lørdag 10. mars 2007

Mammatillägg


Byxorna
från igår sitter snyggt men det kändes som att det lilla extra saknades. Därför detta lilla tillägg. Ett turkos velourhjärta mitt över baken fick det bli, med inspiration från me&i. Dock strulade det lite för mig när jag skulle sy på det. Tror att jag inte hade nålat tillräckligt tät och det började vecka sig. Min mamma som hälsar på just nu kom som en räddande ängel och sydde sista hälften av applikationen.

Man syr dit det med en tät och lagom bred sicksack. Jag har tyvärr redan glömt inställningarna, provade mig fram på en tygbit först. Mamma visade mig att man genom att föra in tyglagren under pressarfoten med trubbiga ändan av en knappnål (en med litet huvud, inte ett stort med färg på) får mycket bättre kontroll. Hjärtat ritade jag på frihand på mönsterpapper och klippte ut mot vikt tygkant. Det kan säkert vara smart med mellanlägg eller vliesofix.

På bilden ser kanten lite vågig ut på ena sidan, det ser bättre ut i verkligheten tack vare mamma. Nästa gång skall jag dock klara det själv!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan, Naturvit här från sytråden.
Kollade dina underbara velourbrallor och vilken härlig färg!
Jo, det jag ville tipsa om ang. applikation på just mjuktyger är att sy först en raksöm runt hela motivet och sedan med tät sicksack. Då slipper du få veck för att tyget sitter fast jämnt fördelat hela vägen.
Kanske låter som kaka på kaka men prova gärna och berätta sen för mig om du tyckte att det hjälpte. :-D
Mvh Mari

Gekko sa...

Låter smart! Blev sugen på att prova nu på en gång, men i kväll är Lostkväll, enda fasta TV-kvällen så det får nog vänta..

Jättekul att du lämnar ditt avtryck här och inte bara i tråden!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no