fredag 20. juli 2007

Somrig shortserall





Det senaste numret av Ottobre har kommit! Kul att de visar tjejer i lite tuffa "pojkiga" kläder och poser!

Mitt senaste alster kommer dock inte från senaste numret utan från Ottobre nr 3/07. Jag har äntligen sytt shortsoverallen eller shortserallen som vi av någon anledning börjat kalla den. Efter att ha velat sy den hur länge som helst var det skönt att inspirationen kom i den solglött som fanns igår. Idag har Gullklumpen gått med den hela dagen. Jag sydde en blandning av pojk- och flickmodellen. Fickan är från fickmodellen fast lite modifierad och sen har jag struntat i alla gullipluttiga ryscher som skulle finnas i sidosömmerna och kring fickan. Däremot har jag gjort alla dekorstickningar i en mörkare grön tråd än tyget. Jag använde inte mellanlägg till infodringarna då tyget har bra stadga. Sen bytte jag ut vanliga knappar mot tryckknappar.

Mönster: Ottobre Design 3/07
Material: Grön seersukcer från Ohlssons Tyger (de har mängder av bomullstyger för 29:-/m för tiden), grön- och vitrutig seersucker från Stoff och Stil till fickan, tryckknappar från Stoff och Stil.
Glädjesmoment: Att jag känner mig kompis med tryckknapparna! Mycket mindre jobb än vanliga knappar och knapphål!

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Fiiiint, och söt tjeja. Jag vill också sy något overall-aktigt. Om inte annat kanske det blir en i fleece till minstingen innan vintern kommer.

Det här med tryckknappar, var du tvungen att köpa en massa verktyg och grejor för att komma igång med det? Var har du införskaffat knapparna förresten?

Jes sa...

Vilka söta byxor, och är det inte fabror F jag skymtar i bakgrunden i soffan :) Vi kommer på söndag eftermiddag. Ser fram i mot att se er

Gekko sa...

Jag har en Prym Variotång, fast det behöver man ärligt talat inte. Det räcker med att köpa ett startset med tryckknappar, där finns det någon sorts skydd för knapparna, sen lägger man det på en skärbräda eller dylika och bankar med en hammar. Jag gjorde det på dessa för knapparna var från Stoff och Stil och tången var lite för stor. Men det är klart, tången känns lyxig!

Knapparna köpte jag på MGs tyger då jag var i butiken i Göteborg. Men jag har sett de överallt, typ tygbutiker och symaskinsbutiker. Sen säljer de som sagt även på Stoff och Stil, köpte i butiken för ett par år sedan men de borde ju ha i katalogen.

Fiffiluren sa...

Jag gillade också shortserallen *kul ord, jag anammar det genast*
Den var så lätt att sy och jag skippade också ryschet och annat. Klart man får modifiera efter eget tycke! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no