søndag 29. juli 2007

Kimono



Äntligen har jag tagit tag i ett projekt jag haft i huvudet länge. Jag tycker att kimonoerna från Lucky Wang är grymt snygga, men också vansinnigt dyra. Nu äntligen har jag kommit till skott och sytt en i samma anda själv.

Jag tog samma mönster på omlottblus från Gynthers "Sy till barnen 0-4 år" som jag använt på t.ex denna omlottjacka. Fast i storlek 84 och lite omarbetad. Jag lade till lite extra sömsmån i kragen och sydde på en kimonoinspirerad krage. Sen la jag till ärmar som separat mönsterdel. I grundmönstret klipper man ju till ärmen som en del av respektive fram- och bakstycke men jag ville ha ärmarna och fram- och bakstyckena som separata delar.

Tyget kommer från en morgonrock/kimono som jag köpte till mig själv från HM på rean för några år sedan. Nu har den fått en fläck i kragen och känns lite liten. Den är XS och jag kan nog inte säga att jag någonsin haft den storleken, framfor allt inte nu för tiden. Tyget är japanskinspirerad tunn bomull. För att spara arbete använde jag färdiga fållar från längst ner på tyget. De breda fållarna i ärmarna kommer från morgonrockens slag fram och kragen är morgonrockens skärp.

Mönster: Omarbetad mönster på omlottblus från Gynthers "Sy till barnen 0-4 år", storlek 84 med små sömsmåner
Material: Slaktad morgonrock från HM
Glädjesmoment: Att äntligen påbörja ett projekt jag haft i huvudet så länge, och att det sen tar mig ett par timmar att slutföra.
Tack: Till Jes för lån av kameran för att fota Gullklumpen med kimonon på!

11 kommentarer:

malin sa...

åh, vilken liten sötnos :) En av fördelarna med att kunna sy är ju att man kan spara otroligt mycket pengar! Maken konstaterade idag när jag återigen gjort ett par brallor till lilleman att det var många månader sedan vi var tvungna att köpa något till honom :)

Maria sa...

Hur gulligt som helst! Skulle gärna vilja ha en sån själv.

Jes sa...

Den ÄR jättefin jag har sett den "live". Hoppas ni har det bra & att resan gick hyffsat smidig:)

Emma sa...

Vilken fin kimono och vad söt hon är! :)

hummmlan sa...

Oj oj vilka fina saker du syr! Har kollat igenom din blogg och är klart imponerad!

Gekko sa...

Tack alla snälla! Och kul med ett par nya namn, förkovrar mig lite i era bloggar också!
Har klippt till en ny kimono men har inte kommit till skott med att sy. Är på semester just nu så jag väntar nog till jag är hemma hos min egen symaskin=)

Anonym sa...

jag har bevakat din blogg nu ett tag och det är så roligt att se de saker du syr, de blir så otroligt fina, det får mig att önska att jag kände någon med bebis så att jag också fick sy småkläder (: keep up the good work

Kajsa Bergman Fällén sa...

Superfin! Jag har ett liknande projekt i huvudet, men än har inte det rätta tyget behagat dyka upp (min morgonrock är dessutom av frotté :-D)

Systickan sa...

Superfin kimono!!! Har också tänkt att göra en Lucky Wang-kimono i ett tyg från Reprodepot. Det var ju smart att använda mönstret från Sy till barnen. Gjorde du omlottringningen rakare än mönstret?

Gustav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Gekko sa...

Hehe, nej frotté blir kanske nåt helt annat:-D

Ja, jag gjorde omlottringningarna helt raka. Blev snyggare så.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no