tirsdag 26. februar 2008

Härlig orange frotté



När jag beställde detta sköna frottétyg från Stoff och Stil hade jag redan en hyfsad idé om vad det skulle bli. Det är annars ovanligt för mig, jag köper ofta tyger för att ha ifall om att utan att ha en klar tanke. Detta tyg visste jag att skulle bli en klänning med korta ärmar och raglanskärning. Sen är tanken att det skall bli ett par byxor också fast jag avslöjer inte nu hur de skall se ut än...

Klänningen har alltså rätt så korta ärmar och raglanskärning där sömsmånen är stickad ner med baksidan av coverproens smala tvillingsöm. Den är rejält utsvängd och når ungefär till knäna. Halsöppningen är rätt så vid och kantad med orange trikå. Det samma är nederkanten och ärmsluten. Mönstret har jag ritat själv med utgångspunkt i ett tröjmönster.

Arbetsordning: (NB: vissa av momenten görs i en viss ordning då jag syr med täcksömsmaskin och kantbandspressarfot)
1. Sydde ihop raglansömmarna frånsett den ena sömmen bak.
2. Stickade ner raglansömmarnas sömsmånar.
3. Kantade halslinning och armslut.
4. Sydde den sista raglansömmen bak och stickade ner dennas sömsmån.
5. Sydde ihop ena sidans ärm- och sidosöm.
6. Kantade nederkanten.
7. Sydde andra sidans ärm- och sidosöm.
8. Stickade ner sömsmånarna där kantbanden sytts ihop i armslut, nederkant och halslinning. Detta fäster även overlocksömmarna.
9. Sydde på namnlappen.

Mönster: Eget, str 86.
Material: Orange stretchfrotté och orange mudd från Stoff och Stil.
Maskinval: Overlock att sy ihop, coverpro att sy dekorstickningar samt att kanta. Vanliga maskinen att sticka i moment 8 samt att sy på namnlappen.
Inställningar på coverpro: Till kantbanden,smal tvillingsöm: Trådspänning: 4-4-7, differentialmatning: 1.25 till halslinning och armslut, 0.75 till nederkanten, steglängd: 4.0. Till raglanstickningar: Trådspänning: 4-4-7, differentialmatning: 1.25, steglängd: 4.0. Pressarfotstryck: normalt (10 mm).
Kul: Att jag blev så nöjd med modellen, den blev precis som jag sett för mig!

23 kommentarer:

Thea sa...

Vilken jättefin. Färgen på frottén var ju toppen! Och snygg modell.

Jag brukar göra precis som du annars - köpa ett snyggt tyg när jag hittar och så får idén komma sen.

kilje sa...

Underbar färg och modell. Ser dessutom härligt skön ut. Finns den i stl 40 ; )

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Jag håller på att vänta ihjäl mig på katalogen som aldrig vill komma ifrån dem. De säger hela tiden att den är på väg...hmmm. Jättefin velour...och tunika:-) /Karolina

Anki på sytt/vurm sa...

Jag är oxå sån som köper tyg först..
Tunikan blev jättesöt, ska bli kul när vi får se hur byxorna ska se ut, du verkar lite hemlighetsfull :)

LinSar sa...

Jätte söt och mycket fin färg.blir kul att se hur byxorna blir.

Hemsytt sa...

instämmer med alla andra, verkligen jättefin! nu längtar man ju ännu mer till sommaren :-)

Agneta sa...

Amen ååååå, vad fin!
Jag måste nog göra en beställning hos stoff o stil snart, för det det där tyget blev jag dökär i. Och du syr så fint, så fint!

Anonym sa...

Härlig frotté och snygg klänning.
//Klockarbarn

Jenny sa...

Jättesnygg - och härligt vårig!

Cecilia sa...

Åh vilken sommarfavorit det kommer att bli, jättefin! Snyggt tygval också, jag har själv köpt samma. Synd att det inte fanns så många fler färger att välja på.

Gekko sa...

Kilje: jag det vore ju nåt! En riktig mamma-barnmatchning! ;-) Den skulle ju vara jätteskön att ha själv:-)

Anki: precis, har en tanke som jag inte har utvecklat klart, vi får se vart det bär;-)

Jag blev så himla glad när SoS äntligen hade frotté, fast de hade gärna fått ha ett par andra färger och kanske lite mönstrat också.

Bravo sa...

Så kjempefin! Gleder meg alltid til å sjekke bloggen din.
Nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte det stoffet da jeg var der sist,jeg så det, men hadde allerede så mye i kurven og en svært misfornøyd minstejente i handlevognen :-( Stoffshopping med barn er bånn! Må forresten fortelle at min lille venn flere ggr har kikket på dine barn på bilder fra bloggen og da peker hun og hviner begeistret. Virker som om hun syns de ser sympatiske ut ;)
(Hun er like gml som gullklumpen, om du husker)

Mimmi sa...

Härlig klänning och tygetr är bara så underbart. Det skall ligga ett bit sådant till mig också i paketet från S&S som är på väg till mig. Hoppas det kommer fram snart för det har varit "på väg" sedan i måndags. Jag längtar och springer till brevlådan var dag.

gosi sa...

Enkel och snygg! Härlig färg på frottén, blir en riktig färgklick!

mustafa sa...

åh, frotté detta underskattade
material. och orange dessutom. superfin tunika måste jag säga

Botilda sa...

Sol, sommar och superfint sytt!

Jes sa...

Vilken underbar härlig tunika, färgen på frotten var ju underbar, har katalogen man jag måste ha missat att de har frotte, måste kolla igen :) Modellen blev ju jättefin, der fram i mot byxorna.

Cecilia sa...

Glömde skriva, jag är ju så avundsjuk på att du kommit till att fota utomhus. Tror det är därför det är extra klent i min blogg, jag är uttråkad av mina bilder. Men.. nu är det snart vår och nya tag :D

Anonym sa...

Jättefin, som alltid, älskar färgen!

Carolina sa...

Jättefin!
Jag blev så inspirerad att jag missade att kommenterad och gick genast och klippte i min rostfärgade stretchfrotté.

Gekko sa...

Bravobravo: så morsomt! Gullklumpen og Mille kjenner jo ikke så veldig mange norske barn så de er veldig glade for å ha litt nettvenner også! :-)

Cecilia: jag skyndade ut och utnyttjade solskenet lite. Missade det tyvärr idag, har lite flera grejer som måste fastna på bild inna jag kan blogga.

Carolina: dina sparkbyxor var ju jättefina, vad kul att få inspirera dig!

Tack alla ni andra för sköna kommentarer. Kan avslöja att jag lagt in en ny beställning på frotten idag! :-D

mamma i nord sa...

Å den var lekker, og for en farge. må sjekke om de har frotte i den norske nettbutikken for dette er jo må ha greier.

Unknown sa...

kanonsnygg klänning!! å håller med till tusen om frotten-underbar!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no