mandag 26. mars 2007

Velour igen, denna gång turkos omlottjacka


Återigen har jag inspirerats av Kik*Kid. Denna gång bidde det en omlottröja i turkos velour. Jag använde samma grundmönster från Sy till barnen (Gynther) på omlottblus som jag använde till denna tunika. Den här gången gjorde jag den dock inte utsvängd, längden anpassade jag som en jacka till min sötnos. Jag ändrade även i ärmerna så att de är lite mer kroppsnära och lite längre än på tunikan.

Kantbandet är av samma sort som till tunikan, elastiska med lyster och en skåra i mitten. De har alltså samma användningsområde som snedslå men ser annorlunda ut. Detta turkosa med svarta prickar är köpt på Mattsons Band i Stockholm. Jag sydde först fast det från avigsidan, därefter nålade jag på den sida som syns från rätsidan och sydde genom band-rätsida-band. Från avigsidan syns alltså två sömmar medan man bara ser en från rätsidan. Jag valde en smal sick-sack för att behålla elasticiteten i bandet, elastisk rätsöm blir inte så snyggt här tycker jag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan, Naturvit här igen :-)
Men GUUUD vad snygg den blev!! Du är ju rena kantbandsproffset!
Och vilken underbar turkos färg.
Riktigt snyggt är det!
*kram*

Anonym sa...

Velour är mjukt och skönt...det är fint med såna här enkla modeller till barn. Du är flitig...producerar nytt hela tiden!

Anonym sa...

Jättehärlig färg och snyggt sytt.
Funderar på nått liknande av min röda velourbit. Är lite rädd för att det ska bli juligt bara.

Men just nu blir det många mössor...

fd yster på lillaystersyster.blogg.se

nu med egen pysselblogg :-)

Klockarbarn sa...

Vad fin den blev. Det ser verkligen proffsigt ut med tvillingnål. Jättefint.

Anonym sa...

Jag har påbörjat din klänning/tunika. Har gjort lite mer än halva bakstycket. Det kommer att ta lite tid eftersom jag måste utarbeta en ny storlek. Jag hoppas att det blir bra.
//Klockarbarn

Anonym sa...

Jätte snygg!!!!

/ Florin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no