/övrigt?

Kläder, vissa accessoarer men undviker bestämt inredning. Gardiner ska vara färdigsydda - jag tänker inte fålla. Ska man sy ska det vara kul! Småpysslar gärna också.

Syr du helst utifrån ett färdigt mönster, beskrivning eller egenkonstruerat?

Jag syr gärna utifrån ett mönster men lyckas aldrig hålla mig till det utan improviserar alltid. Eller så ritar jag själv eller tar utgångspunkt i ett färdigt plagg.

Köper du Ottobre, eller någon annan mönster/pysseltidning?
Prenumererar på Ottobre, köper då och då Kreativa Kvinnor eller Allt om handarbete men har än så länge inte sytt något därifrån. Har en hög Burda liggande från tiden före barn. Sydde mycket till mig själv därifrån tidigare.

Hur länge har du sytt? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag började sy för allvar vintern 2004/05. Innan dess har jag knåpat till och från med god hjälp av mamma sen skolåldern. Mittemellan fast med önskan och strävan efter att avancera!

Favoritgodis?
Mörk choklad!!!

Musiksmak?

Jazzigt, men inte instrumental. Klassiskt är inte heller fel. Är väl rätt så alltätande egentligen. Samba.

Har du någon form för allergi? Livsmedel/djur/material?

Pollen och pälsdjur. Sen hatar jag jordnötter men det är ingen allergi, bara en aversion. Spår av jordnötter är helt ofarligt! Har en subklinisk kontaktallergi mot ett parfymämne så jag undviker det i möjligaste mån.

Annan hobby?

Före barn red jag gärna. Gillar att komma ut i naturen men är inte så bra på det som jag hade velat. Pyssel generellt.

Samlar du på något?
Hmmm, det skulle vara tyger i såna fall... En hel gardrob full! Trådrullar har jag hur många som helst av, men blir aldrig nöjd.

Kaffe eller te?
Äkta kaffesnobb med espressomaskin och kvarn, hemma, men gillar också gott te, gärna i lösvikt.

Retro eller modernt? (samma sak just nu, kanske)

Retro och modernt.

Vintage/Romantiskt?

Vintage, tror jag...

Nytt eller doredo?
Både och!

Plast eller naturmaterial?
Naturmaterial

Pastell eller färgglatt?

Färgglatt, utan tvekan!

Syr du bara med vanlig maskin eller har du även overlockmaskin?

Vanlig maskin, overlock och en egen täcksömsmaskin, är man prylfantast så är man. Och jag är så nöjd med min maskinpark!

Jag känner att jag kanske borde förtydliga mig kring jul här. Jag skrev ju ovan att jag inte är så förtjust i jultyger. Men julen och julpynt älskar jag! En härlig blandning av hemgjorda saker och sobra "vita" (då menar jag inte nödvändigtvis färgen) julprylar. I Norge är det även så att advent har en egen färg, lila. Så man pyntar först med lila advent och sen med röd jul. Och jag älskar det! Min dröm är att ha en jul på vårt sätt med hemgjort julpyssel där man ser att barnen har bidragit men även ha lite snyggare och sobrare prylar. Dilldall är inte min grej dock (finns det ordet på svenska?)
Denna julen skall vi fira ensamma, vi tre eller fyra. (Om vi inte är på BB då.) Jag vill ha en gran och lagom mycket fina julgrejer framme. Och massor av ljus.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no