søndag 8. juli 2007

Maratonhelg resulterar i ytterligare en klänning


Min syster är bjuden i tre bröllop under sommaren. Då behöver man ju något kul att ha på sig! Snäll syster som jag är lovade jag att sy en klänning till henne om hon ville hälsa på, göra slavarbete (som att sick-sacka) och ta ha hand om Gullklumpen (dottern alltså).

Hon hittade en klänning på nätet som hon ville ha. Den råkade vara mycket lik den jag gjorde härom veckan, fast hennes hade även ett lite skärp och smalare axelband. Dessutom är hennes kropp lite annorlunda än min så vi fick ändra mönstret lite. Fröken ville ha en lite längre variant utan att den är hellång. Måste säga att det var snyggt till frökens ben.

Skärpet är en lång rektangel som är ihopsydd på ena sidan och sen vänt och pressat till snyggt. Det är löst och knytes ihop bak, fram eller på sidan, med rosett eller en enkel knut. Sen har syrran handvirkad små fästen som är fastsydda i sidosömmarna så att hon kan ha skärpet under bysten. Det går dock att knyta det i midjan också för variationens skull.

Det gick jättefort att sy klänningen denna gång. Dels mindes jag alla moment sen förra gången och dels hade jag tidspress (hela lördag samt söndag fram till klockan fyra). Dessutom fick jag hjälp med slavarbetet som sick-sacking och lite strykning. Dock hann vi inte sy fast fodret i dragkedjan, det sydde syster i på bussen hem.

En sammanfattning i bästa Tilde textil-anda:
Mönster: Neue mode Stil V23133
Tyg: Röd thaisilke fått av skräddaren i Thailand som kompensation för något om jag inte minns fel.
Kostnad: 168 kr för tråd, dragkedja, vlieseline och foder. Klänningstyget vet jag ju inte men tror som sagt att det var gratis.
Svårighetsgrad: Mycket tid nedlagt i noggrannhetsarbete och detaljer, men inte särskilt svårt.
Glädjesmoment: Att osynliga dragkedjan blev så bra och ser så proffsig ut!

5 kommentarer:

Botilda sa...

Vilken snäll syster du är! Men visst är det roligt att sy i de där härliga tygerna - mer fest (och festklänningar) åt alla!

Dolda blixtlås är fantastiska, jag blev nästan lyrisk över hur fint det blev och hur lätt det var.

malin sa...

Den är sååå läcker! Min svägerska ska gifta sig nästa sommar (äntligen!) Så nu har jag några månader på mej att bli av med de sista gravid-kilorna från minstingen för att sedan sy mej min drömklänning! Gud så jag längtar!

Jes sa...

vilken fantastisk kläning jättefin:). Vilken snäll syster du är.

Lina sa...

Jättefin! Jag skulle aldrig våga ge mig på nåt sånt här...och helst inte till någon annan!

Gekko sa...

Tack för komplimangerna=)
Det är så kul att göra något som kräver lite mer tänkande och anpassning. Särskilt när man blir nöjd! Men fy vad nervöst det var att sy till någon annan. Glad att det bara var syrran och att hon fattar att jag inte är en skräddare;-)
Sen är det ju underbart att sy något lite, pluttigt och snabbt efteråt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no