søndag 10. februar 2008

En snygg räddning


Kvällen innan vi åkte till Norge för ett par veckor sen fick jag ett ryck och tänkte jag skulle sy en brun omlottbody till Mille men jag tog mig nog vatten över huvudet och hade givetvis inte en chans att bli klar. Nu är vi hemma igen och igår tog jag mig äntligen tid att jobba lite mer med den.

Mönstret är det samma som jag använt tidigare. På de tidigare har det blivit snyggt med kantbandet men den har dragit sig lite i svängarna. Problemet med kantbandspressarfoten är att kantbandet lätt sträcks för mycket. Det gick bra denna gången men däremot blev inte kantbandssömmen så snygg som jag hade velat. Först fastnade kantbandet i mataren (det vek sig utan att jag såg det), då blir det lätt hoppstygn. Sen fick jag skarva kantbandet och då fastnade det igen. Så sömmen blev lite ojämn och fick hoppstygn. Mitt i det hela upptäckte jag att tråden som fanns i coverproen inte var brun som jag trodde utan svart, klantigt! Jag blev riktigt arg och tänkte att jag bara kunde slänga eländesplagget. För sprätta ville jag inte... Sen kom jag på att det bara är Mille som skall ha den och har jag gjort så här mycket så kunde jag lika gärna testa om jag kunde dölja det fula. Min vanliga symaskin har lite dekorsömmar och jag testade en svart kråkfotssöm (jag vet inte vad den heter men det är så den ser ut). Det blev rätt så bra! Kedjesömmen syns under men inte så mycket att det stör när bodyn bara är till eget bruk.

Nu i efterhand är jag glad att jag inte gav upp! Den blev ju rätt så snygg till slut och jag vill faktiskt påstå att jag gjorde en snygg räddning!

Mönster: Omlottbody i storlek 56 eller 62 (jag minns tyvärr inte) från Ottobre Design nr 6/07.
Material: Brun interlocktrikå från Hilco, brun stretchjersey från Stoff och Stil till kantningar.
Tråkigt: Att jag inte riktigt fick till det med kantbandspressarfoten, det positiva är ju att jag vet varför det strulade. Sen hittar jag inte mina namnband så jag har inte sytt på något än. Tur att jag beställt nya som borde komma vilken dag som helst nu!
Kul: Att jag lyckades rädda bodyn och att resultatet blev bra! Skarven i kantbandet råkade hamna exakt över sidosömmen!
Maskinval: Overlock att sy ihop raglansöm, ärm- och sidosöm. Coverpro med kantbandspressarfot till kantbanden. Dekorsöm på vanliga symaskinen att rädda kantbanden med.

16 kommentarer:

Thea sa...

Ja, snyggt räddat! Förstår att du blev arg! Jag hade inte heller sprättat! Kråkfotssömmen såg jättefin ut på fotot i alla fall. Tycker också att bodyn ser väldigt "obubblig"ut, för jag håller med om att det är svårt att få till den med kantbandspressarfoten. Gissar fö att det inte är rätt läga att berätta att jag i torsdags köpte en brun body på HM för 49 kr... :-) Fast det var såklart inte omlott. Och inte Hilcoverlour. OPch den var inte sydd med kärlek! :-)

Anonym sa...

Härlig body, den är en underbar modell från Ottrebre, ska precis sätta mig och sy en sådan till min kommande bebis tänkte jag.
Det blev jättesnygg. Omlott bodys är de bästa.

Hello sa...

Den blev jättefin - det är bara du som kommer märka det där som inte blev allra, allra bäst.

Modellen är ju också så snygg. Jag ska sy en sån av kanintyget till min lilla systerbebis som kommer till sommaren, hade jag tänkt.

Jes sa...

Snygg räddning!!! Den blev ju kanon. Ser inte alls bublig ut. Jag önskar att våran vanliga maskin hade "kråkfötter" den sömmen är fin att använda på bomullkantband. Roligt att ha er hemma igen :)

Dr. Gill sa...

Jeg synes det ble et pent resultat! Herlig farge og modell :)

Carolina sa...

Skönt att det gick att rädda :) Den ser jättefin ut på bilderna ;)

Mimmi sa...

Instämmer i vad de övriga säger - resultatet blev ju snyggt! Beundrar dig för ditt tålamod - att rädda projekt och framförallt sprätta är ju "dödens" enligt mig. Han är så söt, lille Mille, och det ser så härligt ut när så små suger på napp, för den ser ju megastor ut. :-)

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Härlig brun./Karolina

LinSar sa...

Snygg!Blir så avis på dej(och flera andra) som gör boddys.Skulle vilja prova till min kusin ska ha barn i mars men drar mej för att göra det pga rundningarna.Vill ju att det ska bli bra.

Anonym sa...

Bra att du inte gav upp. Den blev ju fin i vilket fall.
//Klockarbarn

madame k sa...

Instämmer i att du gjorde en snygg ändring och beundrar att du inte gav upp! Själv gjorde jag en body häromdagen där kantbandet bara växte och bubblade sig, frustrerande! Efter att ha sprättat och gjort om ett par gånger gick det dock bättre. Får skylla på att det var min första body.
Jag tycks tydligen fastna för bakgrunden i dina bilder...gillar fåren!

madame k sa...

snygg räddning menar jag så klart!

SNUX sa...

Sømmen var jo dødsbra! Smart:). Man tenker jo liksom ikke på til vanlig at man kan bruke alle de andre sømmene på maskinen også:).

SNUX sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Du har en oerhört inspirerande blogg som snabbt livit en av mina favoriter. Det är bara fantasin som sätter gränserna, snyggt jobbat! Är lite sugen på att testa att sy en body, men just nu har jag inga barn i min närhet som använder body. Mina egna är för stora och fler blir det inte här. Får väl se när man får en chans att prova, i "värsta" fall får det väl bli en i dockstorlek. :)

Gekko sa...

Tack för alla uppmuntrande kommentarer!

Thea: hade du berättat om HM-bodyn under tiden som jag satt och svor hade bodyn bergis blivit ett ufo, i efterhand är det ju bara att skratta! :-D Tur att jag inte syr för att spara penger för det går ju inte!

Madame K: jag gillar också fåren! Gullklumpen och Gabriel har fått varsin Rörosfilt av min pappa, det är tjocka sköna ullfiltar i barnstorlek, så sköna!

Lumlum: ser fram emot att få se flera alster i din blogg! Smart att tänka att det kan bli en dockbody om det inte funkar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no