tirsdag 4. august 2009

Mössor mitt i sommaren - eller mössorna som försvann...







Varför syr man mössor mitt i sommaren?
Under semestern var vi i Norge och där hade vi ett mössborttappningskalas! Vi hade med en mössa var till Gullklumpen och Mille. Vilket var tur med det vädret vi hade där. Problemet var bara att vi redan första dagen tappade bort Gullklumpens mössa. Och då måste jag säga att vi vad jag vet inte tappat bort en enda mössa i vår familjs historia. Tills nu.

Fine, Gullklumpens kusin hade en mössa hon kunde låna men det tog bara ett par dagar så var den borta också. Sen tappade vi bort Milles mössa. Av tre hade vi ingen kvar. Så jag satte mig och sydde en mössa till Gullklumpen i det rosa stjärntyget från JNYdesign, Mille fick en grön med husvagnar på. Sen sydde jag en mössa till kusinen. Då fick jag genast beställningar från kusinens syskon på varsin mössa. Mille tappade bort sin nya mössa. Gullklumpens försvann också. Kusinens mössa som vi tappade bort dök plötsligt upp och sen dök även Milles första mössa upp. Förvirrad? Jag med.

Sen ville min syster beställa en mössa till sin kompis barn som precis fyllt ett år men den jag sydde blev för liten så jag fick sy en ny. Och nu idag ska jag iväg och hälsa på en jobbarkompis för första gång och vill ha med en present till hennes barn. Så då får det bli mössor till de också. För visst är det snart höst?

Mönster:
Fyrismössa med fyra kanter överst. Riktigt coola tycker jag! Mönstret gjorde jag själv.
Plastisock har såna (reas på Lilla W just nu), Syster Blå har sytt flera än hon kan räkna tror jag. Det finns ett mönster i Ulla Welinders bok tror jag men jag tittade inte på det då boken inte följde med på semestern.
Ett par av mössorna blev runda på toppen.

Alla mössorna fastnade tyvärr inte på bild.

Cool?
Visst är mössdockan snygg? Den är gjord i trä och mamma har den till att förvara en karnevalsmask från Venedig på. Till hösten hoppas jag kunna sno den under en period.

26 kommentarer:

Mimmi sa...

Helförvirrat!!!!! :-D

Men mössor, hattar, vantar och sockar har en förmåga att försvinna ;-)

Modellen är störtcool och jag har småspanat på en liknande under sommaren. Har inte klurat på modellen mer ingående men det kanske är dags att släpa sig till bibblan efter "Welinder" ;-)

od Andulky sa...

Läckra mössor!!

Hello sa...

Vilken tur att Mille och Gullklumpen och alla kusinerna har dig som förfärdigar snygga mössor i en sån takt att inte ens de hinner tappa fler än du hinner sy! Det var allt en hel del mössor och, framförallt, fingervantar som kom fram både här och där när vi flyttade i höstas...

Trådsnella sa...

utrolig kule!!!

Anonym sa...

Likte designet på disse-kult!

Madelene sa...

Mysig modell på mössa! :0)

Bobo/Rumba de kransen sa...

Cool mössmodell och vansinnigt snyggt "mösshuvud".

prickig design sa...

Fina mössor! Härlig historia om de andra!:O)
Synd att vi inte kunde ses idag. Det får bli på tisdag.:o)

Eva Mari sa...

Så flotte luer! :D Dere har så mange fine stoffer å velge i hos dere... *Sikle*
Jeg skriver for sjelden kommentarer både hos deg og andre, men jeg har deg på lista over stadig besøkte og tyr til dine how-to rett som det er: TUSEN TAKK!

Har bl.a. nettopp blogget kjole til minstebarnebarnet etter hvordan sy på kante/skrå-bånd i "sprund"... Behørig kreditert og lenket til i Sykroken.net.

Stor klem fra Eva Mari
( Med hhv '77, '78 og '79-modell har jeg selv vært igjennom en del uforklarlige klesplaggforsvinningsnummer... *Dåne*

SiriR sa...

He, he, det var litt av en lue historie! Men du fikk jo laget noen utrolig kule nye luer da!!

Strömming sa...

Riktigt snygga mössor! :D

Heilt spesiell sa...

Kjempeflotte!Den øverste modellen er lignende en jeg har sett i en bok jeg har.Husker ikke navnet på boka men det er fleece klær..uansett jeg har lurt på å sy den og til høsten tror jeg jammen den må testes.Kjempeflotte alle sammen!

MinaMirakel sa...

Jag hängde inte riktigt med i borttappademössor historien, men visst är det kul att sy mössor./Åsa

Anna-Snoddas sa...

Jättesnygga! :)

Fia sa...

Superläckar mössor...

Ja det börjar väl bli dags för mössor och höstkläder...suck, jag älskar sommaren..

Bra idé med husvagnstyget till mössa. Beställde lite men så föll det inte i smak här hemma så jag har funderat lite på vad jag ska hitta på med det?

Josefin sa...

Den var en ny modell för mig. Superfina! :)

LillaBarn sa...

Jag hängde knappt med i svängarna, men men... Mössor och strumpor får oftast vingar i den här hushållet! Fina mössor!

Moi! sa...

Jättecoola mössor! Hoppas ni får behålla dom!

Ingrid sa...

Modellen är SÅ fin! Min Arvid, 10 månader, är ägare till två Plastisock-mössor och en som mormor sytt. Har stora planer på att sy sådana själv, MEN det projektet får ligga på hyllan ett tag - ikväll dog symaskinen... Nu har jag, efter mycket inspiration från din blogg, beställt en Janome Easy Jeans som jag hoppas inte dröjer allt för länge!

Tack för all inspiration på bloggen!

GOBLIgobli sa...

Hehe, underbar förvirrande mösshistoria!! Men desto fler fina mössor blev till.

g u r o sa...

Takk for inspirasjonen! Du har så herlige modeller og farger, og så fantastiske instruksjoner, så denne siden besøker jeg ofte! -og jeg anbefaler den stadig til mine venner. :)

Nå i kveld har jeg sydd en lue selv, etter å sett nøye på bildene dine. Er ikke superflink til å sy, men prøver stadig, og denne ble ganske bra, syns jeg.

http://eingulknapp.blogspot.com/

Lykke til videre! Jeg gleder meg til å se hva mer du finner på!

Lotta i S-vall sa...

Kanon läcker mössa.Den skulle passa fint till mitt yngsta barnbarn Vilgot :))

Gekko sa...

Åh vad roligt att så många "nya" kommenterar!
Ekstra takk til Eva Mari og Guro for lange kommentarer! :-)
Ingrid: grattis till Easy Jeans, hoppas du blir jättenöjd!

Lotta: om du vill beställa en sån till Vilgot så tar jag gärna emot beställningar men du tänkte kanske mest att du skulle sy själv misstänker jag :-)

Anonym sa...

Hur kan du säga att du kommit på mönstret själv när du gjort en rip-off på "Klara med K"?!

Hon sydde dessa låång före er andra, borde skämmas att inte länka till henne eller ens nämna henne. Dåigt!

Anja Gustavssson.

Gekko sa...

Hej Anja Gustavsson: Jag har tidigare fått ett nästan identiskt påhopp och svarat på det här: http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/2010/09/varm-pa-toppen.html

Du får nästan läsa mitt svar där. Och så får jag ännu en gång tacka Syster Blå för inspirationen till dessa mössor. :-)
Ha en fin dag Anja!

ceciliasjöberg sa...

Hur syr du den som har 4 sidor upp?? tänkte jag skulle sy en sån till en kompis... :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no