torsdag 12. juli 2007

Tryckknappspremiär



Jag har sytt en liten egendesignad klänning i typ storlek 56-62 som välkommen-till-världenpresent till en liten flicka i södra Sverige.
Mönstret är väldigt enkelt, den är tvådelad fram och bak. Nedre delerna är lika fram och bak medan oken skiljer sig i utskärningen.

¤Jag sydde först ihop framdelarna och bakdelarna separat. De är ihopsydda med hushållsoverlock på min Janome och sen har jag sytt en dekorstickning igenom sömsmånen med tvillingnål. Därefter sydde jag ihop sidosömmarna med overlock. Fållen pressade jag snygg och sydde med tvillingsöm.

¤För att göra klänningen bekvämare och snyggare ville jag ha foder i översta delen. Först syddes sidosömmarna ihop och sen lade jag fodret och klänningen räta mot räta och sydde ihop överkanten med hushållsoverlock.

¤Nu är det bara att vända fodret så att fodrets räta syns på klänningens insida.

¤Fodret är lika långt som oken ungefär. Det är inte fäst i sidorna mer än att den är fastsytt i ytterklänningens sidosöm för hand längst ner.

¤Klänningen fästs med tryckknappar framtill på axlarna. Jag kan inte förstå nu att jag har tyckt att tryckknappar skulle vara så läskigt! Detta var första försöket, det är ju smidigt och ser proffsigt ut. Jag använde en Prym Variotång köpt på Ohlsson Tyger på Sveavägen i Stockholm med Prym originalknappar. Det gick fort och enkelt!



Mönster: egenkonstruerat
Material: turkos velour från Calletex i Örebro, fodret är singeltrikå från Stoff och Stil
Svårighetsgrad: alla momenten är enkla men jag lade ner lite tid på att tänka igenom ordningsföljden och att pyssla med detaljer
Glädjesmoment: tryckknapparna! Nu känns det lite pinsamt att jag under så lång tid trott att tryckknappar var för proffsen. Busenkelt!

7 kommentarer:

A sa...

Overlock och hushållsoverlock... Vad menar du? :-)

Jag borde skaffa såna tryckknappar. har testat lite olika billiga knappar och det blir allt för ofta dåligt :-( Får försöka ta mig till Ohlssons snart alltså.

Anonym sa...

Så söt!
/Klockarbarn

malin sa...

Jättesöt! jag har inte heller vågat mej på tryckknappar ännu, måste samla mod ett tag till :)

gullhjärta sa...

Jättefin blev den!

Jes sa...

Vilken jättefin kläning, den nya ägaren blir nog jättenöjd:)
Det blir så fint med foder i.

Anonym sa...

Otroligt fin klänning. Blir så sugen på att ha en overlock maskin. Ligger på att ha listan till hösten.
Blir så sugen på att sy men har inte haft så mycket möjligheter här ute på landet.

Gekko sa...

Nikka: jag var nog lite oklar märker jag. Jag har (TYVÄRR!) ingen overlock. Däremot kan jag sy en sorts fuskoverlocksöm på min vanliga symaskin. Och det är den jag syfter till i inlägget. =)

Overlockmaskin står överst på min lista också! (Särskilt nu som vi köpt ny kamera, det stod först förut) Har fått löfte av en snäll granne att testköra hennes overlockmaskin men inte kommit till skott.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no