tirsdag 16. mars 2010

Att sy en brudslöja


Lugn i stormen! Jag är inte gift och detta inlägg handlar inte om att jag ska gifta mig. Så är det avklarat redan nu... ;-)
Min syster däremot gifte sig för ett tag sedan och i samband med det sydde jag hennes brudslöja. Jag har länge tänkt skriva här hur jag gjorde men har inte kommit mig för det. Inte förrän nu då jag diskuterat det med brudklänningsexperten. Hon ska sy en brudslöja nu och jag lovade visa en bild.

Det är rätt enkelt. Man klipper till mjuk brudtyll (obs att den måste vara mjuk, det finns även hård men den lär förstöra kvällen för alla involverade). Sen syr man med rullfåll på overlocken runt hela. Jag hade en guldtråd och två tunna nästan genomskinliga trådar. Det enda kruxet var att hitta bra inställning på maskinen och att leka med differerentialmatningen. Till slut rynkades den övre delen ihop och syddes för hand på en genomskinlig hårkam som fästes under håruppsättningen.

:inställningar:
Nåltråd och nedre gripare: Tunn overlocktråd, jag hade metrolene.
Övre gripare: metallisk guldtråd
Trådspänning: 5-9-5
Bredde: 5
Längd: 1,5
Diff.matning: N (=1.0)

Jag ska se om jag hittar någon bättre bild av själva rullfållen, det blev jättesnyggt!

6 kommentarer:

Jonglören sa...

Vilken gåva du är till oss alla andra lite mer ovetande sybloggare: tänk så många råd och tips du ger som man inte hade kunnat leva utan. Nu ska jag inte gifta mig eller så och inte heller sy någon brudslöja till någon, men brudtyll kan man ju ha till små 2-åringars danskjolar också och då ska jag lägga dessa tips på minnet.

Onomak sa...

Ser att du bytt logga längst upp i bloggen. Snyggt!

prickig design sa...

men gud så lik dig, antar att det är ett brorsbarn?! Du måste ju sett ut så när du var liten...
Fin logga!

Hello sa...

Ny banner! Snygg!

Är det Gullklumpen på bilden? Så otroligt lik dig!

JNYdesign sa...

Jag har mailat dig, om du läser detta snabbt så kan du väl öppna mailet och svara. Lite brådis är det..... Ha det.

Malin - I min trädgård sa...

Jag vill bara säga tack för all inspiration! Tack vare dig och din fina blogg fick jag mod nog att prova att sy till mina små barn. Det blev en body och en t-shirt.

http://hwitavillan.blogspot.com/2010/03/s-t-o-l-t.html

Visst ser man att det är en amatör som sytt den, men jag är ändå så stolt! Och så roligt det var!

Ett stort tack till dig!

Kram M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no